Prezes UKE nałożył na PTK Centertel (Orange) karę pieniężną w wysokości 2,5 mln zł. Urząd podał, że w toku postępowania administracyjnego ustalono, że PTK Centertel nie wypełniła obowiązków informacyjnych wobec dokonywanej zmiany cennika względem ponad 1,15 mln użytkowników końcowych mających umowę w promocji „Zetafon”.

Przepis stanowił, iż dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w razie podwyższenia cen usług telekomunikacyjnych jest obowiązany, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem zmian, do powiadomienia o powyższym fakcie abonenta – informując go na piśmie, jak i podając tę informację do publicznej wiadomości. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian. Stosownie natomiast abonent powinien zostać poinformowany także o tym, że w razie skorzystania z prawa wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji podwyższenia cen dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także zwrot przyznanej abonentowi ulgi.

Analiza zebranego w trakcie postępowania administracyjnego materiału dowodowego jednoznacznie wskazała, iż PTK Centertel nie wypełniła wskazanych obowiązków informacyjnych względem użytkowników końcowych wobec dokonywanej zmiany cennika.

Umowa w promocji „Zetafon”, zawierana przez określony podmiot z PTK Centertel (jako dostawcą usług), obejmowała dwa zobowiązaniowe stosunki cywilnoprawne, tj. zarówno umowę sprzedaży aparatu telefonicznego (za cenę określoną w tej umowie po upuście), jak i umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wobec powyższego użytkownicy, którzy zawarli umowę w ramach promocji „Zetafon”, byli abonentami w rozumieniu wówczas obowiązujących przepisów Pt, a zatem powinni byli zostać poinformowani o zmianie cennika. Samo nazwanie czynności udziałem w promocji „Zetafon” czy sprzedażą ratalną aparatu nie zmienia samego faktycznego celu tej czynności, tj. sprzedaży usług telekomunikacyjnych i zobowiązaniem drugiej strony do uiszczania opłat z tego tytułu, jak również określenia czasu obowiązywania tego zobowiązania.

Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu.

Prezes UKE podkreśla także, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia okoliczność, że spółka była już karana przez Prezesa UKE w 2007 r. za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników, poprzez brak w treści umów oraz w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych postanowień wymaganych przepisami prawa.

Aktualizacja:

Komentarz Grupy TP dotyczący kary nałożonej dziś przez UKE na PTK Centertel.

PTK Centertel nie zgadza się z karą nałożoną przez UKE i interpretacją przepisów, na które powołał się regulator. Decyzja nie jest prawomocna i na pewno skorzystamy z możliwości odwołania się. Według naszej oceny spełniliśmy właściwie obowiązki informacyjne dotyczące usługi Zetafon. Decezja UKE nie upoważnia klientów do rozwiązywania umów bez konsekwencji, wynikających z podpisanej umowy„.

źródło: UKE, TP

Kan