W 2012 r. komputery wykorzystywało 95% przedsiębiorstw, w tym prawie wszystkie podmioty duże. Dostęp do Internetu posiadało 93% przedsiębiorstw. Największy wzrost w skali roku (o 4,7 pkt proc.) odnotowano w dostępie do wąskopasmowych łączy bezprzewodowych, mimo to najczęściej przedsiębiorstwa korzystały z łączy szerokopasmowych (82%). W 2012 r. 41% przedsiębiorstw zdeklarowało, że wyposaża swoich pracowników w urządzenia umożliwiające mobilny dostęp do Internetu.

Systematycznie wzrasta odsetek pracowników używających komputer (do poziomu 43% w 2012 r.). Obserwuje się istotne zróżnicowanie regionalne tego wskaźnika. Dystans dzielący województwo o najwyższym odsetku pracowników wykorzystujących komputer (mazowieckie) w stosunku do województwa o najniższym wskaźniku (warmińsko-mazurskie), pomimo że zmniejszył się w 2012 r. w porównaniu z rokiem poprzednim (o 6,4 pkt proc.), nadal jest wysoki (27,7 pkt proc.).

W 2012 r. zwiększył się w skali roku również wskaźnik przedsiębiorstw posiadających własną stronę internetową. Największy wzrost (o 3,2 pkt proc.) odnotowano wśród przedsiębiorstw małych. Ponad 50% firm wykorzystywało stronę internetową w celu prezentacji katalogów wyrobów i usług. W 2011 r. blisko jedna piąta przedsiębiorstw składała zamówienie przez sieci komputerowe, a co dziesiąta otrzymywała zamówienia przez Internet. Z e-administracji w 2011 r. korzystało 90% przedsiębiorstw, przy czym tę formę kontaktu z administracją publiczną stosowały prawie wszystkie firmy duże oraz 97% przedsiębiorstw średnich.

Gospodarstwa domowe

Odsetek gospodarstw domowych posiadających komputer systematycznie wzrasta. W 2012 r. 73% gospodarstw z co najmniej jedną osobą w wieku 16-74 lata było wyposażonych w komputer. W latach 2008-2012 zwiększał się również odsetek gospodarstw posiadających dostęp do Internetu, osiągając w 2012 r. poziom 71%, przy czym 67% gospodarstw korzystało z łączy szerokopasmowych. Zarówno w przypadku posiadania komputera, jak i dostępu do Internetu poziom odsetka jest zróżnicowany w zależności od typu gospodarstwa, miejsca zamieszkania oraz stopnia urbanizacji. Zdecydowanie częściej posiadanie komputera oraz dostęp do Internetu deklarowały gospodarstwa z dziećmi, gospodarstwa z dużych miast oraz z terenów o wysokim stopniu zurbanizowania. Główną przyczyną nieposiadania dostępu do Internetu w 2012 r. był brak potrzeby korzystania, którą wskazało 57% gospodarstw.

Najczęstszym miejscem korzystania z komputera oraz Internetu w 2012 r. był dom (odpowiednio 61% i 59%), natomiast głównym powodem korzystania z sieci było wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej (51%) oraz wyszukiwanie informacji o towarach lub usługach (48%). Wzrósł odsetek osób korzystających z e-administracji (do 32% w 2012 r.), z których co czwarta osoba wyszukiwała informacje na stronach
administracji publicznej.

W 2012 r. w celu łączenia się z Internetem poza miejscem zamieszkania lub pracy najczęściej korzystano z przenośnych komputerów (18%) oraz laptopów, notebooków i netbooków (17%). Wzrasta zainteresowanie zamawianiem towarów i usług przez Internet. W 2012 r. 30% osób zdeklarowało, że w okresie 12 miesięcy poprzedzających okres rozpoczęcia badania zamawiało w taki sposób różnego rodzaju dobra, najchętniej ubrania i sprzęt sportowy. Spośród użytkowników komputerów najczęściej kiedykolwiek wykonywaną czynnością podczas korzystania z komputera było kopiowanie oraz przenoszenie pliku lub folderu (76%), natomiast w przypadku korzystania z Internetu – używanie wyszukiwarki Internetowej (96%).

W 2012 r. osoby korzystające z Internetu w sprawach związanych ze zdrowiem przede wszystkim wyszukiwały informacje o chorobach i ich symptomach (25%). Tylko 4% osób korzystających z Internetu umawiało się na wizytę lekarską oraz zamawiało produkty związane ze zdrowiem.

