Rok 2012 miał być rokiem mobilnej rewolucji internetowej. Codziennie sprawdzasz branżowe media w poszukiwaniu komunikatu „Mobile już tu jest!”. Tymczasem cisza, nic takiego się nie dzieje. Zastanawiasz się czemu, przecież liczba smartfonów na rynku rośnie lawinowo i wyprzedza sprzedaż laptopów. Kiedy osiągnięta zostanie masa krytyczna smartfonów, aby rewolucja mobilna stałą się faktem? Czemu te miliony inteligentnych urządzeń w rękach swoich użytkowników nie wciągnęły jeszcze marketingu, reklamy i biznesu na nowy poziom?

Przyjmując, że o smartfonie mówimy kiedy telefon posiada dotykowy ekran i/lub klawiaturę QWERTY, system operacyjny oraz możliwość instalowania aplikacji, penetracja smartfonów w Polsce rośnie do 25 punktów procentowych, co daje jakieś 8mln dorosłych Polaków uzbrojonych w potężne, spersonalizowane i wielokanałowe narzędzie komunikacji.

Jeśli jednak oprzeć się o deklaracje respondentów odnośnie rodzaju posiadanych urządzeń, to korzystanie z takiego urządzenia deklaruje zaledwie 8% Polaków! To oznacza, że zaledwie co trzecia osoba osób zdaje sobie sprawę, jakie rodzaj urządzenia posiada.


Tak duża różnica między penetracją mierzoną w oparciu o subiektywną deklarację a przyjęciem kryteriów opartych o parametry techniczne wskazuje na niewielką świadomość Polaków czym w ogóle jest smartfon. I nie ma znaczenia płeć czy miejsce zamieszkania – poziom rozbieżności między deklaracją a rzeczywistym stanem posiadania pozostaje ten sam. W ten sposób 2/3 rynku pozostaje „głucha” nie rozumiejąc prostego zdawałoby się przekazu w stylu „pobierz naszą aplikację na swojego smartfona”. To olbrzymia bariera dla rozwoju usług mobilnych i marketingu mobilnego.

Można przewidywać, że nastąpi proces gwałtownego upowszechnienia się smartfonów, choćby ze względu na niższą cenę tego typu urządzeń w ofertach operatorów, skąd większość aparatów trafia na polski rynek. Jednak czy to wystarczy dla wzrostu świadomości użytkowników? Jeśli nie zostaną podjęte działania edukacyjne, to sytuacja nie zmieni się sama z siebie, a przynajmniej nie w najbliższym czasie. To problem z którym powinny zmierzyć się wszystkie podmioty tego rynku – operatorzy, instytucje publiczne odpowiedzialne za walkę z cyfrowym wykluczeniem, a także liczne grono firm, chcących budować swój rozwój w obszarze zawansowanych usług mobilnych.

źródło: TNS Polska

Kan