Chociaż abonentów telefonii stacjonarnej ubywa, to rynek tych usług wciąż ma się całkiem dobrze. Jak pokazał niedawny raport przygotowany na zlecenie UKE, niemal 40 proc. Polaków posiada telefon stacjonarny i większość nie zamierza z niego rezygnować. Nie jest tym zaskoczona Agnieszka Kamińska, Kierownik ds. Trade Marketingu w spółce TelePolska, której zdaniem obecna sytuacja na rynku powinna sprzyjać klientom, głównie dzięki korzystnej pakietyzacji usług, a także spadkom cen usług telekomunikacyjnych.

Jak pokazują wyniki raportu badania konsumenckiego „Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2011 roku. Klienci indywidualni”, przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), spada liczba abonentów telefonii stacjonarnej. Podczas gdy w roku 2009, posiadanie telefonu w domu deklarowało 51,4 proc. badanych, na koniec roku 2011 było ich niespełna 39 proc. Co ciekawe, w tym okresie odsetek osób deklarujących korzystanie wyłącznie z telefonu stacjonarnego, zwiększył się o 0,8 proc. i wynosi obecnie 11,3 proc.

Najważniejsza dla konsumentów, przy wyborze operatora telefonii stacjonarnej, jest atrakcyjność cenowa oferty oraz atrakcyjność promocji i rabatów. Takie kryterium wyboru przez abonentów może być szansą dla mniejszych firm świadczących usługi telekomunikacyjne. Według Agnieszki Kamińskiej, Kierownik ds. Trade Marketingu
w TelePolska, alternatywni operatorzy, skutecznie optymalizując swoje koszty, mogą konkurować cenami świadczonych usług z większymi podmiotami, co – jak pokazują wyniki raportu, ankietowani uznali za bardzo istotny dla nich argument posiadania telefonu.

Agnieszka Kamińska zwraca również uwagę na fakt, że 1/5 badanych wciąż nie zdaje sobie sprawy
z możliwości zmiany operatora wraz z przeniesieniem dotychczasowego numeru telefonu: – To wciąż duży odsetek. TelePolska jako operator alternatywny odnotowuje ciągły przyrost abonentów. Niższa cena, którą możemy zaoferować oraz unikatowy na rynku polskim program Społeczny Operator Telekomunikacyjny, to atuty, które dostrzega coraz więcej konsumentów – komentuje.

Badania przeprowadzone na zlecenie UKE wykazały również inną ciekawą zależność. Na przestrzeni ostatnich trzech lat, średnia kwota wydatków na telefon stacjonarny systematycznie spadała z 70 zł w 2009 r., do 62 zł w 2011 r. Wzrosła natomiast średnia cena opłat za abonament z 44,50 zł do 49 zł. Jest to efekt tego, że abonenci wykazują zainteresowanie ofertą planów taryfowych z pakietami minut wliczonymi w abonament, dopasowanymi do ich indywidualnych potrzeb związanych z korzystaniem z telefonu.

Wyniki badania rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2011 roku pokazały, że na rynku telefonii stacjonarnej, pomimo niewielkiego trendu spadkowego, użytkowników jest ciągle dużo. Aspekt ceny, jak również łączenie usług głosowych z innymi usługami w pakiety, np. telefon stacjonarny i telewizja, czy telefon stacjonarny i Internet, powinien być zatem dobrym drogowskazem dla uczestników rynku telefonii stacjonarnej.

źródło: TelePolska

Kan