Spośród nowości w ofercie banków najbardziej pożądanym przez klientów produktem jest karta zbliżeniowa (55%). Ponadto, klienci banków są zainteresowani aplikacjami na smartfony lub tablety na bieżąco informującymi o stanie konta jak również możliwością wypłaty środków z bankomatu poprzez skanowanie odcisku palca – wynika z badania ARC rynek i Opinia.

Czy poszczególne nowości w ofercie banków uważa Pan/ Pani za przydatne?

Źródło: ARC Rynek i Opinia, marzec 2013
Źródło: ARC Rynek i Opinia, marzec 2013

Klienci są zainteresowani nowościami w ofercie banków. Spośród ofert już dostępnych na polskim rynku najmniej entuzjazmu wzbudza możliwość dokonywania przelewów przez portale społecznościowe, najwięcej zaś – karta zbliżeniowa, która na dobre zagościła w ofercie banków. Warto zwrócić uwagę, że przelewami za pośrednictwem portali społecznościowych bardziej zainteresowane są kobiety niż mężczyźni. Najbardziej otwarci na nowości bankowe są klienci ING Banku Śląskiego – w przypadku każdego z poniższych produktów ich zainteresowanie było wyższe niż średnia dla wszystkich banków, a także ludzie młodzi z przedziału wiekowego do 24 lat.

Nasze badanie przeprowadzaliśmy wśród klientów banków, którzy korzystają z Internetu, czyli na osobach, które w nieco większym stopniu niż ogół populacji są zainteresowane nowościami w różnych obszarach życia i które są często innowatorami. Patrząc na wyniki badania można wywnioskować, które z nowości wprowadzanych przez banki mają największe szanse na odniesienie sukcesu rynkowego. Zdecydowanie najwięcej zwolenników mają rozwiązania, które w ostatnim czasie stały się powszechne – np. karta zbliżeniowa, a także te służące zwiększeniu bezpieczeństwa oraz ułatwiające korzystanie z usług bankowych. Do obydwu grup należy np. możliwość dokonywania wypłat z bankomatu oraz płatności w sklepach poprzez skanowanie odcisku palca. Dzięki temu klient z jednej strony nie musi pamiętać numeru PIN, z drugiej zaś nie ma obaw w sytuacji, kiedy karta zaginie, gdyż nikt inny nie będzie mógł z niej korzystać. Z dużą dozą nieufności klienci podchodzą do dokonywania przelewów i innych operacji bankowych za pośrednictwem innych niż bankowa stron internetowych, w tym portali społecznościowych. O ile klienci ufają bankowości internetowej, o czym świadczy rosnąca liczba osób korzystających z tej usługi, o tyle można wnioskować, że nie mają pełnego zaufania do innych stron internetowych i obawiają się, że takie operacje nie są do końca bezpieczne” – mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu

Badanie zrealizowano techniką CAWI (ankiet internetowych) w dniach 26-28.02.2013 na próbie N=605 internautów w wieku 18-60 lat. Wszyscy badani posiadali konto w banku, zaś 2/3 respondentów korzystało z usług co najmniej dwóch banków

źródło: ARC Rynek i Opinia

Kan