Według danych Głównego Urzędu Statystycznego W końcu czerwca br. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej (komórkowej) wyniosła 57,2 mln (w tym ok. 47% to
użytkownicy) i była o 2,3% mniejsza niż przed rokiem oraz o 1,6% większa niż w końcu grudnia ub. roku. Na 100 mieszkańców przypadało 148,7 abonentów i użytkowników (wobec 152,2 przed rokiem oraz 146,4 w końcu grudnia ub. roku). W I półroczu br. przybyło 911 tys. abonentów i użytkowników (wobec 915 tys. przed
rokiem).

Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania kart SIM jest T-Mobile Polska, jako jedyny na minusie.

Operator / (mln)

Ikw. / IIkw.2016 – post-paid

 Ikw. / IIkw.2016- pre-paid

Ikw. / IIkw.2016

Orange Polska

8,575 / 8,798
0,223

7,689 / 7,898
+
0,209

16,264 / 16,696
+ 0,432

Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel
(Plus)

  6,5 + 1,6 Internet / 6,559 +1,689
Internet
+
0,148

3,5 + 0,200 Internet / 3,473 + 0,282
+
0,055

11,8 / 12,003
+
0,203

T-Mobile

6,518 / 6,516

0,002

5,303 / 5,119

0,184

11,821 / 11,635
0,186

P4 (Play)

7,341 / 7,629
+
0,288

7,079 / 6,988
-0,091

14,420 / 14,617
+ 0,197

MVNO


0,500

GUS

w tym ok. 47% to
użytkownicy
56,6
/ 57,2
+0,6

Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych
kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta
pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być wyłączona.

Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, w drugim kwartale 2016 roku zwiększyła się o ponad 400 tys.; w ujęciu rocznym o 7%. W segmencie abonamentowym utrzymała się znakomita dynamika komercyjna: 222 tys. przyłączeń netto (trzeci kolejny kwartał, w którym przekroczony został poziom 200 tys.). Wzrost ten rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: użytkowników telefonów komórkowych, mobilnego Internetu i telemetrii (M2M). W segmencie usług przedpłaconych utrzymała się korzystna dynamika z 1 kw., a przyłączenia netto osiągnęły 209 tys. (najwyższy poziom od wielu lat). Do wzrostu przyczyniło się uatrakcyjnienie ofert we wszystkich segmentach (wsparte skuteczną komunikacją) oraz akcja marketingowa zachęcająca klientów abonamentowych i klientów usług stacjonarnych do korzystania z usług przedpłaconych. Liczba klientów korzystających z sieci LTE wyniosła 3,2 mln, co oznacza wzrost w drugim kwartale o blisko 32% względem 1 kw. 2016. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych przekroczył 53%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.. Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj

T-Mobile Polska na koniec czerwca 2016 roku obsługiwał 11,635 miliona klientów. Baza klientów usług abonamentowych wyniosła 6,516 miliona, a usług przedpłaconych
5,119 miliona. Liczba przyłączeń netto w bazie klientów kontraktowych w drugim kwartale 2016 r. poprawiła się, zarówno w porównaniu do ubiegłego roku, jak i do poprzedniego kwartału.
Osiągnięty obecnie przez T mobile Polska wynik jest najlepszym uzyskanym przez Spółkę od czwartego kwartału 2013 roku. W tym
samym czasie baza użytkowników usług przedpłaconych zmniejszyła się o 183 tysiące w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy br. Jest to przede wszystkim efekt wprowadzenia nowego standardu utrzymywania w systemach numerów prepaid po upływie terminu ich
ważności. T-Mobile Polska odnotowuje stały wzrost konsumpcji danych przez klientów, co jest widoczne zwłaszcza w wykorzystaniu technologii LTE. W porównaniu do ubiegłego roku ilość wszystkich danych przetransferowanych w sieci T-Mobile wzrosła o 106% – w technologii UMTS przesłano o 47% więcej danych, a w przypadku technologii LTE wzrost wyniósł aż 348%. Pełne wyniki finansowe T-Mobile Polska: Tutaj

