Wydane w dniu 27 sierpnia br. Zalecenie Komisji Europejskiej stanowi końcowy etap tzw. drugiej fazy notyfikacji, w toku której Prezes UKE dąży do przekonania Komisji Europejskiej do notyfikacji projektu decyzji dla rynku hurtowego dostępu szerokopasmowego (tzw. rynek 5).

Projekt decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczy
hurtowego dostępu szerokopasmowego, dzięki któremu operatorzy
alternatywni mogą świadczyć usługi internetowe swoim klientom. Hurtowy
dostęp szerokopasmowy jest przydzielany na wyższym poziomie sieci niż
„dostęp do infrastruktury sieciowej” (nazywany również „uwolnieniem
dostępu do pętli”) i pozwala operatorom alternatywnym na dostęp do
większej części sieci operatora zasiedziałego (TP).

W trakcie rozmów w drugiej fazie notyfikacji wszystkie strony miały
możliwość przedstawienia swoich argumentów i racji oraz wyjaśnienia
istoty i zakresu zastrzeżeń Komisji. W rezultacie Komisja sformułowała ostateczne stanowisko w
sprawie notyfikowanej decyzji wyrażone w Zaleceniu. Komisja wezwała w
nim Prezesa UKE do wycofania notyfikowanego projektu decyzji dla rynku
5 lub wprowadzenia w nim stosownych zmian.

Postulaty Komisji Europejskiej

Oczekiwane przez Komisję zmiany to wprowadzenie obowiązku stosowania
zasady orientacji kosztowej w odniesieniu do hurtowego dostępu do sieci
szerokopasmowej Telekomunikacji Polskiej S.A. w technologii FTTH
(fibre-to-the-home), czyli odcinka sieci światłowodowej doprowadzonego
do lokalu użytkownika końcowego.

Alternatywnie zmiany w projekcie decyzji dla rynku 5 powinny
obejmować następujące środki regulacyjne:

a) wzmocniony obowiązek przejrzystości w odniesieniu do FTTH,
obejmujący szereg wyraźnie wskazanych KPI (kluczowych wskaźników
efektywności – ang. Key Performance Indicators) oraz skuteczne
mechanizmy ich egzekwowania i monitorowania (takie jak regularne audyty
wewnętrzne i zewnętrzne), a także obowiązek publikowania KPI;

b) wymóg odtwarzania także w odniesieniu do produktów detalicznych
opartych na sieci FTTH, oparty na teście TTM (proces służący
przygotowaniu i wdrożeniu oferty hurtowej – ang. Time-to-Market);

c) obowiązek rozdzielności księgowej także w odniesieniu do
produktów FTTH.

Ponadto Komisja wezwała Prezesa UKE do wprowadzenia bezwarunkowego
obowiązku zapewnienia zorientowanego kosztowo dostępu do sieci
światłowodowej na rynku 4 (usługi hurtowego dostępu do infrastruktury
sieciowej, w tym uwolnienia lokalnej pętli abonenckiej) przy następnym
przeglądzie tego rynku.

Stanowisko UKE

Prezes UKE podtrzymuje swoje wyjaśnienia przedstawione zarówno w
projekcie decyzji, jak i późniejszych rozmowach z Komisją. Zarówno
obecnie, jak i w najbliższej przyszłości objętej okresem przeglądu
rynku (ok. 3 lat), nie istnieje żadne istotne zagrożenie konkurencji
związane ze świadczeniem usług hurtowych w oparciu o infrastrukturę
FTTH przez TP.

Zaproponowane przez nas środki regulacyjne, związane ze
szczegółowym obowiązkiem niedyskryminacji oraz dostępu, zapewnią
zainteresowanym podmiotom hurtowy dostęp szerokopasmowy do nowej sieci
światłowodowej TP na równych i nie gorszych jakościowo oraz cenowo
warunkach, niż świadczone przez samą TP swojemu ramieniu detalicznemu

– potwierdziła Magdalena Gaj, Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej
.

Warto zauważyć, iż w porównaniu do krajów tzw. „starej” Unii, w
Polsce w praktyce nie ma obecnie rozwiniętej sieci światłowodowej w
technologii FTTH. Ponadto koszty wdrożenia w pełni światłowodowej sieci
dostępowej wymagają znacznych nakładów finansowych. Stąd ich budowa ma
charakter ewolucyjny, obejmujący skracanie miedzianych pętli
abonenckich poprzez stopniowe zastępowanie ich infrastrukturą
światłowodową. Dopiero w końcowym etapie dokonuje się kosztownej
wymiany instalacji miedzianej w budynkach, lokalach oraz w najbliższej
odległości od punktów dystrybucyjnych. Jedynie w nowo budowanych
nieruchomościach istnieje możliwość instalacji od podstaw
infrastruktury w pełni światłowodowej.

Z uwagi na te okoliczności, zagrożenia rysowane przez Komisję
Europejską są w ocenie Prezesa UKE przedwczesne i wydają się niezasadne
oraz nieadekwatne, zważywszy na fakt, że w Polsce w praktyce nie ma
obecnie rozwiniętej sieci FTTH w posiadaniu TP.

Niemniej z uwagi na stabilność rynku i przewidywalność
regulacyjną postanowiłam przyjąć zalecenie Komisji Europejskiej, jak i
opinie wyrażone przez europejskie urzędy regulacyjne skupione w BEREC.
W przyszłym roku przeprowadzimy nową analizę rynku hurtowego dostępu
szerokopasmowego i wówczas dobierzemy odpowiednie środki regulacyjne

– powiedziała Magdalena Gaj, Prezes UKE. – Rozwój sieci
FTTH jest w fazie początkowej, stąd regulacje powinny być racjonalne i
proporcjonalne do aktualnej sytuacji polskiego rynku. Nakładanie
pełnych obciążeń na dopiero co budowaną kosztowną sieć może znacznie
opóźnić jej uruchomienie
– dodała Prezes UKE.

Dalsza procedura

Zgodnie z Dyrektywą ramową w ciągu miesiąca od wydania przez Komisję
Europejską zalecenia krajowy organ regulacyjny powiadamia Komisję i
BEREC o przyjęciu ostatecznego środka regulacyjnego. Prezes UKE we
wskazanym terminie powiadomi oficjalnie Komisję o podjętej decyzji i
zamiarze przystąpienia do ponownej analizy rynku 5.

źródło: UKE

Kan