Aż o 22 procent wzrosła liczba firm w Polsce, które w ostatnim roku wykorzystało e‑mail marketing. Ponad połowa z nich do prowadzonych przez siebie akcji wykorzystała profesjonalny system e‑mailingowy.
Z prognoz wydatków na przyszły rok wynika, że marketerzy zwiększą nakłady finansowe na budowę własnych baz. To wnioski z już szóstego badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce przeprowadzonego przez SARE.

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 2 409 respondentów przy wykorzystaniu ankiety internetowej, która dostępna była w sieci od 22 lipca do 31 sierpnia 2009 roku. Grupą docelową były osoby aktywne zawodowo, zajmujące różne stanowiska w marketingu, PR, IT oraz menedżerowie wyższego szczebla
i właściciele firm.

Spośród menedżerów, którzy zadeklarowali, że w minionym roku włączyli działania wykorzystujące pocztę elektroniczną do swoich strategii promocyjnych, aż 85 proc. widzi ich wymierne korzyści. Wymieniano najczęściej większą liczbę kontaktów z klientami i wzrost liczby odwiedzin serwisu www. W rezultacie aż sześć na dziesięć osób odpowiedzialnych za kształtowanie polityki informacyjnej w swoich firmach planuje zwiększenie intensywności działań promocyjnych wykorzystujących pocztę elektroniczną. Tylko 6 proc. badanych nie zamierza wykorzystywać w przyszłości e‑mail marketingu.

Autorzy badania zapytali jaki jest procentowy podział wydatków na wysyłki do własnych i zewnętrznych baz adresowych. Okazuje się, że respondenci zadeklarowali wydatki do własnych baz adresowych na poziomie 77% i zewnętrznych baz 21%. Można zatem wnioskować, że marketerzy stawiają na budowanie lojalności wśród pozyskanych przez siebie konsumentów. Z prognoz wydatków na przyszły rok wynika, że przede wszystkim zostaną zwiększone nakłady finansowe na budowę własnych baz.

W obszarze wykorzystania poczty elektronicznej przez użytkowników w porównaniu z ubiegłym rokiem niewiele się zmieniło. Nadal największą liczbę kont Polacy mają założoną w pocztach dostarczanych przez Gmial i Wirtualną Polskę. Dane te mają szczególne znaczenie w kontekście optymalizacji kreacji wysyłanych newsletterów i mailingów. Odbiorcy otrzymują coraz więcej wiadomości e‑mail. Większość znajduje w swoich skrzynkach od 4 do 20 wiadomości dziennie. Również liczba adresów e‑mail, którymi posługują się użytkownicy, wzrosła bardzo nieznacznie, choć warto zwrócić uwagę, że aż 61 proc. z nich utrzymuje trzy lub więcej skrzynek pocztowych.

Korzystanie z newsletterów jest powszechne, ponad 90 proc. ankietowanych internautów subskrybuje więcej niż jeden newsletter. Wskazują też na podobne jak w zeszłym roku korzyści wynikające z otrzymywania newsletterów, które związane są w największym stopniu z zaspokajaniem potrzeb informacyjnych. Dlatego wśród zamawianych biuletynów dominują wciąż newslettery branżowe i dzienniki internetowe. Co ciekawe na trzecim miejscu znalazły się newslettery reklamowe, co oznacza, że badani chętnie otrzymują komunikaty o charakterze marketingowym.

Tegoroczne wyniki naszego badania potwierdzają obserwowane trendy z poprzedniego roku. Stabilizuje się rynek kont pocztowych i wykorzystania ich przez użytkowników. Pozytywnym sygnałem jest to, że marketerzy dostrzegli w e‑mail marketingu bardzo skuteczne narzędzie. Nas jako SARE, agencję e‑mail marketingu cieszy fakt, że specjaliści marketingu już dziś przewidują, że w przyszłym roku zwiększą wydatki na tę formę komunikacji z konsumentami” – mówi Krzysztof Dębowski, dyrektor zarządzający SARE.

Realizowany przez SARE projekt jest jedynym w Polsce cyklicznym badaniem dotyczącym sposobu korzystania z poczty elektronicznej. Jego celem jest poznanie preferencji dotyczących komunikacji e‑mailingowej oraz ukazanie zmian jakie zachodzą w tej materii na przestrzeni lat.

źrodło: SARE

Kan