Prezes UKE nałożył na PTK Centertel (Orange) karę pieniężną w wysokości 2,5 mln zł. Urząd podał, że w toku postępowania administracyjnego ustalono, że PTK Centertel nie wypełniła obowiązków informacyjnych wobec dokonywanej zmiany cennika względem ponad 1,15 mln użytkowników końcowych mających umowę w promocji „Zetafon”.
Przepis stanowił, iż dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w razie podwyższenia cen usług telekomunikacyjnych jest obowiązany, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem zmian, do powiadomienia o powyższym fakcie abonenta – informując go na piśmie, jak i podając tę informację do publicznej wiadomości. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian. Stosownie natomiast abonent powinien zostać poinformowany także o tym, że w razie skorzystania z prawa wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji podwyższenia cen dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także zwrot przyznanej abonentowi ulgi.
Analiza zebranego w trakcie postępowania administracyjnego materiału dowodowego jednoznacznie wskazała, iż PTK Centertel nie wypełniła wskazanych obowiązków informacyjnych względem użytkowników końcowych wobec dokonywanej zmiany cennika.
Umowa w promocji „Zetafon”, zawierana przez określony podmiot z PTK Centertel (jako dostawcą usług), obejmowała dwa zobowiązaniowe stosunki cywilnoprawne, tj. zarówno umowę sprzedaży aparatu telefonicznego (za cenę określoną w tej umowie po upuście), jak i umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wobec powyższego użytkownicy, którzy zawarli umowę w ramach promocji „Zetafon”, byli abonentami w rozumieniu wówczas obowiązujących przepisów Pt, a zatem powinni byli zostać poinformowani o zmianie cennika. Samo nazwanie czynności udziałem w promocji „Zetafon” czy sprzedażą ratalną aparatu nie zmienia samego faktycznego celu tej czynności, tj. sprzedaży usług telekomunikacyjnych i zobowiązaniem drugiej strony do uiszczania opłat z tego tytułu, jak również określenia czasu obowiązywania tego zobowiązania.
Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu.
Prezes UKE podkreśla także, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia okoliczność, że spółka była już karana przez Prezesa UKE w 2007 r. za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników, poprzez brak w treści umów oraz w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych postanowień wymaganych przepisami prawa.
Aktualizacja:
Komentarz Grupy TP dotyczący kary nałożonej dziś przez UKE na PTK Centertel.
„PTK Centertel nie zgadza się z karą nałożoną przez UKE i interpretacją przepisów, na które powołał się regulator. Decyzja nie jest prawomocna i na pewno skorzystamy z możliwości odwołania się. Według naszej oceny spełniliśmy właściwie obowiązki informacyjne dotyczące usługi Zetafon. Decezja UKE nie upoważnia klientów do rozwiązywania umów bez konsekwencji, wynikających z podpisanej umowy„.
źródło: UKE, TP
Kan
A czy oni kiedyś się zgadzali, dobrze, że UKE im dowaliło ale co z tego skoro nadal będą kantować na umowach ?
Co to jest 2,5 mln zł dla PTK ? Więcej pewnie wydają na papier toaletowy w centrali.
Oczywiście, że nigdy się nie zgadzali… Tylko nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że wszystkie kary nałożone przez UKE na Grupę TP zostały anulowane (umorzone) przez sąd. Oznacza to, że UKE nigdy nie miało racji… Zatem pytam po co ten fikcyjny „urząd”
Po to żebyś miał gdzie pisać skargi na operatorów i żeby nie czuli się zupełnie bezkarni.
Żaden op nigdy się nie zgadza bo widzi swoje racje:)
kara 200 mln była by adekwatna do próby kantowania w umowach