Niezauważalnie, niemalże z dnia na dzień Facebook i Twitter stały się przestarzałe. Tworzenie wirtualnych pamiętników, w których wydarzenia, zdjęcia i refleksje zostają na stałe wyryte na społecznościowym „wallu”, przestało odpowiadać coraz bardziej dynamicznym, młodym pokoleniom. Dla tych, którzy nie przypominają sobie czasów sprzed Internetu, powstają serwisy, w których liczy się tu i teraz, zaś archiwa nie istnieją. Prototypem takich programów jest Snapchat.


Jego kariera rozwija się w błyskawicznym tempie. W Polsce stał się on już platformą, na której publikowane są kolejne odcinki amatorskich seriali lub za pośrednictwem której agencje kreatywne poszukują nowych pracowników.

Czym właściwie jest Snapchat?

Snapchat to aplikacja, która zasadniczo służy do wymiany wiadomości zawierających zdjęcia i krótkie filmy. Snapchat to komunikator internetowy, który umożliwia szybką i łatwą wymianę plików multimedialnych. W odróżnieniu od innych, podobnych w działaniu aplikacji, pliki znikają jednak w kilkanaście sekund po udostępnieniu. Snapchat powstał 3 lata temu w Stanach Zjednoczonych, a jego twórcami byli dwaj studenci Evan Spiegel oraz Robert Murphy.

Oni już są na Snapchacie.

Nowa aplikacja błyskawicznie podbiła serca internautów. Obecnie korzysta z niej 100 mln aktywnych użytkowników, z czego ponad milion w Polsce. W rankingu najpopularniejszych polskich marek na Snapchacie przygotowanym przez protal Hash.fm znaleźć można fundacje, festiwale muzyczne oraz biura podróży, a nawet szkoły i uczelnie. Aż jedną trzecią ujętych w zestawieniu firm stanowią producenci odzieży, którzy szczególnie korzystają na wizualnej prezentacji swojej oferty. Przykładem tego typu działalności promocyjnej może być polski oddział marki obuwniczej New Balance. Zestawienie otwiera natomiast Orange Polska, której poszczególne snapy odbiera nawet do 20 tysięcy widzów. Nie jest to jednak jedyny oferent usług telekomunikacyjnych w rankingu Hash.fm. Oprócz Orange silną pozycję zdobyły w nim również między innymi Play Polska oraz Plush. W zestawieniu dostrzec można także silną reprezentację mediów. Duży odsetek marek uwzględnionych w rankingu stanowią też sklepy internetowe, centra handlowe lub serwisy związane z zakupami.

Obok Snapchata nie można przejść obojętnie, lecz jak jego zastosowanie sprawdzi się w sklepie internetowym? Snapchat idealnie nadawać się będzie na przykład do poinformowania użytkowników o profilach na innych platformach. Wbrew pozorom dla wielu marek przydatny okaże się brak możliwości publicznego komentowania postów. Użytkownicy nie mogą bowiem wyrażać negatywnych opinii na forum. Wciąż pozostaje możliwość przesłania swojej krytyki za pomocą czata, co dla firm również może okazać się konstruktywne, lecz nie będzie bezpośrednio wpływało na ich wizerunek. W ramach komunikacji z konsumentami marki mogą przesyłać za pośrednictwem Snapchata nawet ogłoszenia z ofertami pracy.

Snapchat jest też również bez wątpienia platformą, na której firmy mogą pokazać mniej profesjonalną, za to ludzką twarz swoim użytkownikom. Aplikacja ta nie daje możliwości załadowania na nią materiałów przygotowanych przez grafików, lecz jedynie wykonanych aparatem telefonu zdjęć. Dzięki funkcji dodania zdjęć do historii profilu można uczynić je widocznymi dla wszystkich użytkowników przez 24 godziny. Dzięki temu nie trzeba wysyłać pojedynczych wiadomości do każdego obserwującego. Mimo to Snapchat doskonale nadaje się do nawiązania interakcji z użytkownikami.

Podobnie jak każde inne medium społecznościowe, tak i Snapchat rządzi się swoimi prawami, zaś korzystanie z niego posiada tyle samo wad, co zalet. Sklepy internetowe, które chciałyby na nim zaistnieć, muszą obecnie przede wszystkim zastanowić się nad tym, czy chcą trafić do tej specyficznej grupy docelowej.

Międzynarodowa porównywarka cen i produktów idealo przygotowała kilka porad dla sklepów internetowych rozważających rozpoczęcie promocji na Snapchacie. W tekście wymieniono zalety i wady oraz przykłady udanej obecności na tym medium.

Poradnik idealo znajdziecie: Tutaj

Kan