Prezes UKE nałożył na PTS z siedzibą we Wrocławiu, karę pieniężną w wysokości 497 120,34 PLN za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych; nie wypełnianie względem użytkowników końcowych obowiązków w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, za uniemożliwianie abonentom korzystania z uprawnień do wyboru dostawcy usług oraz za udzielenie Prezesowi UKE nieprawdziwych informacji.

Podczas rozpatrywania postępowań mediacyjnych i interwencyjnych Prezes UKE ustalił, iż PTS S.A. naruszyła szereg przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne, zgodnie z którym w „przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe.”

Wobec stwierdzonych naruszeń Pt Prezes UKE w dniu 21 stycznia 2014 r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na PTS S.A. kary pieniężnej.

Przeprowadzone przez Prezesa UKE postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie, jednoznacznie wykazało, iż PTS S.A.:

  • naruszyła postanowienia art. 56 ust. 5 Pt w związku z art. 56 ust. 3 poprzez odsyłanie w treści stosowanych wzorców umownych do postanowień regulaminu świadczenia usług, które to postanowienia obligatoryjnie powinny być uregulowane w umowie
  • o świadczenie usług telekomunikacyjnych;
  • naruszyła postanowienia Pt poprzez niezamieszczenie w treści stosowanych wzorców umownych elementów, które obligatoryjnie powinny zostać zamieszczone w treści umowy; poprzez niepełne określanie w treści stosowanych wzorców umownych elementów, które powinny zostać zamieszczone w treści
    umowy oraz poprzez naruszenie wymogu dotyczącego stosowania jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formy postanowień umowy;
  • naruszyła postanowienia Pt poprzez wprowadzenie do umowy
    o świadczenie usług telekomunikacyjnych zastrzeżenia i poprzez pobieranie od abonentów opłaty wyrównawczej z tytułu rozwiązania, zawartej na czas określony umowy, przed rozpoczęciem świadczenia usług przez PTS;
  • naruszyła obowiązek określony w Pt, poprzez ograniczenie abonentom prawa do wyboru dostawcy usług poprzez zobowiązanie ich, na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych do korzystania z numeru prefiks, udostępnionego przez PTS;
  • naruszyła postanowienia Pt poprzez zawieranie po dniu 21 stycznia 2013 r. umów z konsumentami na czas określony dłuższy niż 24 miesiące;
  • nie wypełniła obowiązków informacyjnych, w stosunku do tych abonentów, którzy zawarli umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych z PTS przed dniem 21 stycznia 2013 r.
  • naruszyła obowiązek określony w Pt, poprzez udzielenie nieprawdziwych informacji na wezwanie Prezesa UKE;

Zgodnie z Pt ten, kto:

    – udziela informacji niepełnych lub nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające informacje niepełne lub nieprawdziwe;

    – narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych;

    – nie wypełnia lub nienależycie wypełnia obowiązki;

    – uniemożliwia abonentom korzystanie z uprawnień do wyboru dostawcy usług

podlega karze pieniężnej.

Po dokonaniu wszechstronnej analizy zebranego materiału dowodowego Prezes UKE ustalił wysokość kary na kwotę 497 120,34 PLN.

Ustalając wysokość kary Prezes UKE wziął w szczególności pod uwagę stwierdzony w postępowaniu negatywny stosunek Spółki do wykonywania obowiązków ustawowych, co miało bezpośredni, niekorzystny wpływ na sytuację abonentów PTS. Spółka pomimo wyraźnego stanowiska Prezesa UKE prezentowanego w trakcie postępowań mediacyjnych i interwencyjnych, kontynuowała niezgodne z prawem działania.

Od decyzji o nałożeniu kary przysługuje Spółce odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, składane za pośrednictwem Prezesa UKE w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia decyzji.

źródło: UKE

Kan