Pojawiła się inicjatywa wprowadzenia opłaty za przenoszenie numeru. Tym razem koszt ponosiłbym nie klient jak kiedyś, ale operator biorca. Koszty operacji wyceniane są na 25- 50 zł.
W dniu 25 maja 2011 r. Prezes UKE ogłosił rozpoczęcie z dniem 1 czerwca 2011 r. postępowania konsultacyjnego dotyczącego projektu decyzji Prezesa UKE, określającej warunki rozliczeń dotyczących realizacji usługi przeniesienia przydzielonego numeru (mobile number portability – MNP) przy zmianie dostawcy usług do sieci innego operatora. UKE przedstawił wyniki konsultacji.
Play, Mobyland, PIIT i Cyfrowy Polsat w swoim stanowisku podkreślają, że brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych, aby można było wyinterpretować obowiązek uiszczania opłat za przenoszenie numeru przez operatora-biorcę na rzecz operatora-dawcy.
Dodając, że możliwość wprowadzenia rozliczeń hurtowych, istniałaby tylko w sytuacji, gdy operatorzy w trakcie realizacji procesu przenoszeniu numerów wzajemnie korzystali z połączonych sieci. Jedynie wdrożenie modelu kosztowego uwzględniającego koszty ponoszone przez OBU operatorów w procesie przenoszenia numerów stanowić będzie gwarancję przejrzystości i obiektywności, o ile w ogóle taka opłata mogłaby być wprowadzona.
Play dodatkowo kwestionuje fakt „nagradzania” poprzez opłaty na poziomie międzyoperatorskim operatora, który nie jest w stanie, lub nie chce przedstawić abonentowi konkurencyjnej oferty.
W 2010 roku operatora zmieniło ponad 860 tys. kart SIM z ogólnej liczby ponad 47 mln, których używają Polacy. Statystycznie to ok. 1,83 proc. Najlepiej wyszedł Play, a z pozostałych dużych operatorów Orange. Zgoodnie z analizami przeprowadzanymi przez P4, PTC jest operatorem, z którego sieci w okresie od stycznia 2009 r. do maja 2011 r. klienci przenieśli do innych operatorów największą liczbę numerów. Od 2009 roku w Polsce przeniesiono 1173179 numerów między operatorami: więcej na ten temat pisaliśmy: Tutaj
Jeśli z tytułu przenoszenia numerów zostanie wprowadzony obowiązek uiszczania jakiejkolwiek opłaty w rozliczeniach międzyoperatorskich, to do pobierania takich opłat uprawniony byłby zarówno operator dawca, jak i biorca, gdyż każdy z nich ponosi koszty „założenia” (set5 up costs) związane z uruchomieniem i obsługą usługi – czytamy w stanowisku dotyczącym projektu decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
określającej warunki rozliczeń dotyczących realizacji usługi przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług do sieci innego operatora.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji w swoim stanowisku postuluje obciążenie biorcy częścią kosztów ponoszonych przez dawcę w związku z przeniesieniem numeru, oferując im swoistą rekompensatę w kwocie 25,39 zł za każdego utraconego użytkownika.
źródło: UKE
Kan
idiotyzm…przecież to zniechęci operatorów do konkurencji….
dlaczego idiotyzm – przechodzę do jakiejś sieci to niech zapłaci za to 🙂
Nie powinno być żadnych opłat. Op z kiepską ofertą byłby nagradzany za oddanie numeru. Skoro ma słabą ofertę niech się martwi przenosinami za free lub poprawi ofertę, żeby być konkurencyjnym i zatrzymać abonentów. Ot kolejny wymysł na niszczenie konkurencji.
SUPER TEN MODEL! NARESZCIE COŚ W INNYM STYLU! JESZCZE PRZYDAŁBY SIĘ JAKIŚ ODPOWIEDNIK DESIRE Z – Z KALPKĄ!
jak Ci działa ten myPhone – zawsze miałem opory przed tą marką
piękny zamek 🙂
potwierdzam – pałacyk pod sieniawą, chyba jak się na tarnogród jedzie – byłem widziałem wypas
to W3 są znowu zarobi, ale pamiętajcie,że rozliczenia działają w obie strony i nie muszą wpłynąć na pogorszenie bonusów ( nie dotyczy Play – on głównie dostaje numery), może wprowadzą asymetrię dla Play 😀 a swoją drogą to ile płaci operator za 1 numer zarezerwowany na potrzeby własnej sieci
Nie, to osoba zmieniajaca numer powinna placic z wlasnej kieszeni co najmniej 25zl a nie operator. Szkoda, ze z UKE tego nikt nie dostrzega.
Dlaczego ja miałbym płacić za przeniesienie numeru? Co mnie obchodzi, że operator ponosi związane z tym koszty. Wystarczy, że trzeba zapłacić aktywację.
a kto zyskuje na tym , że ja się przenoszę do operatora? – przecież on sam – więc jak ma z tego profit później to niech zapłaci te grosze- nie wiem o czym tu płakać .Tak Wam zależy na szczęściu operatorów , że szkoda Wam i nie chcecie ich narażać na koszty związane z przeniesieniem?
