Zdaniem 90 proc. Polaków w ciągu 10 lat własnoręczny podpis zostanie zastąpiony elektronicznym, obsługa w większości oddziałów będzie automatyczna, a prawie wszystkie sprawy będzie można załatwić przy pomocy bankowej aplikacji mobilnej.


Banki przyszłości będą z pewnością jeszcze wygodniejsze, lepiej wspierające człowieka w jego finansowych decyzjach. Umożliwią to nowe technologie, które – jak wynika z badania #finanseprzyszłosci przeprowadzonego przez IBRiS dla Banku Millennium – klienci, mimo początkowego zdziwienia, coraz chętniej akceptują. – W perspektywie 10 lat odziały banków nie znikną, ale zdaniem badanych zamienią się w placówki w pełni automatyczne – mówi w rozmowie z MarketNews24 Wojciech Rybak, członek zarządu Banku Millennium.

Jeszcze kilka lat temu bankowość internetowa i mobilna były dodatkiem do obsługi oddziałowej. W przyszłości większość operacji będzie wykonywana za pośrednictwem bankowości mobilnej i bankomatów. Główne trendy technologiczne to sztuczna inteligencja i doradztwo robotów. Samouczące się chat-boty sprawią, że klienci prostą komendą tekstową lub głosową będą mogli dokonać przelewu lub sprawdzić stan konta.

  • Aż 92 proc. sądzi, że za 10 lat większość spraw takich jak założenie lokaty czy wzięcie pożyczki będzie można załatwić przy pomocy wirtualnej rzeczywistości bez konieczności wizyty w oddziale
  • Blisko 80 proc. pytanych deklaruje, że w 2028 r. będzie brała kredyt lub zakładała lokatę w bankomacie lub za pomocą aplikacji mobilnej
  • Za 10 lat do banku czy bankomatu będziemy się logować odciskiem palca, komendą głosową lub głębokim spojrzeniem prezentującym tęczówkę oka –  sądzi tak ponad połowy badanych.
  • ponad 35 proc. przewiduje, że 2028 roku możliwe będzie logowanie do banku przy pomocy Facebooka lub innego portalu społecznościowego
  • aż 84 proc. jest zdania, że za 10 lat będzie można za pomocą aplikacji bankowej zamówić jedzenie, a nawet kupić ubranie (uważa tak 77 proc. pytanych)

– Telefon z zainstalowaną aplikacją bankową stanie się dla nas centrum świata finansów i usług pozabankowych – komentuje wyniki badań Wojciech Rybak, członek zarządu Banku Millennium.

Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego.