Według danych GUS w 2009 r. większość przedsiębiorstw zlokalizowanych w Polsce wykorzystywała komputery i Internet. Prawie 100% przedsiębiorstw dużych posiadało komputery i dostęp do Internetu. Ponad 90% małych przedsiębiorstw wyposażonych było w komputery, a niepełne 90% posiadało też dostęp do Internetu.

Ponad 90% małych przedsiębiorstw wyposażonych było w komputery, a niepełne 90% posiadało też dostęp do Internetu. Z wewnętrznej sieci LAN korzystała większość przedsiębiorstw dużych (96%), w przypadku przedsiębiorstw średnich udział ten wynosił 80%, a w małych przedsiębiorstwach 50%.
Najmniejszym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszył się Extranet. Polega on na połączeniu dwóch lub większej liczby Intranetów za pomocą protokołów sieciowych. Wśród dużych podmiotów miało go 27%, wśród średnich 16%, a wśród małych 8%. Z Intranetu, czyli rozwiązania ograniczającego się do komputerów w jednej organizacji, korzystało 59% przedsiębiorców dużych, 40% przedsiębiorców średniej wielkości i 25% przedsiębiorców zakwalifikowanych do grupy małych.

Najpowszechniejszym sposobem łączenia się z Internetem w Polsce było
łącze szerokopasmowe, w które wyposażonych było ponad 58% badanych obiektów. Dostęp przedsiębiorstw do szerokopasmowego Internetu miało 94% jednostek dużych, 77% średnich i ok. 53% małych. W małych przedsiębiorstwach popularnym sposobem dostępu do sieci był też modem analogowy (ok. 42%), a w przedsiębiorstwach dużych i średnich łącze bezprzewodowe (odpowiednio 40% i 66%).

W Polsce w 2004 r. odnotowano 28-procentowy udział przedsiębiorstw z łączem szerokopasmowym. W okresie pięciu lat uzyskano wzrost o 30 p.proc. Najmniejszy postęp w korzystaniu przedsiębiorstw z szerokopasmowego Internetu zaobserwowano w Danii, ale wiąże się to z wysokim poziomem (80%) wyposażenia przedsiębiorstw duńskich w szerokopasmowy Internet już w roku 2004.

Przedstawione informacje pokazały, że budowa sieci szerokopasmowych w Polsce wymaga wzmocnienia. W ramach upowszechnienia usług szerokopasmowych został opracowany projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci szerokopasmowych w telekomunikacji. Stanowią one siłę napędową gospodarki i podstawę jej konkurencyjności.

Internet od samego początku był instrumentem wsparcia biznesu. Pierwszymi narzędziami popularnie używanymi w Internecie były poczta elektroniczna oraz protoplasta dzisiejszych stron WWW — Gopher. Narzędzia te zastępowały standardową papierową pocztę oraz tablicę ogłoszeń i były wykorzystywane do komunikacji w biznesie. Początkowo rozwój Internetu i powiązanych technologii informatycznych był dosyć wolny, ograniczany przez dostępność łączy telekomunikacyjnych, natomiast następował dość szybki rozwój systemów informatycznych
wewnątrz przedsiębiorstw. Intensywny rozwój sprzętu i oprogramowania informatycznego datuje się na lata 90. ub. wieku. Jak wskazano w Raporcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w efekcie powstało wiele dojrzałych i wypróbowanych systemów informatycznych wspierających procesy wewnętrzne przedsiębiorstwa. Obecnie jednostki gospodarcze w większości korzystają z oprogramowania wspierającego klasy ERP (Enterprise Resource Planning — Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), które obejmuje zarządzanie całym przedsiębiorstwem (Dębicki i in., 2010).

Używanie oprogramowania CRM oraz systemu informatycznego ERP nie jest jeszcze powszechne w Polsce. W badaniu GUS podział użytkowników oprogramowania CRM opierał się na sposobie jego wykorzystania w firmie. Po pierwsze, przedsiębiorcy mogą wykorzystywać oprogramowanie CRM do analizowania informacji o klientach w celach marketingowych. Po drugie, oprogramowanie
to służy do zbierania i przechowywania informacji o klientach oraz do udostępniania ich innym działom w organizacji. W badanej populacji ok. 18% przedsiębiorców wykorzystywało w swojej działalności oprogramowanie CRM.

Przedsiębiorstwa za pośrednictwem Internetu korzystały też z usług internetowych. Ponad 3/4 badanych podmiotów (77%) deklarowało korzystanie z usług bankowych i finansowych. Biorąc pod uwagę wielkość podmiotu gospodarczego, to z elektronicznych usług bankowych i finansowych korzystały prawie wszystkie przedsiębiorstwa duże (97%), dziewięć na dziesięć przedsiębiorstw średnich oraz prawie 3/4 przedsiębiorstw małych. Mniej popularne były usługi szkoleniowe i edukacyjne. Jedynie co czwarte przedsiębiorstwo było ich odbiorcami, było to prawie co drugie przedsiębiorstwo duże, co trzecie przedsiębiorstwo średnie i 23% przedsiębiorstw małych.

Podpis elektroniczny, wynaleziony w latach 70. XX w., to narzędzie identyfikujące uczestników wymiany dokumentów drogą elektroniczną. Podpis elektroniczny chroni informację przed osobami niepowołanymi, które chciałyby ją zmodyfikować bądź zapoznać się z jej treścią. Podpis złożony w taki sposób jest wobec prawa równoważny z podpisem własnoręcznym.

Duże nadzieje wiązane są również z wprowadzeniem nowego dowodu osobistego. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji deklaruje, że nowe dowody z mikroprocesorem wydawane będą od 1 lipca 2011 r. Według danych GUS podpis elektroniczny był wykorzystywany przez prawie
połowę badanych obiektów, przy czym w ok. 71% przedsiębiorstw dużych, 64% przedsiębiorstw średnich i 43% przedsiębiorstw małych. Bezpłatne systemy operacyjne cieszyły się powodzeniem w ponad połowie przedsiębiorstw dużych (55%), w co czwartym przedsiębiorstwie średnim oraz w co dziesiątym przedsiębiorstwie małym.

W 2009 r. 57% przedsiębiorstw miało własną stronę internetową. Zauważono, że wraz ze wzrostem przedsiębiorstw zwiększał się również udział przedsiębiorstw mających własną stronę internetową. Przedsiębiorstwem — posiadaczem strony internetowej było 52% małych jednostek, 79% średnich i 88% dużych. Własne strony internetowe przesiębiorstw były wykorzystywane
przede wszystkim do prezentacji katalogów wyrobów i cenników (42% ogółu przedsiębiorstw) oraz do ochrony danych osobowych i homologacji bezpieczeństwa (35%). Najmniejsze znaczenie odegrało zamawianie lub rezerwacja on-line. Z tej funkcji korzystało 7% ogółu przedsiębiorstw.

Pełny Raport „Wykorzystanie technologii i usług teleinformatycznych
w Polsce i innych krajach”: Tutaj

źródło: GUS

p>