Na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej zostały opublikowane wyniki badań wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych za III kwartał 2011 roku. Omawiane wyniki dotyczą wskaźników jakości połączeń telefonicznych w sieciach stacjonarnych, jak i wywołań do sieci ruchomych.


Stopa nieskutecznych wywołań w ruchu międzysieciowym w sieci krajowej w III
kwartale roku 2011

Wskaźnik jakości transmisji danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów:

Jakość transmisji danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów była oceniana przez wartości średniej przepływności i przepływności dla 80% połączeń ze zbioru połączeń testowych uszeregowanych rosnąco, oddzielnie dla każdej badanej centrali telefonicznej.

Analiza zawartych w niej wyników wskazuje iż w 100 badanych centralach:

1) średnia przepływność zawierała się w granicach:

  • 38 do 40 kbit/sekundę w 14 – tu centralach, z czego 13 to centrale typu EWSD,
  • 42 do 48 kbit/sekundę w 19 – tu centralach, z czego 8 to centrale typu EWSD,
  • 48 do 51,61 kbit/sekundę w pozostałych 67 badanych centralach, z czego 4 to centrale
    typu EWSD,

2) przepływność dla 80 % połączeń testowych ze zbioru połączeń uszeregowanych wg.
rosnących wartości przepływności, dla każdej centrali oddzielnie:

  • była nie większa niż 39 kbit/sekundę w 14 centralach, z czego 13 to centrale typu EWSD,
  • była nie większa niż 45 kbit/sekundę w 19 centralach, z czego 8 to centrale typu EWSD,
  • była nie większa niż 50 kbit/sekundę w 67 centralach, z czego 4 to centrale typu EWSD.

Podsumowując należy zauważyć zdecydowanie gorsze wyniki dla central typu EWSD w porównaniu z pozostałymi typami central.

Stopa nieskutecznych wywołań do sieci ruchomych

Tablica zawiera szczegółowe zestawienie wyników połączeń próbnych wykonywanych ze 100 central telefonicznych w krajowej sieci PSTN do 300 numerów (rozmieszczonych w 100 lokalizacjach na terenie kraju) w 3 krajowych sieciach mobilnych (Orange, Plus,
T-Mobile). Analiza danych zawartych w tabeli wskazuje iż w 96 centralach stopa nieskutecznych połączeń do 3 badanych sieci mobilnych łącznie, nie przekracza w skrajnym przypadku 4,24 % (centrala operatora MNI w Piotrkowie Trybunalskim) natomiast w większości central nie przekracza 1 %. Dla 4-ch central należących do jednego operatora tj.
Telekomunikacji Kolejowej odsetek nieskutecznych wywołań oscylował wokół 40 % do sieci Orange, natomiast do pozostałych dwóch sieci (Plus, T – Mobile) w skrajnym przypadku nie przekroczył 7,83 % (do sieci Plus). Szczegółowa analiza wyników wskazuje, iż drastyczny wzrost nieskutecznych połączeń z sieci Telekomunikacji Kolejowej do sieci Orange wystąpił w miesiącach sierpień, wrzesień br.

Podsumowując przeprowadzoną w raporcie analizę wyników badań moźna stwierdzić, że w okresie III kwartału badani operatorzy uzyskali w większości gorsze – w porównaniu do okresu styczeń 2010-maj 2011 – wskaźniki jakości dla telefonicznych połączeń głosowych
w sieci krajowej zarówno dla stopy nieskutecznych wywołań, jak i czasu zestawiania połączenia. Poprawy wymagają również – zdaniem UKE – wskaźniki jakości dotyczące połączeń do Internetu po komutowanych łączach telefonicznych, szczególnie dla central EWSD i transmisji faksowych.

Pełna treść Raportu znajduje się: Tutaj

źródło: UKE

Kan