Europejczycy korzystają teraz z podstawowych sieci i
usług cyfrowych, ale nie wykorzystują w pełni najważniejszych osiągnięć
rewolucji cyfrowej z powodu problemów w europejskim sektorze
telekomunikacji i na rynkach cyfrowych – takie wnioski płyną z
tegorocznej „Tabeli wyników agendy cyfrowej”, którą opublikowała
dzisiaj Komisja.
 Ponieważ Rada Europejska
domaga się utworzenia 
jednolitego rynku telekomunikacji, który by zaradził obecnym problemom w tym sektorze,
jeszcze przed końcem roku Komisja przyjmie odpowiednie wnioski
legislacyjne w tej sprawie.

Neelie Kroes oznajmiła: „Cieszy mnie, że Internet w
swojej podstawowej postaci jest już teraz dostępny niemal w każdym
zakątku Europy. Ale nie możemy stać w miejscu, podczas gdy świat idzie
do przodu.
 Z
zebranych danych wynika, że w tym roku największym problemem jest brak
inwestycji w bardzo szybkie sieci. Daje nam się też we znaki brak
rzeczywistego jednolitego rynku telekomunikacji.
 Naszą
odpowiedzią na te problemy będzie pakiet przepisów w sprawie
jednolitego rynku telekomunikacji”.

Poniżej
przedstawiono najważniejsze wnioski płynące z tabeli wyników
Europejskiej agendy cyfrowej.

Postępy w rozwoju internetu:

  1. Podstawowy internet
    szerokopasmowy jest w tej chwili dostępny niemal wszędzie w Europie
     
    wydajność satelitów poprawiła się i teraz to za ich pośrednictwem
    internet dociera do 4,5 proc. ludności zamieszkującej obszary, na
    których nie zainstalowano stałych łączy szerokopasmowych. Komisja
    dokłada obecnie wszelkich starań, aby zapewnić szersze wykorzystanie
    łączności satelitarnej na tego rodzaju obszarach.

  2. Połowa ludności ma obecnie
    dostęp do szybkich sieci szerokopasmowych
     – 54 proc. obywateli UE
    może korzystać z internetu o prędkości przesyłu danych powyżej 30 Mb/s.

  3.  Coraz więcej osób korzysta z
    internetu za pomocą urządzeń przenośnych
     – 36 proc. obywateli UE ma
    dostęp do internetu za pośrednictwem laptopa lub innego urządzenia
    przenośnego (dostęp do internetu za pomocą telefonu komórkowego wzrósł
    z 7 proc. w 2008 r. do 27 proc. w 2012 r.). Dostęp do telefonii
    komórkowej czwartej generacji (LTE) w ciągu roku wzrósł trzykrotnie i
    obecnie obejmuje 26 proc. populacji.

Problemy:

  1. Tylko 2 proc. gospodarstw
    domowych ma abonament na usługi bardzo szybkich sieci szerokopasmowych
     (powyżej
    100 Mb/s), co daleko odbiega od celu UE, jakim jest osiągnięcie poziomu
    50 proc. do roku 2020.

  2. 50 proc. obywateli UE nie
    potrafi posługiwać się komputerem lub posługuje się nim tylko w stopniu
    podstawowym
     – ani ten odsetek, ani
    poziom umiejętności w zeszłym roku nie uległy poprawie.
     40
    proc. firm usiłujących zatrudnić informatyków ma problemy ze
    znalezieniem kandydatów, a tymczasem z prognoz wynika, że do 2015 r.
    liczba wakatów dla specjalistów w dziedzinie technologii
    informacyjno-komunikacyjnych wzrośnie do 900 tys. Zadaniem niedawno
    utworzonej wielkiej koalicji na rzecz miejsc pracy w sektorze cyfrowym
    będzie zaradzenie tej sytuacji.

Inne
wnioski:

  1. Coraz więcej osób ma
    styczność z internetem
     – odsetek obywateli UE,
    którzy nigdy nie korzystali z internetu, nadal stopniowo spada (o 2
    punkty procentowe, do poziomu 22 proc.). Około 100 mln obywateli UE do
    tej pory jednak nigdy skorzystało z internetu, tłumacząc to wysokimi
    kosztami, brakiem zainteresowania lub brakiem umiejętności.

  2. 70 proc. korzysta obecnie z
    internet
    u
    regularnie
    , co najmniej raz w tygodniu –
    odsetek ten wzrósł z 67 proc. w roku ubiegłym. 54 proc. osób
    niepełnosprawnych korzysta z internetu regularnie (w zeszłym roku było
    to 51 proc.)

  3. W 2012 r. opłaty roamingowe
    spadły
     
    o około 5 eurocentów, głównie po przyjęciu rozporządzenia w sprawie
    roamingu z 1 lipca 2012 r.

  4. Handel elektroniczny
    stopniowo zyskuje na popularności
     (ale nie zakupy internetowe za granicą) – 45
    proc. konsumentów kupuje online towary i usługi, co oznacza wzrost o
    zaledwie 2 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Bardzo niski odsetek
    osób kupuje online za granicą.

  5. Z usług e-administracji
    korzystają już i firmy, i osoby prywatne
     – odsetek korzystających z
    nich przedsiębiorstw wynosi 87 proc., a osób prywatnych – 44 proc.
    (oznacza to wzrost w obu przypadkach o 3 punkty procentowe w porównaniu
    z rokiem ubiegłym).

  6. Wydatki na badania wzrosły
    nieznacznie pomimo ograniczeń budżetowych.
     Wydatki publiczne na badania i rozwój w dziedzinie
    technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych wzrosły o 1,8 proc.,
    co oznacza wzrost o 122 mln euro do poziomu 6,9 mld euro. Inwestycje
    sektora prywatnego w tym obszarze również wzrosły, ale wzrost rzędu 2,7
    proc. okazał się niewystarczający, aby nadrobić zeszłoroczny spadek.


źródło: Komisja Europejska

Kan