Coraz częściej używamy smartfonów – nie tylko do wysyłania sms-ów i robienia zdjęć, ale też do przeglądania internetu. Co ciekawe, z internetu w smartfonach pełniej korzystają kobiety. – wynika z badań przeprowadzonych przez Polskie Badania Internetu.

Smartfony stają się coraz popularniejsze wśród polskich internautów – wynika z badań przeprowadzonych przez Polskie Badania Internetu na panelu badawczym Ariadna prowadzonym przez GG Network w ramach projektu GG Opinion Detector. W lutym 2011 jedynie 20 proc. internautów deklarowała posiadanie na własność takiego urządzenia. Obecnie smartfony ma już 40 proc. respondentów. Znaczy to, że w przeciągu roku liczba użytkowników smartfonów podwoiła się.


Respondenci najczęściej wykorzystują smartfony do wysłania smsów (93 proc.) oraz robienia zdjęć (89 proc.). Co ciekawe w tym roku respondenci równie często deklarowali wykorzystywanie smartfonów do przeglądania internetu, jak do dzwonienia do innych osób (85 proc.). Z innych funkcji, takich jak: słuchanie muzyki, wysyłanie MMS-ów, maili, czy nawiązywanie połączeń video w tym roku korzystało znacznie mniej respondentów niż w roku ubiegłym.


Respondenci najczęściej wykorzystują smartfony do wysłania smsów (93 proc.) oraz robienia zdjęć (89 proc.). Co ciekawe w tym roku respondenci równie często deklarowali wykorzystywanie smartfonów do przeglądania internetu, jak do dzwonienia do innych osób (85 proc.). Z innych funkcji, takich jak: słuchanie muzyki, wysyłanie MMS-ów, maili, czy nawiązywanie połączeń video w tym roku korzystało znacznie mniej respondentów niż w roku ubiegłym.

Jeśli weźmiemy pod uwagę płeć respondentów możemy zaobserwować, że smartfony nie są wykorzystywane w identyczny sposób. Kobiety najczęściej wysyłają sms-y i dzwonią (97 proc.), co znaczy, że używają smartfonów tak, jak tradycyjne telefony. Nieco rzadziej smartfon wykorzystywany jest do robienia zdjęć (84 proc.) oraz jako urządzenie do korzystania z internetu (83 proc.). Dla mężczyzn zaś smartfon przede wszystkim służy do robienia zdjęć (92 proc.), a w drugiej kolejności do wysyłania smsów (89 proc.). Trzecie najpopularniejsze wykorzystanie smartfonów wśród mężczyzn to przeglądanie internetu (87 proc.), dopiero w dalszej kolejności mężczyźni wykorzystują smartfony jak tradycyjny telefon – do dzwonienia (77 proc.).


Respondenci korzystający na swoich smartfonach z internetu wskazali jakich informacji poszukują najczęściej. W stosunku do roku ubiegłego znacznie wzrosła popularność map i serwisów lokalizacyjnych – obecnie 63 proc. respondentów zadeklarowało korzystanie z nich, w zeszłym roku było to zaś jedynie 40 proc. respondentów. Respondenci rzadziej niż w 2011 roku deklarowali sprawdzanie wiadomości z kraju i ze świata, pogody, korzystanie z serwisów społecznościowych oraz randkowych. Możliwe więc, że internet w smartfonach częściej zaczął być wykorzystywany w sytuacjach, kiedy nie mamy dostępu do innego rodzaju informacji (sprawdzenie dojazdu, lokalizacji miejsca do którego chcemy się dostać).

Kobiety korzystają z internetu pełniej niż mężczyźni – częściej deklarowały wykorzystywanie internetu w proponowanych przez nas kategoriach. Za pomocą smartfonów odwiedzają portal społecznościowy Facebook (77 proc.), korzystają z pomocy map i serwisów lokalizacyjnych (70 proc.), sprawdzają prognozę pogody (67 proc.), wiadomości z kraju i ze świata (66 proc.) a także biznesowe i gospodarcze (56 proc.). Nieco rzadziej odwiedzają serwisy plotkarskie (54 proc.), sprawdzają repertuar kin (51 proc.) i wiadomości sportowe (45 proc.). Mężczyźni, natomiast, częściej niż kobiety, odwiedzają za pomocą smartfonów portal nk.pl. Można też powiedzieć, że zarówno kobiety (6 proc.), jak i mężczyźni (5 proc.) tak samo rzadko odwiedzają, używając smartfonów, portale randkowe.


Informacje o badaniu:

Badanie zostało zrealizowane na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna prowadzonym przez GG Network w ramach projektu GG Opinion Detector (GGOD) w lutym 2012 (próba N=502) oraz lutym 2011 (próba N=543).

Struktura próby jest tożsama ze strukturą polskich internautów ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania oraz korzystanie z wiodących serwisów internetowych wg danych PBI/Megapanel.

źródło: Polskie Badania Internetu

Kan