Od poniedziałku (17 października) obywatele będą mieć bliżej do urzędu. Zyskają możliwość potwierdzenia Profilu Zaufanego przy pomocy systemów transakcyjnych podmiotów prywatnych, np. banków.

Jako pierwszy możliwość taką da swoim klientom bank PKO BP. Kolejne kilkanaście instytucji prywatnych podpisało już z Ministerstwem Cyfryzacji porozumienia o testach. Są to nie tylko banki, ale również firmy telekomunikacyjne. Można się więc spodziewać, że w ciągu kilku tygodni również one umożliwią swoim klientom zakładanie Profili Zaufanych.

Profil Zaufany jest narzędziem umożliwiającym obywatelom uwierzytelnianie się przy załatwianiu spraw urzędowych. To pewnego rodzaju bezpłatny podpis elektroniczny, którym można potwierdzić wnioski wysyłane do urzędów czy też korespondencję urzędową. Przy pomocy Profilu Zaufanego można m.in. złożyć elektronicznie wniosek o nowy dowód osobisty, zgłosić utratę starego, wyrejestrować samochód, założyć firmę, a po zalogowaniu się do systemu ZUS sprawdzić np. czy pracodawca regularnie odprowadza składki. Można go też użyć do podpisania dowolnego pisma wysyłanego do urzędu.

Możliwość zakładania Profilu Zaufanego bez konieczności wychodzenia z domu to ogromny krok na drodze do upowszechniania elektronicznych usług, jakie oferuje administracja. Wystarczy porównać liczbę dotychczasowych użytkowników Profilu Zaufanego z użytkownikami bankowości elektronicznej. Tych pierwszych jest niewiele ponad 500 tysięcy, drugich – ok. 16 milionów.
Mała popularność Profilu Zaufanego wynikała przede wszystkim z faktu, że dotąd w celu jego potwierdzenia trzeba było iść do urzędu lub specjalnego punktu potwierdzającego. W poniedziałek ta niedogodność zniknie – PZ będzie można potwierdzić zdalnie, w serwisie transakcyjnym np. banku.

Dla obywateli to wygoda i oszczędność czasu. Docelowo zaś celem Ministerstwa jest uruchomienie wirtualnego urzędu, w którym obywatele będą mogli w prosty i przyjazny sposób załatwić niemal wszystkie sprawy urzędowe przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu, czyli w dogodnym dla siebie czasie i bez potrzeby odwiedzania urzędów.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Kan