Z nowego badania Eurobarometru wynika, że ponad trzy czwarte (77 proc.) Europejczyków uważa, iż nauka i technologia ma pozytywny wpływ na społeczeństwo. Respondenci wyrazili jednak również zaniepokojenie zagrożeniami wynikającymi z nowych technologii, np. dla zdrowia ludzi i dla środowiska. Uczestnicy sondażu chcą, aby badania naukowe i innowacje przeprowadzano z należytym uwzględnieniem zasad etycznych (76 proc.), równowagi płci (84 proc.) i dialogu publicznego (55 proc.). Podobnie jak we wcześniejszych badaniach Eurobarometru, zainteresowanie rozwojem nauki i technologii wyraziła ponad połowa wszystkich Europejczyków (53 proc.), jednak większość stwierdziła, że nie czuje się odpowiednio poinformowana o tym, co dzieje się w tym sektorze (58 proc.).

Komisarz do spraw badań, innowacji i nauki, Máire Geoghegan-Quinn, stwierdziła: „Wyniki tego badania pokazują, że Europejczycy pozytywnie postrzegają rolę, jaką nauka i technologia odgrywają dla społeczeństwa, ale jednocześnie oczekują, że ich systemy wartości i obawy będą brane pod uwagę przez naukowców i polityków. Głównym celem kolejnego unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” jest osiągnięcie równowagi właśnie w tej sferze. Obecnie musimy zwiększyć wysiłki, aby nawiązać ze społeczeństwem dialog na temat nauki i zainteresować większą liczbę młodych ludzi zawodami związanymi z nauką i innowacjami.”

66 proc. respondentów sondażu uważa, że najlepsze kwalifikacje do wyjaśniania wpływu rozwoju nauki i technologii na społeczeństwo mają naukowcy pracujący na uniwersytetach lub w laboratoriach rządowych; grupę tę najczęściej wymieniano też jako tę, która próbuje zachowywać się odpowiedzialnie wobec społeczeństwa (82 proc.).

Większość Europejczyków czerpie informacje na temat rozwoju w tej dziedzinie z telewizji (65 proc.), a w dalszej kolejności z gazet (33 proc.), stron internetowych (32 proc.) i czasopism (26 proc.). Nieco mniej niż połowa respondentów (47 proc.) uczyła się nauk ścisłych lub technologii w szkole, na uniwersytecie, w szkole pomaturalnej lub w innej placówce. Równocześnie Europejczycy pozytywnie postrzegają wpływ kształcenia w zakresie nauk ścisłych na młodych ludzi, a większość respondentów (65 proc.) uważa, że rządy ich krajów nie robią wystarczająco dużo, aby stymulować zainteresowanie młodych ludzi tymi dziedzinami nauki.

Badanie Eurobarometru oceniające stosunek obywateli UE do nauki i innowacji zostało przeprowadzone w państwach członkowskich Unii Europejskiej w formie wywiadów bezpośrednich. Wywiady przeprowadzono z 27 563 respondentami z różnych grup społecznych i demograficznych w okresie od 26 kwietnia do 14 maja 2013 r. Przedstawione w badaniu wartości średnie dotyczą UE-27, ponieważ w momencie przeprowadzania wywiadów Chorwacja nie była jeszcze państwem członkowskim UE.

źródło: Komisja Europejska

Kan