Sprzęt elektroniczny i odzież to kategorie produktów, po które Polacy najczęściej sięgają w zagranicznych sklepach internetowych. A jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll zakupy w e-sklepach spoza kraju zdarza się robić 35% polskich internautów.

Do zagranicznych sklepów internetowych ankietowani zaglądają najchętniej w momencie, gdy poszukiwany przez nich produkt jest niedostępny w kraju (69%) lub jest on tańszy niż w Polsce (68%). Przekłada się to na zalety, jakie badani wymieniają odnosząc się do zakupów w zagranicznych e-sklepach. Doceniają przede wszystkim dostęp do szerszej gamy produktów (70%) oraz niższe ceny (63%). Innym często wspominanym walorem jest szybszy dostęp do produktów wchodzących na rynek (35%). Wśród wad robienia zakupów w zagranicznych e-sklepach internauci mający tego rodzaju doświadczenie za sobą wymieniają natomiast długi czas oczekiwania na swoje zamówienie (54%), wysokie koszty przesyłki (34%), a także problemy z reklamacją czy też zwrotem towaru (29%).

Zamówienie w kilku krokach

W przesyłkach Polaków z zagranicznych sklepów internetowych znajdują się najczęściej sprzęt elektroniczny (41%) i odzież (36%). W dalszej kolejności internauci zamawiają różnego rodzaju akcesoria (torebki, biżuterię itp.) oraz kosmetyki i perfumy (po 27%). W przypadku blisko połowy ankietowanych średnia wartość jednego zamówienia waha się między 100 a 300 zł, a co trzecia osoba wydaje jednorazowo mniej niż 100 zł na zakupy w zagranicznych e-sklepach. Polacy najczęściej opłacają swoje zamówienia kartą kredytową (30%) lub poprzez wirtualną portmonetkę (27%). W przypadku wyboru formy dostawy ankietowani stawiają przede wszystkim na przesyłki kurierskie (43%) lub zwykłe przesyłki pocztowe (38%).

Zamówienie złożone i opłacone, więc nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać na swoją przesyłkę. A czas oczekiwania może zniechęcić niecierpliwych. Jak wynika bowiem z deklaracji osób zapytanych przez PAYBACK internauci czekają nawet 3 tygodnie na dostarczenie paczki (31%), a co czwarta osoba 2 tygodnie.

Okiem sceptyka

Spora jeszcze grupa osób nieufnie spogląda w kierunku zagranicznych e-sklepów i kupuje tylko na rodzimym rynku. Internauci, którzy jeszcze nigdy nie zamawiali produktów z zagranicznych e-sklepów twierdzą, że powstrzymuje ich przede wszystkim trudność w zweryfikowaniu, czy dany sklep jest godny zaufania (33%). Co czwartą osobę zniechęca długi czas oczekiwania na przesyłkę oraz skomplikowany proces reklamacji lub zwrotu towaru. Nieco ponad 20% osób przed zakupami w zagranicznych sklepach internetowych powstrzymują wysokie koszty przesyłki.

PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach od 21 sierpnia do 23 sierpnia 2017 r. metodą ankiety online na grupie 1682 osób. Grupa badawcza w wieku 16-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

źródło: PAYBACK Polska

Kan