Internet nie tylko dla wszystkich, ale i Internet szybki, dobrej jakości – według założeń europejskiej agendy cyfrowej do 2020 r. 100 proc. Polaków musi się znaleźć w zasięgu sieci o szybkości 30 Mb/s, a 50 proc. gospodarstw domowych musi mieć dostęp do łącza co najmniej 100 Mb/s. Czy to się uda? – pyta na łamach UPC Polska Przemysław Poznański, autor artykułu.

Jak pisze portal Telko.in, po wielu miesiącach oczekiwań rząd przyjął Narodowy Plan Szerokopasmowy (NPS) oraz Program Zintegrowanej informatyzacji Państwa (PZIP) oraz Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Dokumenty te określają, w jaki sposób wykorzystamy środki unijne, a także środki z innych źródeł do cyfryzacji Polski w latach 2014-2020. Cyfryzacja to jeden z najważniejszych, jeśli nie najważniejszy czynnik, który zdecyduje o tym, czy Polska stanie się jedną z najsilniejszych gospodarek Europy – mówi o tym raport Amarach Resaerch i Deloitte przygotowany dla UPC Polska.

UPC od lat inwestuje w cyfryzację kraju, budując łącza szybkiego internetu. Dzięki temu osiągnęliśmy już cele agendy cyfrowej: na koniec września 2013 r. ponad 70 proc. naszej bazy klientów korzystało z dostępu o prędkości co najmniej 30 MB/s, a ponad 2,5 mln gospodarstw domowych, będących w zasięgu naszej dwukierunkowej sieci, może korzystać z internetu o prędkości do 250 MB/s. Inwestujemy tez w jakość: według raportu Komisji Europejskiej na temat jakości szerokopasmowych usług w Unii Europejskiej opracowanego przez SamKnows, przeciętna prędkość ściągania danych dla klientów operatorów kablowych w Europie to 33.08 Mb/s, podczas gdy przeciętne prędkości usług xDSL to jedynie 7.2 Mb/s. Ale kabel nie może dotrzeć wszędzie. Dlatego tak ważna jest aukcja na nowe częstotliwości, ogłoszona w grudniu przez Prezes UKE.

Jak mówił podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej Igor Ostrowski, partner w kancelarii Dentons, chodzi o 5 rezerwacji z zakresu 800 MHz i 14 rezerwacji z zakresu 2600 MHz. Co istotne, zasięg internetu, który oferowany będzie przez zwycięzców aukcji, musi pokrywać miejsca, w których dziś dostęp do sieci jest słaby. „Osiemsetka” ma bowiem to do siebie, że – jak pisze na stronie Urzędu Prezes UKE – pozwala ona pokryć zasięgiem olbrzymie, trudno dostępne powierzchnie kraju, tam gdzie mieszkańcy obecnie nie mają dostępu do szybkiego internetu. W ślad za rozszerzeniem zasięgu internetu musi jednak iść też edukacja – osoby do tej pory niewłączone w cyfrowy świat nie mają często umiejętności korzystania z komputera i internetu. Tu potrzebne są działania, które od dawna prowadzi także UPC Polska, takie jak Akademia e-Seniora czy Koalicja „Dojrz@łość w sieci”.

Autor artykułu:
Przemysław Poznański

źródło: UPC Polska

Kan