Dom mediowy PHD przeprowadził badanie dotyczące konsumpcji internetu w telefonach komórkowych. Respondentów zapytano między innymi o częstotliwość korzystania z internetu w telefonach oraz zbadano, kto najczęściej korzysta z takiej możliwości.

Dostęp do internetu przez komórkę do niedawna kojarzył się z luksusem, na który stać niewiele osób. Dom mediowy PHD przeprowadził badanie, weryfikujące funkcjonujące stereotypy. Okazuje się, że Internet w komórce, mimo istniejącego przekonania nie jest już opcją „dla wybranych” i staje się coraz bardziej powszechny. Blisko połowa badanych internautów deklaruje, że korzysta z Internetu w telefonie. Zdecydowanie częściej robią to mężczyźni (53 proc.) niż kobiety (39 proc.).

Nie bez znaczenia dla korzystania z sieci w telefonach komórkowych pozostaje wiek badanej osoby. Internauci pomiędzy 15 a 24 rokiem życia korzystają z internetu w komórkach chętniej (58 proc.) niż osoby w wieku 25-34 lat (45 proc.), 35-44 lat (42 proc.) czy powyżej 45 lat (29 proc.). Im dochód badanej osoby jest wyższy, tym większa prawdopodobieństwo, że korzysta on z Internetu w komórce. Spośród osób, których dochód na gospodarstwo przekracza 4000 zł netto, aż 59 proc. łączy się z siecią przez telefon. Wśród tych osób, których dochód nie przekracza 2000 zł netto odsetek jest to niższy, lecz nadal wysoki – 42 proc.

Internet w telefonach nie jest nowym doświadczeniem dla osób, które z niego korzystają. Duży odsetek respondentów deklaruje, że korzysta z sieci w komórkach od ponad 3 lat (24 proc.), a osób, które korzystają z Internetu w telefonie przynajmniej od roku jest aż 69 proc.

Osoby, które decydują się na surfowanie po sieci z użyciem telefonu, robią to zazwyczaj często: kilka razy dziennie (32 proc.), raz dziennie (11 proc.) czy kilka razy w tygodniu (23 proc.). Raz w miesiącu lub rzadziej do Internetu przez komórkę łączy się tylko 12 proc. badanych. Pokazuje to, że korzystanie z tej formy dostępu do sieci stało się nawykiem a nie tylko dodatkową funkcją w telefonie. Stwarza to to duże możliwości dla reklamy. Można ten fakt wykorzystać np. poprzez działania SEM targetowane specjalnie na użytkowników telefonów.

Wśród badanej grupy 22 proc. respondentów badania posiadało smartfona. Wśród ich posiadaczy dominowali mężczyźni (32 proc. z nich ma smartfona, przy czym tylko 13 proc. kobiet) i osoby z dochodem ponad 4000 zł netto na gospodarstwo domowe (33 proc.). Jednak już pod względem wieku udziały w poszczególnych grupach kształtują się na niemal identycznym poziomie.

Spośród posiadaczy smartfonów aplikacje na swój telefon ściąga przynajmniej raz w tygodniu 31 proc. osób. Rzadziej niż raz na 3 miesiące robi to 24 proc., a osób, które posiadając smartfona nie ściąga aplikacji jest tylko 10 proc. (23 proc. kobiet vs. 5 proc. mężczyzn). To bardzo interesujący wynik, który pozwala z nadzieją patrzeć na rozwój rynku aplikacji w Polsce. Do tej pory ta forma komunikacji z potencjalnymi klientami nie była przez reklamodawców szeroko wykorzystywana. W kontekście wyraźnego i coraz powszechniejszego trendu grywalizacji, można spodziewać się, że rozwiązania integrujące reklamę, mechanizmy gier i urządzenia mobilne powinny zacząć pojawiać się również na naszym rynku.

Badani zapytani o to, jakiego smartfona kupiliby, gdyby dysponowali nieograniczonym budżetem, najczęściej wskazywali markę Nokia (24 proc.). Na drugim miejscu znalazł się HTC (14 proc.), a na czwartym Sony Ericsson (11 proc.). 14 proc. respondentów zadeklarowało, że nie interesuje ich zakup smartfona. Te wyniki pokazują, że skazywana często na niepowodzenie Nokia ma przynajmniej w Polsce bardzo silną pozycję. Markę, która w kategorii smartfonów przebija nawet produkt Apple. Wydaje się więc, że istnieje bardzo duży potencjał do zagospodarowania i nowe telefony z systemem Windows Phone powinny w przyszłości w naszym kraju znaleźć szerokie grono zwolenników.


O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2011, metodą CAWI na grupie 1000 osób.

źródło: marketingowiec.pl

Kan