Rusza unikatowa w skali europejskiej inicjatywa łącząca biznes, administrację i organizacje pozarządowe – Partnerstwo na rzecz edukacji obywateli na temat cyfrowej tożsamości. Jego misją będzie zwiększanie wiedzy obywateli o sposobach zarządzania prywatnością w sieci i świadomym wykorzystywaniu cyfrowej tożsamości.

Partnerstwo jest dobrowolną, niekomercyjną formą współpracy i wymiany doświadczeń podmiotów, które je tworzą. Zrzesza firmy, organizacje społeczne i instytucje publiczne, które chcą realizować jego misję i cel. Uczestnicy prowadzić będą działania informacyjne, edukacyjne oraz upowszechniać dobre praktyki w zarządzaniu „cyfrowym ja” i danymi cyfrowymi.

Prawo dotyczące ochrony danych osobowych wymaga dostosowania do świata cyfrowego – tak, by lepiej chroniło obywateli, a jednocześnie nie hamowało rozwoju nowych modeli biznesowych, też tych opartych o wykorzystanie danych dla lepszej jakości usług – mówi minister administracji i cyfryzacji Michał Boni. Nad tą zmianą prawa intensywnie pracujemy na forach unijnych, gdzie teraz tworzone jest nowe rozporządzenie regulujące ochronę danych osobowych. Jednak bardzo ważna jest również rola podnoszenia świadomości obywateli co do tego, jak lepiej mogą zarządzać swoją tożsamością w sieci – jak lepiej chronić to, co chcą zachować dla siebie i bezpiecznie udostępniać to, co chcą udostępnić.

Uczestnicy podkreślają, że jednym z zasadniczych celów Partnerstwa jest budowa zaufania wśród użytkowników w zakresie zarządzania prywatnością i ich cyfrową tożsamością. To ludzie tworzą bowiem cyfrową tożsamość korzystając na co dzień z internetu. Jednak ich wiedza na temat pozostawianych przez siebie informacji i danych nie jest powszechna. Do zmiany tego stanu rzeczy przyczynić może się tworzenie przejrzystych zasad zarządzania danymi przez firmy, instytucje, sektor publiczny i organizacje pozarządowe. Dzięki nim cyfrowa tożsamość przekładać się będzie na rozwój innowacyjnej gospodarki.

Wagę informacji wymienianych przez użytkowników w sieci podkreślił zaprezentowany podczas spotkania inauguracyjnego raport firmy Boston Consulting Group „The Value of our Digital Identity”. W ciągu najbliższych siedmiu lat cyfrowa tożsamość może wygenerować przedsiębiorcom i instytucjom w Europie 330 mld euro rocznych przychodów, dając przy tym ponad dwukrotnie wyższe korzyści konsumentom.

Wykorzystanie potencjału, jaki daje cyfrowa tożsamość wymaga wspólnego wysiłku na rzecz podnoszenia świadomości i budowy zaufania wśród użytkowników. To będzie podstawa sukcesu przyszłych modeli biznesowych, pozwalająca wzmacniać gospodarkę, podnosić jakość życia Polaków oraz zapewnić wysoki poziom innowacyjności nowych usług. Wraz z Partnerami będziemy promować transparentne zasady, by rozwijać kapitał społeczny,/i> – powiedziała Patrycja Gołos, dyrektor ds. spraw korporacyjnych i public policy UPC Polska.

źródło: UPC

Kan