Gdzie jest konkretne stoisko? Kim jest i co oferuje tamten wystawca? O której i gdzie jest ciekawy panel dyskusyjny? Coraz częściej na te pytania odpowiadają nie hostessy, a targowe aplikacje mobilne. Organizatorzy imprez widzą już potencjał nowych technologii, ale wciąż trudno im w gorącym czasie ostatnich przygotowań zająć się wpisywaniem, dodawaniem, aktualizowaniem… Firmy programistyczne idą więc dalej. Proponują i aplikację i jej obsługę.

Polska jest największym rynkiem targowym Europy Środkowowschodniej. Według raportu Polskiej Izby Przemysłu Targowego tylko w 2015 roku ponad 200 imprez wystawienniczych odwiedziło blisko półtora miliona osób. Wydaje się więc, że jest komu i dla kogo przygotowywać rozwiązania mobilne w sektorze targowym, a także szybko rozwijającej się w Polsce branży MICE.
Organizatorzy targów i imprez wystawienniczych zauważają już korzyści płynące ze wsparcia nowoczesnych technologii. Opracowane dla konkretnego wydarzenia aplikacje stają efektywnym narzędziem budowy i promowania marki imprezy, jak również dodatkową platformą do komunikacji pomiędzy organizatorem, wystawcą a odwiedzającym. Standardowo zawierają interaktywną mapę, pozwalającą sprawnie poruszać się po przestrzeni targowej. Są kompendium wiedzy o wystawcach i źródłem na bieżąco aktualizowanych, praktycznych i łatwo dostępnych informacji. Ich funkcje pozwalają na prowadzenie notatek, szybki e-mailowy kontakt z wystawcą, wysłanie oferty czy wizytówki, otrzymywanie wiadomości – powiadomień np. o zmianie godziny prezentacji. Mogą być też dodatkowym źródłem dochodu dla organizatora.

Z drugiej strony przygotowanie zawartości aplikacji bywa żmudną i angażującą pracą. Nasi klienci często podkreślają, że tuż przed imprezą po prostu nie ma na to czasu – mówi Jan Ekiel, CEO łódzkiego softwarehouse Liki mobile Solutions. – Rozwiązaniem w tej sytuacji może być rozbudowana usługa ShowFairs stworzona przez firmę programistyczną i oferowana w postaci nie tylko samej aplikacji, ale także pełnego wsparcia w pozyskiwaniu informacji od wystawców, redagowania tekstów oraz uzupełniania danych w CMS aplikacji i stworzenie swego rodzaju Centrum Usług Wspólnych – wyjaśnia.

W takim przypadku po stronie organizatora wydarzenia pozostają wyłącznie kwestie decyzyjne i formalne, najczęściej sprowadzające się do wyboru poszczególnych funkcjonalności. Z takiej usługi postanowiła skorzystać firma Interservis przy organizacji targów Interbud 2017. – Od dłuższego czasu szukaliśmy optymalnego rozwiązania, które w pełni pozwoli zastąpić nam drukowany katalog targów. Dzięki usłudze Showfairs możemy nie tylko informować zwiedzających o wystawcach i ich ofercie, ale także przekazywać wiadomości dotyczące wydarzeń towarzyszących targom i przeprowadzać konkursy. Wypełnienie zawartości przez dostawcę aplikacji pozwoliło nam zaoszczędzić czas, który na kilka dni przed targami jest na wagę złota – zauważa Krzysztof Babij, dyrektor d/s marketingu i rozwoju w Interservis.

Aplikacje budowane są modułowo, co daje możliwość rozwijania ich i dostosowywania do potrzeb konkretnego wydarzenia: targów, kongresu, konferencji, festiwalu. Zawarte w nich informacje mogą jednak żyć dłużej. Na tę opcję zwrócili uwagę organizatorzy Międzynarodowych Targów Łódzkich podczas pierwszej edycji Regionalnych Targów Pracy. – Osobom, które z różnych przyczyn nie mogły wziąć udziału w targach aplikacja mobilna dała szansę zapoznania się z ofertami pracy dostępnymi podczas wydarzenia. Mimo nieobecności na targach, uzyskali dane kontaktowe intersujących pracodawców i dzięki temu mogli przesłać dokumenty aplikacyjne – mówi Agnieszka Ławniczak-Janeczek z MTŁ. Aplikacje zwykle dostępne są zarówno przed wydarzeniem, jak i po, pozostając więc w zgodzie z koncepcją Customer Journey, mogą być przydatne na każdym etapie procesu korzystania z usług czy zakupu produktu.

Autor: Liki Mobile Solutions