Dzięki przetwarzaniu rozproszonych danych, pochodzących z wielu źródeł, rozwiązania kognitywne wspierają decyzje biznesowe. Jednak według IBM, ponad 80% danych jest nieustrukturyzowanych. Wiele informacji zawartych m.in. w filmach video, plikach dźwiękowych i obrazach, nie jest widocznych dla dzisiejszych systemów analitycznych. Przetwarzać je mogą jedynie systemy kognitywne. Do zarządzania danymi potrzebna jest też nowa infrastruktura, naśladująca działanie ludzkiego mózgu – pierwsza taka platforma została wdrożona przez IBM w amerykańskim Lawrence Livemore National Laboratory.

Samouczące się systemy, rozwijane przez IBM, to odpowiedź na rosnące ilości danych pochodzących z mediów społecznościowych, obrazów (w tym m.in. zdjęć RTG) oraz czujników umieszczonych np. w maszynach produkcyjnych czy pojazdach. Na świecie działa około 9 miliardów połączonych ze sobą urządzeń, które generują 2,5 kwintyliona bajtów danych dziennie. Jednak bez rozwiązań analizujących te informacje w czasie rzeczywistym, ich wartość jest minimalna. Systemy kognitywne – jak wykorzystywany w biznesie od kilku lat IBM Watson – pozwalają radzić sobie z powodzią danych zalewającą firmy. Ich kluczową przewagą jest też fakt, iż potrafią się uczyć i przewidywać, jakie informacje zainteresują odbiorcę. Tym samym odchodzi się od rozwiązań, które mogą wykonać tylko te zadania, do których zostały zaprogramowane.

W ostatnim czasie systemy kognitywne znalazły zastosowanie między innymi w branżach:

    – lotniczej: Aeroflot używa analityki IBM do wyciągania wniosków z danych dostępnych w mediach społecznościowych, strony rezerwacyjnej oraz systemów rozliczeń i IT. Dzięki temu może lepiej zrozumieć oczekiwania klientów, poprawić ich obsługę oraz przygotować oferty promocyjne dla konkretnych osób z ponad 40 milionów rocznie obsługiwanych pasażerów.

    – hotelarskiej: Hilton uruchomił pilotażowy program robota-konsjerża, informującego gości o hotelowych atrakcjach, usługach oraz wartych obejrzenia miejscach w najbliższym sąsiedztwie. Connie – tak ma na imię robot – jest wspomagany przez IBM Watson, a udzielane przez niego odpowiedzi stają się tym dokładniejsze, im częściej wchodzi w interakcje z gośćmi. Do korzystania z robota nie są potrzebne żadne umiejętności – podróżujący komunikują się z nim w języku naturalnym.

    – bankowej: Alior Bank dostarcza swoim konsultantom Private Banking aplikację na iPada, wspartą analityką biznesową IBM. Dzięki temu doradca ma „przy sobie” dostęp do systemów bankowych i jest w stanie przygotować dla klienta niezbędne analizy, profile ryzyka czy symulacje, niezależnie, czy spotkanie ma miejsce w oddziale banku, kawiarni lub domu klienta.

IBM stale inicjuje nowe trendy w technologiach i pomaga swoim klientom w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. – mówi Piotr Pietrzak, CTO IBM Polska i Kraje Bałtyckie. – Obecnie coraz śmielej wkraczamy w erę przetwarzania kognitywnego, które otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości związane z wykorzystaniem dostępnych, lecz nierozpoznawalnych dla tradycyjnych systemów IT danych. Jednak nowe oprogramowanie wymaga również nowego spojrzenia na dostępne urządzenia – dodaje.

Z myślą o tym, amerykańskie laboratorium Lawrence Livermore ogłosiło zakup pierwszej platformy wzorowanej na działaniu ludzkiego mózgu, opartej na szesnastu neurosynaptycznych procesorach IBM TrueNorth. Platforma, stworzona przez inżynierów z IBM Research, zużywa tyle samo prądu, co przeciętny tablet (ok. 2,5 watta), a jej prędkość działania jest porównywalna z działaniem 16 milionów połączeń neuronowych i 4 miliardów synaps. Sieć, zbudowana na wzór mózgu, przetwarza dane szybciej, niż dostępne dotąd komputery. System neuromorficzny, zdaniem ekspertów, może być nawet 50 razy bardziej efektywny w rozpoznawaniu wzorów czy używaniu uczących się algorytmów.

źródło: IBM Polska

Kan