Najważniejsze dane finansowe P4, operatora sieci Play za 2 kw. 2016 r.: Całkowita baza klientów wzrosła do 14,6 mln (+12,2% r/r), natomiast udział klientów abonamentowych na koniec 2 kw. 2016 r. zwiększył się do 52,2% z 49,4% na koniec 2 kw. 2015 r. Udział abonentów kontraktowych Play w całkowitej bazie abonenckiej
wzrósł do 52,2% w 2 kw. 2016 r. w porównaniu z 49,4% w 2 kw. 2015 r. Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE, na dzień 30 czerwca 2016 r. zasięg usługi 4G LTE wzrósł do 88,4% pokrycia populacji. W 2 kw. 2016 r. Play rozpoczął rozwój sieci 4G LTE ULTRA i na koniec
okresu odnotowaliśmy pokrycie 72,3% populacji. Na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy baza abonentów zwiększyła się o 1 589 tys. netto i obecnie Play posiada udział w rynku na poziomie 25,6% (wzrost o 3,3 p.p. rok do roku). Pełne dane finansowe Play: Tutaj

Najważniejsze dane operacyjne i finansowe Grupy Polsat (Cyfrowy Polsat / Plus)za II kwartał 2016 r.: wzrost liczby klientów multiplay w II kwartale o 74 tys. do blisko 1,2 mln, 3,44 mln usług kontraktowych posiadanych przez tę grupę klientów, w efekcie ARPU kontraktowe rośnie w tempie +1,6% rok do roku. Łączna liczba usług kontraktowych wzrosła w II kwartale br. o 137 tys. do 12,9 mln, a przychód od jednego klienta wzrósł do 88,4 zł.
Baza usług Internetu mobilnego w modelu kontraktowym zwiększyła się kwartał do kwartału o 42 tys. do 1,7 mln. Łączna liczba aktywnych usług dostępu do Internetu wynosiła blisko 2 mln.
Kolejny kwartał wzrostu liczby kontraktowych usług telefonii komórkowej – o 23 tys. kwartał do kwartału. Łączna liczba usług kontraktowych świadczonych przez Grupę Polsat wzrosła w ujęciu rok do roku o 504 tys. W segmencie prepaid utrzymuje się stabilna baza usług oraz rosnące ARPU – o 3,3% rok do roku – do 18,9 zł. Uwagę zwraca zwłaszcza szybki wzrost aktywnych usług dostępu do Internetu – 47% więcej RGU w ujęciu rok do roku oraz sukcesywna
migracja klientów usług głosowych przedpłaconych do kontraktu. Pełne wyniki sieci Plus i Cyfrowego Polsatu: Tutaj

Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE)

Liczba mobilnych usług głosowych Netii na dzień 30 czerwca 2016 r. wyniosła 82,9 tys. (118% rdr, 12% kdk). Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,1 tys. na dzień 30 czerwca 2016 r. (-6% rdr, -2% kdk). Pełne wyniki Grupy
Netia: Tutaj

Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin mobile w Polsce ujawniła, że największy operator wirtualny w Polsce, ma obecnie 400 tys. aktywnych kart SIM (wobec 150 tys. rok
wcześniej). Przypominamy, że Virgin Mobile Polska przyjął definicję unijną: aktywny użytkownik to ten, który wykazał się jakąkolwiek aktywnością w ciągu 90 dni. Virgin Mobile świadczy w Polsce usługi w modelu pre-paid, działając w zasięgu sieci Play i T-Mobile. Dostęp do technologii LTE jest możliwy tylko w zasięgu macierzystym P4 (Play).

Polski
rynek komórkowy po Ikw.2016 r – Orange liderem

W I kwartale 2016 r. przeniesionych zostało łącznie 411 119 numerów. Statystyki przeniesień numerów w sieciach ruchomych i stacjonarnych za pośrednictwem systemu PLI CBD w I kwartale 2016 r. Play jest siecią, która zyskała w ubiegłym kwartale najwięcej nowych abonentów. Największą stratę zanotowało T-Mobile – poinformował UKE.

Statystyki przeniesień numerów w sieciach ruchomych i stacjonarnych za pośrednictwem systemu PLI CBD w I kwartale 2016 r. Od chwili uruchomienia w zarządzanym przez Prezesa UKE systemie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) funkcjonalności związanej z
wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach ruchomych, tj. od dnia 26 czerwca 2015 r., za pośrednictwem ww. systemu przeniesionych zostało do 31 marca 2016 r. 1 128 355 numerów.

W zakresie sieci stacjonarnych taka funkcjonalność w systemie została uruchomiona 2 października 2015 r. i do końca I kwartału 2016 roku przeniesione zostały 255 423 numery.

Pełny raport
przenośności numerów w artykule: Statystyki przeniesień numerów w I kwartale 2016 r.

źródło: UKE, Dane operatorów

Kan