A ja używam gg w moim smartfonie przez przeglądarkę http://m.tokonda.pl/
ale wcześniej trzeba się zarejestrować na stronie http://www.tokonda.pl/
Pozdrawiam
Johny, wlasnie dlatego, ze zawracasz glowe operatorowi, dwa, ze to jego numer, a trzy – zebys tego nie robil nagminnie. Dla mnie sprawa jest prosta; nalezy sie oplata ze strony uzytkownika. Minimum 20zl.
to ja proponuje żebyś płacił za połączenie z infolinią 50zł – a co tam . Raz że to twój problem, dwa zawracasz głowę operatorowi , trzy żebyś tego nie robił nagminnie .
Głupota nie głupota, jak się nie skończy zapłaci i tak klient bo sieć sobie w innej formie odbierze opłatę. Chociaż taki Plus powinien najbardziej chyba protestować, obstawiam że już nie długo sporo klientów im przybędzie jak dorzuca mega szybki internet i TV
Tygrysie, no i wlasnie po to jest wprowadzona oplata na infolini 1,50. :-p
widzę że nie rozumiesz….powiedzmy , że masz sklep osiedlowy – przychodzi twój kolega i przyprowadza drugiego – mówi ” daj mi 20zł a ten pan będzie tylko u Ciebie robił zakupy” ma to sens?czy przyprowadzony pan będzie chętny robić zakupy jeśli za wejście do sklepu każą mu zapłacić 20zł? Tu nie chodzi o tą absurdalną kwotę tylko o zasady – niech płaci ten kto ma korzyści 🙂
To ty Tygrysie nie widzisz niebezpieczęństw związanych z tymi zmianami. Nie powinno być żadnej opłaty. Wtedy op nie ma nawet jamniejszych profitów z kiepskiej oferty, a użytkownik przenosi się za free do lepszego opa. Opłaty nie sprzyjają konkurencji, bo marny op dostaje finansową nagrodę za oddanie numeru. Technicy i tak pewnie to robią w ramach otrzymywanych wynagrodzeń. Poza tym oby się nie okazało, że opłata służy do niszczenia mniejszego operatora.
przecież ja jestem za tym żeby nie było opłaty żadnej , ale ludzie tutaj piszą , że powinien ją ponosić klient , a to akurat mi się nie podoba – taka opłata może jedynie narobić kłopotu firmie -biorcy. Wystarczy kupić milion starterów i je przenieść – wtedy biorca ponosi opłatę powiedzmy 25zł /szt co daje 25mln strat na rzecz dawcy – prosty biznes? Oczywiście wydaje się to astronomiczna liczba startówek , ale przy odpowiednim zatrudnieniu ludzi żaden problem 🙂
[quote] [b]Najlepiej wyszedł Play…[b/][/quote]
Jednak Play się zbytnio pośpieszył i nie przygotował systemu do tego typu akcji, co później skutkowało nawałnicą wpadek i reklamacji typu „nie można się dodzwonić”, „nie można nigdzie zadzwonić” albo „numer utknął gdzieś martwy” Salony i BOK nigdy nic wiedziały a klienta zostawiały na pastwę telekomunikacyjnego losu (BTW. również stałem się ofiarą tego losu 😉 ) [quote] Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji w swoim stanowisku postuluje obciążenie biorcy częścią kosztów ponoszonych przez dawcę w związku z przeniesieniem numeru, oferując im swoistą rekompensatę w kwocie 25,39 zł za każdego utraconego użytkownika[/quote] a dlaczego chcą coś rekompensować ? Przecież ani dawca ani biorca numeru nic nie mogą poradzić na fanaberie swoich klientów, co z resztą jest fundamentem wolnego rynku. No chyba, że chcą rekompensować głupotę operatora jeśli ten nie potrafi przedstawić takiej oferty, która zatrzyma klienta.
Pomysł UKE trochę „ni z d**y ni z pietruchy…”
sorry za to straszne pogrubienie, komentarz trochę wymknął mi się spod kontroli 😀
Tygrysie, troche zamieszales w tym wpisie o stratach dla biorcy, bo przy oplacie przez klienta – takowych by nie mial. Ewentualna darmocha na ktora moglbym sie zgodzic, to po podpisaniu swistka, ze np. do 6 mies.nie zmienie operatora na nastepnego. Przeniesienie numeru wystepuje na zadanie klienta – i to on ma obowiazek uiscis oplate za wykonanie uslugi. I koniec.
przecież komentujemy artykuł a w nim pierwszy cytat „Pojawiła się inicjatywa wprowadzenia opłaty za przenoszenie numeru. Tym razem koszt ponosiłbym nie klient jak kiedyś, ale operator biorca. Koszty operacji wyceniane są na 25- 50 zł. ” Tak wymyśla UKE a nie ja 😛
Cytat z netu
„67. ~mirekb 2011-06-02 21:07:01 +2
host: 188.146.38.32.nat.umts.dynamic.eranet.pl
owszem.sadzilem ze tak bedzie..pan yeves boot prowadzil w tej sprawie postepowanie w ue w imieniu ptc-wyjatkowo obszerny dokument ale bardzo ciekawy.wiedzialem ze uke wczesniej czy pozniej sie ugnie.mno zmniejsza bonusy za mnp do minut w sieci do doladowan i tyle”
———————————- I już wiadomo kto miesza i kto chce mieć profity i utrudniać życie firmom dającym dobre oferty. Teuer Mobile i wszystko jasne.