Przyciągnięcie i utrzymanie dobrych pracowników stanowi dla firm poważne wyzwanie – zapotrzebowanie na wykwalifikowany personel jest ogromne. Dlatego tak ważne jest stwarzanie odpowiednich warunków pracy – dzięki nim ludzie działają wydajniej, mogą zachować równowagę między życiem prywatnym a zawodowym oraz uniknąć wypalenia zawodowego. Rozwiązaniem, które umożliwia pracodawcom zapewnienie powyższych korzyści jest praca zdalna, wdrażana przy wykorzystaniu technologii takich jak narzędzia audio- i wideokonferencyjne oraz platformy służące do wymiany treści.

Umożliwienie personelowi pracy z dowolnego miejsca przynosi korzyści wychodzące poza wzrost produktywności. Uznanie potrzeb pracowników i zaoferowanie im możliwości pracy zdalnej służy budowaniu zaufania i lojalności wobec firmy. Korzyści płynące z utrzymania personelu są bardzo konkretne, jednak to nie wszystko. Możliwość pracy w dowolnym miejscu jest potrzebna, aby przyciągnąć nowy personel na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy.

Możliwość pracy z dowolnego miejsca staje się podejściem stosowanym przez coraz więcej pracodawców. Lancaster University’s Work Foundation przewiduje, że do roku 2020 elastyczna organizacja pracy stanie się główną metodą stosowaną przez 70 proc. firm. Kultura elastycznej organizacji pracy oznacza, że nikt nie jest ograniczony lokalizacją – może pracować z domu, ulubionej kawiarni czy będąc zagranicą.

Koncepcja pracy z dowolnego miejsca staje się coraz ważniejsza dla osób, które pracy poszukują – koncepcja elastyczności jest szczególnie istotna dla millenialsów (osób urodzonych w latach 80-tych i 90-tych), spośród których 45 proc. uznaje ją za istotniejszą od wysokości wynagrodzenia przy wybieraniu nowego miejsca pracy. Brak elastyczności może stać się kosztowny, jeśli cenny personel zdecyduje się odejść do konkurencyjnych firm, które oferują takie korzyści.

„Drenaż mózgów” stanowi realne zagrożenie dla firm, które nie oferują elastycznej organizacji pracy. Będzie im nie tylko trudno przyciągnąć największe talenty, ale i utrzymywać własnych kluczowych pracowników, którzy mogą zdecydować się poszukać możliwości elastycznej pracy gdzie indziej. Dotyczy to także osób powracających do pracy po dłuższej nieobecności, takiej jak urlop macierzyński albo długoterminowe zwolnienie lekarskie.

Kultura pracy w dowolnym miejscu może stanowić potężny czynnik przyciągania i utrzymywania pracowników – musi ona być jednak obecna w każdym elemencie przedsiębiorstwa. Trzeba zadbać o to, aby praca w dowolnym miejscu była dostępna dla każdej osoby w firmie. Jest to jedyny sposób na uzyskanie maksymalnego zwrotu z inwestycji w zmianę organizacyjną. Gdy każda osoba będzie mogła pracować z dowolnego miejsca, to faktycznie będzie to robić – nie ma wtedy obaw, że zgoda na elastyczny czas lub elastyczne miejsce pracy postawi pracowników w niekorzystnej sytuacji względem ich kolegów i koleżanek.

Ponadto, dzięki zastosowaniu takiego kompleksowego podejścia nie będzie występowała niechęć wobec członków zespołu uprawnionych do elastycznej organizacji pracy, ponieważ każdy będzie miał takie same możliwości w tej mierze. W przeszłości wiele firm oferowało elastyczną pracę wyłącznie rodzicom, bez uwzględnienia tego, jaki ma to wpływ na relacje w obrębie zespołu. Organizacje, w których każdy zespół ma możliwość pracy w dowolnym miejscu przekonują się, że ich zespoły są bardziej spójne i pracują wydajniej razem, co dodatkowo zwiększa produktywność.

Marco Landi, prezes na region EMEA w Polycom