Praca geologów na platformach wiertniczych oznacza codzienne przetwarzanie olbrzymich zbiorów danych, generowanych przez nowoczesne narzędzia i aplikacje. Dane te zbierane są z platform wiertniczych i eksploatacyjnych i przesyłane na ląd. Kluczowym elementem tego procesu jest szybka i sprawna komunikacja między platformami oraz szybkie i skuteczne tworzenie kopii zapasowych. Jakiekolwiek niepowodzenie może spowodować ryzyko utraty ważnych informacji.

Zarazem ze względu na znaczne odległości oraz zakotwiczenie platform w znacznej odległości od brzegu i konieczność stosowania przez to łączy radiowych, komunikacja z platformą i utrzymanie połączenia przez czas dostatecznie długi, żeby można było wykonać kompletny backup serwerów, jest bardzo utrudniona. Tymczasem zgromadzone informacje geologiczne przyrastały w tempie 60% rocznie dodatkowo powiększając wyzwania z zapewnieniem niezawodnego IT.

W tej sytuacji Grupa LOTOS zdecydowała się wdrożyć rozwiązanie do obsługi wielkich zbiorów danych (big data) EMC Isilon o łącznej pojemności prawie 140 TB. Wdrożono też rozwiązanie EMC Avamar odpowiedzialne m.in. za backup danych na serwerach zlokalizowanych na platformach wiertniczych.

Naszym problemem było to, że nie byliśmy w stanie zapewnić jednolitej przestrzeni informatycznej. Dział Informatyki wspierał różne systemy, z których każdy był na innej macierzy. Rozwiązania EMC pozwoliły nam na scentralizowanie zasobów oraz ujednolicenie i usprawnienie zarządzania infrastrukturą IT” – powiedział Bartłomiej Boniecki, Starszy Specjalista w dziale informatyki w Lotos Petrobaltic S.A.

źródło: EMC

Kan