Wystartował cross-border.pl, czyli pierwszy w Polsce e-przewodnik dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć lub zwiększyć skalę sprzedaży zagranicznej w kanałach on-line. Projekt – pilotowany przez Krajową Izbę Gospodarczą i Amazon – ma ułatwić MŚP decyzję o wyborze destynacji ekspansji międzynarodowej i zachęcić do przekraczania granic z wykorzystaniem możliwości, jakie niesie e-commerce.

  • KIG i Amazon uruchamiają pierwszy w Polsce portal dla przedsiębiorców zainteresowanych sprzedażą zagraniczną online
  • Cross-border ma przyczynić się do wzrostu liczby polskich przedsięborców sprzedających zagranicą w kanałach e-commerce
  • Portal adresowany jest do polskich firm o dużym potencjale eksportowym, które mają szansę na skalowanie swojego biznesu poza granice kraju dzięki nowoczesnym usługom sprzedaży jak marketplace
  • MŚP, którym dedykowany jest cross-border, stanowią ok. 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw w UEPortal – zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej i Europejskim Rokiem Umiejętności 2023 – ma rozwijać kompetencje cyfrowe, aby podnosić innowacyjność i konkurencyjność polskich MŚP w UE

 

Jednolity rynek europejski otworzył przedsiębiorcom nowe możliwości, a MŚP rozwijające swoją międzynarodową działalność stały się siłą napędową wzrostu gospodarczego Europy. W 2022 roku łączne obroty europejskich sklepów internetowych wyniosły 105,5 mld euro, ale udział polskich e-sprzedawców stanowił zaledwie 4%. Jak wynika z raportu Polityki Insight i Amazon z 2022 roku główne przyczyny niskiej eksploatacji kanałów on-line w działaniach eksportowych to przede wszystkim kwestie związane z barierami edukacyjnymi, psychologicznymi i prawnymi, a także wyborem odpowiedniego marketplace`u oraz dostosowaniem polityki sprzedażowej do lokalnego konsumenta.

 

– Mali i średni przedsiębiorcy sprzedający online doskonale radzą sobie z realiami sprzedaży krajowej, ale tylko ekspansja zagraniczna pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału, jaki daje e-commerce. Dodatkowe atuty niesie ze sobą, jednolity, otwarty rynek Unii Europejskiej, stąd tak duże zaangażowanie Amazon w rozwijanie kompetencjii eksportowych MŚP. Każdego dnia dajemy przedsiębiorcom nie tylko praktyczne narzędzia, ale również wiedzę i umiejętności do tego, by mogli wyjść ze swoją ofertą do klientów spoza naszego kraju. Co ważne – możliwości jest znacznie więcej niż marketplace Amazon, stąd koncept platformy croos-border.pl, uruchomionej wspólnie z KIG, która ma dostarczać przedsiębiorcom szerokiej, obiektywnej wiedzy na temat sprzedaży zagranicznej, ofert poszczególnych marketplace’ów, analiz branżowych i tym samym ułatwić im działalność eksportową – mówi Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl.

 

Do eksportu, gotowi, start!

Portal cross-borderma dostarczyć przedsiębiorcom praktycznego know-how na temat kolejnych etapów międzynarodowej ekspansji, tj. przygotowania do eksportu, opracowania strategii czy doboru kanałów sprzedaży m.in. poprzez marketplace’y. Porady oraz informacje zgromadzone na portalu umożliwią również przeprowadzenie testu gotowości do rozpoczęcia cross-border e-commerce, dając jednocześnie sprzedawcom przydatne narzędzie, które otworzy im drogę do ekspansji.

 

– Do tej pory udział handlu internetowego w polskim eksporcie był nieadekwatnie niski. Polskie firmy z wielu powodów nie wykorzystywały tego narzędzia. Wspólnie z Amazon i Polityką Insight zidentyfikowaliśmy największe bariery, czyli brak know-how oraz obawy przed nieznanym i stworzyliśmy gotowe rozwiązanie. Dzięki cross-border polscy przedsiębiorcy o dużym potencjale eksportowym zyskują dostęp do unikalnej wiedzy niezbędnej do skalowania swojego biznesu z wykorzystaniem kanałów e-commerce – mówi Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej.

 

Europejska perspektywa

Rozwój kompetencji cyfrowych i ożywienie eksportu polskich przedsiębiorców, a co za tym idzie, poprawa innowacyjności i wzrost konkurencyjności polskich MŚP na świecie, to główna idea, która wpisuje się w założenia Europejskiego Roku Umiejętności 2023 ogłosznego przez Komisję Europejską.

 

– Amazon i KE mają wspólną wizję rozwoju UE w kierunku cyfrowej transformacji – wzmocnienie jednolitego rynku UE. MŚP, którym dedykowany jest cross-border.pl, stanowią ok. 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw w UE, dlatego naszym zadaniem jest dostarczanie narzędzi i technologii, które umożliwiją im rozwój sprzedaży w e-commerce. Wspieramy e-sprzedawców w ramach dużych, ogólnokrajowych przedsięwzięć, jak to realizowane z KIG, oraz własnych programów, takich jak: Amazon Small Business Accelerator czy Europejski Akcelerator Ekspansji, który ułatwia rozwój sprzedaży we wszystkich 9 sklepach Amazon w Europie, dając jednocześnie klientom dostęp do milionów produktów. Od 2010 r. zainwestowaliśmy w rozwój europejskich MŚP już ponad 142 mld euro i będziemy nadal uczestniczyć w projektach zapewniających Europie technologiczną konkurencyjność – wyjaśnia Benedikt Berlemann, Dyrektor, EU Marketplace Expansion w Amazon.

 

W portalu będą prezentowane najważniejsze wskaźniki gospodarcze oraz e-commerce w Europie, jak i ważne wskazówki dla sprzedawców, w tym m.in. popularne metody płatności i dostaw, preferencje i nawyki zakupowe lokalnych konsumentów czy przegląd branż cieszących się powodzeniem w e-commerce. Społeczność portalu tworzą eksperci z zakresu e-handlu zagranicznego oraz MŚP aktywnie poszukujący możliwości rozwoju e-biznesu.

 

– Rewolucyjność portalu polaga na zgromadzeniu pod jednym adresem odpowiedzi na pytania, które najczęściej nurtują przedsiębiorców planujących cross-border e-commerce: jak wybrać kierunek eksportu, a następnie odpowiednią usługę marketplace. Co więcej, po drodze może okazać się, że dla firmy najlepszą strategią jest otworzenie własnego sklepu w kanale online. Wiedza, która wymagałaby od przedsiębiorcy pogłębionego researchu, znajomości lokalnych uwarunkowań oraz polityk samych marketplace`ów, tutaj jest dostępna od ręki – dodaje Damian Wiszowaty, CEO Gonito.

 

Jednolity rynek europejski otwiera przed MŚP nowe możliwości, a e-commerce daje im narzędzia, dzięki którym polscy przedsiębiorcy mogą budować swój potencjał eksportowy napędzając tym samym wzrost gospodarczy Europy.