Podsumowanie

  • Wykorzystanie komputerów i dostęp do Internetu w przedsiębiorstwach jest powszechny, przekraczając w latach 2008-2012 poziom 90%. Praktycznie wszystkie duże przedsiębiorstwa wykorzystują komputery i mają dostęp do Internetu (powyżej 99%).
  • Wraz z upowszechnianiem się nowych technologii dostępowych systematycznie spada korzystanie z modemu analogowego (z 41,6% w 2008 r. do 29,2% w 2012 r.), a wzrasta korzystanie z łączy szerokopasmowych
    (z 58,7% w 2008 r. do 81,9% w 2012 r.8).
  • Najczęściej występującą funkcjonalnością stron internetowych przedsiębiorstw jest prezentacja katalogów, wyrobów lub usług. Dynamicznie wzrasta odsetek przedsiębiorstw umożliwiających zamawianie lub rezerwacje on-line (z 6,0% w 2008 r. do 15,1% w 2012 r.).
  • Systematycznie wzrasta liczba przedsiębiorstw korzystających z usług e-administracji. W latach 2008-2011 każdy ze wskaźników odnośnie pozyskiwania informacji, pobierania formularzy oraz odsyłania wypełnionych formularzy za pomocą Internetu, wzrósł o ponad 20 pkt proc.
  • Zmiany organizacji pracy, korzystanie z technologii mobilnych powodują, że w 2012 r. ponad 1/3 przedsiębiorstw w Polsce wyposaża swoich pracowników w urządzenia przenośne, pozwalające na mobilny dostęp do Internetu w celu pozyskiwania informacji i dostępu do poczty elektronicznej przedsiębiorstwa. Tendencja ta jest najbardziej widoczna w podmiotach dużych, gdzie z tego typu rozwiązań korzysta ponad 3/4 firm.
  • Grupą gospodarstw domowych, która od lat osiąga największe wskaźniki w wyposażeniu w komputery i dostępie do Internetu, są gospodarstwa domowe z dziećmi (odpowiednio 94,6% i 91,5%) zamieszkujące duże miasta (79,2% i 75,8%) oraz tereny o wysokim stopniu zurbanizowania (77,5% i 74,8%). W przypadku dostępu do Internetu dystans między dużymi miastami, a obszarami wiejskimi systematycznie się zmniejsza.
  • W grupie gospodarstw domowych nieposiadających dostępu do Internetu, niezmiennie od 2008 r. główną deklarowaną przyczyną jest brak potrzeby korzystania z niego. Odsetek gospodarstw domowych wskazujących ten powód nieposiadania łączy internetowych wzrósł z 45,0% do 57,2% w 2012 r.
  • Miejscem gdzie zdecydowanie najczęściej korzysta się z komputera oraz Internetu jest dom. Odsetek osób korzystających z komputera w domu wyniósł w 2012 r. 61,1% (przy wzroście o 12,5 pkt proc. w porównaniu do 2008 r.), natomiast udział osób korzystających z Internetu w domu wyniósł w 2012 r. 59,3% (wzrost o 18,9 pkt proc.).
  • Od 2008 r. znacznie wzrosła liczba osób korzystających z Internetu z 49,0% do 62,3% w 2012 r. Niezmiennie głównym celem korzystania z Internetu było wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej (38,0% w 2008 r.; 51,1% w 2012 r.).
  • Z usług e-administracji korzysta 31,6% osób, czyli o 8 pkt proc więcej niż w 2008 r.
  • Korzystanie z urządzeń przenośnych do łączenia się z Internetem poza domem lub miejscem pracy cieszy się dużym powodzeniem. Odsetek osób wykorzystujących tego typu urządzenia w celu mobilnego łączenia się z Internetem wyniósł w 2012 r. ponad 60%.
  • Ponad 30% Polaków w wieku 16-74 lata dokonywało zakupów przez Internet (o 12,3 pkt proc. więcej niż w 2008 r.).
  • Ponad trzy czwarte osób korzystających z komputera potrafi kopiować oraz przenosić plik do folderu; 8 osób na 100 potrafi napisać program komputerowy.
  • Najczęściej wykonywaną czynnością podczas korzystania z Internetu jest używanie wyszukiwarki internetowej (95,8%).
  • W celu umówienia się na wizytę lekarską z Internetu w 2012 r. skorzystało tylko 4,3% osób w wieku 16-74 lata. Najczęściej, prawie jedna czwarta osób, wyszukiwała informacje o chorobach i ich symptomach.

Pełny Raport „Społeczeństwo informacyjne w Polsce”: Tutaj