Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej w związku z serią skarg konsumenckich i naruszeniem
kilkunastu obowiązków informacyjnych w zakresie świadczenia usług
telekomunikacyjnych nałożył na Vectra karę pieniężną w wysokości 350
000 złotych.

Decyzja Prezesa UKE o
nałożeniu kary została wydana w związku z wynikami uprzednio
przeprowadzonej kontroli w Spółce. W trakcie postępowania Prezes UKE
przeanalizował obszerny materiał dowodowy zawierający kopie umów i
aneksów do umów o świadczenie publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych zawartych z użytkownikami, a także dokumentację
prowadzonych przez Spółkę postępowań reklamacyjnych.

Przeprowadzona przez
Urząd analiza tej dokumentacji wykazała liczne naruszenia przepisów
Prawa telekomunikacyjnego oraz przepisów rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu
postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać
reklamacja usługi telekomunikacyjnej w
zakresie wypełniania przez Spółkę obowiązków informacyjnych w stosunku
do użytkowników końcowych
. Kontrola obejmowała analizę zapisów umów
i aneksów. Nieprawidłowości stwierdzono w większości umów poddanych
sprawdzeniu.

Analiza materiału
dowodowego zebranego przez Urząd w trakcie postępowania
administracyjnego w sprawie nałożenia kary, jednoznacznie wykazała, iż
Vectra S.A. nie dopełniła obowiązków w zakresie kilkunastu kategorii
spraw, naruszając:

  • obowiązek określania w umowach o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych, rodzaju świadczonych usług,
  • obowiązek określania w umowach o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych, zakresu obsługi serwisowej,
  • obowiązek określania w umowach o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych:

    • zakresu świadczonych publicznie dostępnych usług
      telekomunikacyjnych, ze wskazaniem elementów składających się na opłatę
      abonamentową,
    • danych dotyczących jakości usług, zakresu odpowiedzialności z
      tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy,
    • wysokości odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty,
      terminów składania oraz rozpatrywania reklamacji,
    • sposobu uzyskania informacji o kosztach usług serwisowych,
  • obowiązek określania w umowach o zapewnienie przyłączenia do
    publicznej sieci telekomunikacyjnej numeru przydzielonego abonentowi
    obowiązek zawierania, w pisemnych potwierdzeniach faktu złożenia
    oświadczenia o zmianie warunków umowy, informacji o zakresie i terminie
    wprowadzenia zmian, obowiązek publikowania aktualnych informacji o
    jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
  • obowiązek pisemnego potwierdzenia przyjęcia reklamacji w
    terminie, przez przekroczenie przez Spółkę tego terminu o 22 dni i o 16
    dni obowiązek udzielenia pisemnej odpowiedzi na reklamację w terminie,
    przez przekroczenie przez Spółkę tego terminu o 6 dni i o 55 dni
    obowiązek określenia w pisemnej odpowiedzi na reklamację wysokości
    kwoty zwrotu innej należności,
  • obowiązek zawarcia w pisemnej odpowiedzi na reklamację pouczenia
    o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia
    roszczeń w postępowaniu sądowym, a dodatkowo, w przypadku gdy
    reklamującym jest konsument, o prawie dochodzenia roszczeń w
    postępowaniach, o których mowa w art. 109 i 110 Prawa
    telekomunikacyjnego),
  • obowiązek zawarcia w odpowiedzi na reklamację uzasadnienia
    faktycznego w przypadku odmowy uznania reklamacji w całości lub części
    – wskutek tego, że uzasadnienie faktyczne nie dotyczyło przedmiotu.

Ustalając wysokość kary
Prezes UKE wziął pod uwagę dotychczasową działalność Vectra S.A.,
zakres naruszenia prawa oraz możliwości finansowe ukaranego podmiotu.
Prezes UKE uznał, iż kara w ustalonej wysokości jest zasadna, adekwatna
do stwierdzonych naruszeń oraz wypełnia podstawowe funkcje: represyjne,
prewencyjne i dyscyplinujące.

źródło: UKE

Kan