PGP SA rozpoczęła testy EPO (elektronicznego potwierdzenia odbioru) w Sądzie Apelacyjnym w Białymstoku. Docelowo system EPO obejmie wszystkie sądy w całym kraju. Program EPO po stronie doręczeń jest w całości finansowany z własnych środków PGP. Testy EPO to kolejny krok we wsparciu informatyzacji sądów podejmowany przez PGP – firma masowo wdraża także system Sędzia2, usprawniający proces nadawania i śledzenia korespondencji oraz eliminacji manualnej obsługi kodów R.

Ponadto sieć PGP powiększa się o 500 nowych placówek – tym samym korespondencję będzie można odbierać już w 8.043 punktach w całej Polsce.

Wstępne plany Ministerstwa Sprawiedliwości zakładały, że system EPO zostanie wdrożony na terenie Polski w czerwcu 2015 roku. Jednakże PGP SA i jej partnerzy dążą do pełnego uruchomienia EPO do końca września 2014 roku. Tym samym Ministerstwo Sprawiedliwości będzie mogło liczyć na dodatkowe kilkanaście milionów złotych oszczędności z samego tylko tytułu wyeliminowania papierowych zwrotek. Warto także podkreślić, że PGP SA zaoferowała w przetargu niższą cenę za elektroniczne potwierdzenie odbioru niż jej konkurent.

To będzie prawdziwa rewolucja w doręczaniu przesyłek. Dzięki nowoczesnym systemom IT sądy będą miały bezpośredni wgląd w proces dostarczania korespondencji. Gdy adresat pokwituje na naszym terminalu odbiór listu, sąd czy prokuratura będzie od razu o tym powiadomiona– mówi Leszek Żebrowski, prezes PGP S.A. – Dzięki temu usprawnimy także pracę całego wymiaru sprawiedliwości. Program EPO po stronie doręczeń jest w całości finansowany z naszych własnych środków. Chcemy wytyczać nowe i innowacyjne standardy obsługi klientów – dodaje Leszek Żebrowski.

Już 20 lutego PGP SA uruchomi także kolejne 500 placówek awizo. O powstaniu nowych lokalizacji decydują przede wszystkim mieszkańcy, a w pierwszej kolejności znajdą się one w miastach gminnych. Do końca 2014 roku sieć tworzona przez PGP będzie liczyć 10 tys. placówek, czyli ponad 2,5 tys. punktów więcej niż sieć Poczty Polskiej.

Zwiększamy liczbę placówek, by podnieść komfort obsługi i nie oglądamy się na Pocztę Polską, która od ponad roku nie chce odpłatnie udostępnić swoich placówek operatorom prywatnym. Obecnie w naszej sieci 78 proc. punktów czynnych jest w soboty i w 10 proc. w niedziele. Poczta Polska udostępnia tylko 18 proc. placówek w sobotę i 2 proc. w niedzielę. Liczba naszych placówek otwartych do późnych godzin wieczornych czterokrotnie przewyższa liczbę dostępną w Poczcie Polskiej – mówi Leszek Żebrowski.

Dodatkowo, dla osób niepełnosprawnych wprowadzona została infolinia, dzięki której można poprosić o dostarczenie korespondencji z placówki odbioru. PGP uruchomiła także specjalną skrzynkę dla środowisk prawniczych, na którą można składać pytania związane ze świadczonymi przez konsorcjum usługami (email: adwokatura@pgpsa.pl, radcowie@pgpsa.pl). Wszyscy pracownicy PGP zostali odpowiednio przeszkoleni do obsługi korespondencji, również tej najbardziej wrażliwej.

Już w styczniu PGP udostępniła sądom elektroniczny system drukowania kodów R na korespondencji poleconej jako dodatkowy, nadprogramowy i nieodpłatny element w ramach realizacji kontraktu na rzecz sądów powszechnych i prokuratur. Oprogramowanie jest gotowe, szybkość wdrożenia będzie zależała od sprawnej instalacji systemu przez sądy. W niektórych sądach program już został wdrożony, jest w pełni sprawny i funkcjonalny.

źródło: Polska Grupa Pocztowa

Kan