Zaawansowane technologie dawno już przestały pełnić funkcje wyłącznie użytkowe. Jak pokazują wyniki globalnego Prosumer Report: „Cyfrowe życie” przedstawionego przez Euro RSCG Sensors, pomimo że uważamy rozwój technologiczny za główną przyczynę rosnącego tempa życia, zaniku prywatności i bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, doceniamy pozytywny wpływ „bycia online” na życie towarzyskie i nie potrafimy wyobrazić sobie funkcjonowania bez „wszechobecnej łączności”.

Jak pokazują wyniki najnowszego globalnego raportu Prosumer Report: „Cyfrowe życie” przedstawionego przez Euro RSCG Sensors, Polacy, pomimo że coraz częściej korzystają z technologicznych udogodnień, postrzegają je jednocześnie jako głównego winowajcę rosnącego tempa życia.

Wszechobecna łączność

Badani (53% prosumentów i 45% konsumentów) czują się zmęczeni nadmiarem technologii, a ponad połowa narzeka na ogrom napływających zewsząd informacji oraz na ciągłe „zabieganie”, przez które brakuje im czasu na czerpnie radości z codziennego życia. Jednocześnie badani nie potrafią wyobrazić sobie, jak mogliby stawić czoło wyzwaniom dnia codziennego bez dostępu do tych nowoczesnych udogodnień, doceniając na przykład obecność w mediach społecznościowych – aż 75% prosumentów i 41% przeciętnych konsumentów uważa, że obecność w social media czyni ich lepiej poinformowanymi.


Okradzeni z prywatności

Obecność online sprawia też, że Polacy czują się mniej zadowoleni ze swojego życia; obserwując znajomych zazdroszczą im tego, jak żyją. Badani uważają też, że rozwój technologii może prowadzić do zaniku prywatności – 32% respondentów (w tym 30% prosumentów i 32% przeciętnych konsumentów) przyznaje, że przynajmniej raz żałowali zamieszczenia w sieci poufnych informacji o sobie i jest zdania, że powinniśmy w większym stopniu chronić naszą prywatność.

Życie towarzyskie

Jednocześnie prawie połowa prosumentów i 1/3 przeciętnych konsumentów uważa, że obecność online pozytywnie wpływa na ich życie towarzyskie. Aż 70% prosumentów i 60% konsumentów podkreśla, że dzięki sieci mogą być w stałym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi nawet wtedy, gdy mieszkają daleko. Z drugiej strony jednak większość z nich (91% prosumentów i 82% przeciętnych konsumentów) niepokoi się o zanik bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, które mogą być wynikiem obecności w mediach społecznościowych.


W obliczu „wszechobecnej łączności” wyzwaniem staje się planowanie działań marketingowych w sposób, który pozwoliłby konsumentom zachować cenne dla nich „elementy przeszłości” przy jednoczesnym korzystaniu z narzędzi oferowanych przez współczesny świat. Już teraz na rynku zauważalne są tendencje do zestawiania ze sobą „starych” i „nowych” elementów, jak np.: dodawanie tradycyjnych, skórzanych etui na najnowsze smartfony. Cały czas jednak jest to istotny obszar, z potencjałem do zagospodarowania. Docenione zostaną korporacje, które będą planować swoje działania w umiejętny sposób, pomagając konsumentom odnaleźć balans – mówi Dominika Nawrocka, Associate Director Euro RSCG Sensors.

W trosce o zrównoważony rozwój

Poza wpływem na życie osobiste, badani zwracają też uwagę na konsekwencje, jakie rozwój technologii może mieć na warunki życia na Ziemi – 45% nie potrafi jednak jednoznacznie określić, czy nowe technologie uczynią nasze życie lepszym czy gorszym, mówiąc, że na ocenę jest jeszcze za wcześnie. Wśród prosumentów panuje przekonanie, że w dłuższej perspektywie nasze „rabunkowe” podejście do życia i świata nie zapewni zrównoważonego rozwoju. Aż 90% prosumentów i 82% konsumentów obawia się destrukcyjnego wpływu postępu technologicznego na środowisko i zmiany klimatyczne, a 86% prosumentów i 81% konsumentów obawia się, że zabraknie naturalnych źródeł energii. Dążąc do zrównoważonego rozwoju, badani zwracają też coraz większą uwagę na to, jaki wpływ na środowisko i społeczność mają kupowane przez nich produkty, prawie ¾ z nich jest zadowolona z redukcji ilości produkowanych przez siebie odpadów.

O badaniu

Prosumer Report to seria publikacji firmy Euro RSCG Worldwide. Stanowią one element globalnej inicjatywy dzielenia się wiedzą i informacjami, w tym wynikami naszych własnych badań prowadzonych w ramach sieci agencji grupy Euro RSCG i firm będących odbiorcami jej usług.

Badanie Prosumer Report ”Cyfrowe życie” zostało przeprowadzone wspólnie z firmą Market Probe International wśród 7213 dorosłych w 19 krajach, reprezentujących populację 3,6 miliarda ludzi. W Polsce badaniem zostało objętych 503 respondentów, zarówno kobiet jak i mężczyzn, powyżej 18. roku życia. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI latem 2011 roku.

źródło: Euro RSCG Sensors

Kan