Na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej zostały opublikowane wyniki badań wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych za III kwartał 2011 roku. Omawiane wyniki dotyczą wskaźników jakości połączeń telefonicznych w sieciach stacjonarnych, jak i wywołań do sieci ruchomych.
Stopa nieskutecznych wywołań w ruchu międzysieciowym w sieci krajowej w III
kwartale roku 2011
Wskaźnik jakości transmisji danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów:
Jakość transmisji danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów była oceniana przez wartości średniej przepływności i przepływności dla 80% połączeń ze zbioru połączeń testowych uszeregowanych rosnąco, oddzielnie dla każdej badanej centrali telefonicznej.
Analiza zawartych w niej wyników wskazuje iż w 100 badanych centralach:
1) średnia przepływność zawierała się w granicach:
- 38 do 40 kbit/sekundę w 14 – tu centralach, z czego 13 to centrale typu EWSD,
- 42 do 48 kbit/sekundę w 19 – tu centralach, z czego 8 to centrale typu EWSD,
- 48 do 51,61 kbit/sekundę w pozostałych 67 badanych centralach, z czego 4 to centrale
typu EWSD,
2) przepływność dla 80 % połączeń testowych ze zbioru połączeń uszeregowanych wg.
rosnących wartości przepływności, dla każdej centrali oddzielnie:
- była nie większa niż 39 kbit/sekundę w 14 centralach, z czego 13 to centrale typu EWSD,
- była nie większa niż 45 kbit/sekundę w 19 centralach, z czego 8 to centrale typu EWSD,
- była nie większa niż 50 kbit/sekundę w 67 centralach, z czego 4 to centrale typu EWSD.
Podsumowując należy zauważyć zdecydowanie gorsze wyniki dla central typu EWSD w porównaniu z pozostałymi typami central.
Stopa nieskutecznych wywołań do sieci ruchomych
Tablica zawiera szczegółowe zestawienie wyników połączeń próbnych wykonywanych ze 100 central telefonicznych w krajowej sieci PSTN do 300 numerów (rozmieszczonych w 100 lokalizacjach na terenie kraju) w 3 krajowych sieciach mobilnych (Orange, Plus,
T-Mobile). Analiza danych zawartych w tabeli wskazuje iż w 96 centralach stopa nieskutecznych połączeń do 3 badanych sieci mobilnych łącznie, nie przekracza w skrajnym przypadku 4,24 % (centrala operatora MNI w Piotrkowie Trybunalskim) natomiast w większości central nie przekracza 1 %. Dla 4-ch central należących do jednego operatora tj.
Telekomunikacji Kolejowej odsetek nieskutecznych wywołań oscylował wokół 40 % do sieci Orange, natomiast do pozostałych dwóch sieci (Plus, T – Mobile) w skrajnym przypadku nie przekroczył 7,83 % (do sieci Plus). Szczegółowa analiza wyników wskazuje, iż drastyczny wzrost nieskutecznych połączeń z sieci Telekomunikacji Kolejowej do sieci Orange wystąpił w miesiącach sierpień, wrzesień br.
Podsumowując przeprowadzoną w raporcie analizę wyników badań moźna stwierdzić, że w okresie III kwartału badani operatorzy uzyskali w większości gorsze – w porównaniu do okresu styczeń 2010-maj 2011 – wskaźniki jakości dla telefonicznych połączeń głosowych
w sieci krajowej zarówno dla stopy nieskutecznych wywołań, jak i czasu zestawiania połączenia. Poprawy wymagają również – zdaniem UKE – wskaźniki jakości dotyczące połączeń do Internetu po komutowanych łączach telefonicznych, szczególnie dla central EWSD i transmisji faksowych.
Pełna treść Raportu znajduje się: Tutaj
źródło: UKE
Kan
Gdyby prowadzono ręczne centrale jak za PRLu i dalej w przeszłość, to ruch by się rozładował, bo ludzie mniej chętnie by dzwonili.
jakość rozmów w orange to dno przerywa tnie,jakieś echo się odbija tragedia nie wiem co się stało z tym operatorem.