Jak podaje najnowszy raport ‘Europe’s Online Consumer’ (Konsument Internetowy w Europie) firmy doradczej CBRE to właśnie kwestie bezpieczeństwa pozostają najważniejszym czynnikiem warunkującym rozwój rynku zakupów internetowych. Kolejnymi warunkami są rozwój nowych technologii na danym rynku oraz wprowadzenie nowych metod płatności.

Wraz z rewolucją technik elektronicznych wzrasta zainteresowanie zakupami on-line. Autorzy raportu przeprowadzili ankiety wśród 10.000 mieszkańców 10 krajów europejskich. Do szeroko pojmowanej kategorii zakupów przez internet zaliczono: ubrania i obuwie, książki, muzykę na różnego rodzaju nośnikach, bilety do kina, teatru, na koncerty, zakupy spożywcze, elektronikę, kosmetyki, lekarstwa oraz gry komputerowe.

Jako najważniejsze ankietowani wskazali kwestie bezpieczeństwa zakupów, przed takimi kategoriami jak koszty dostawy, łatwość w dostarczaniu produktów czy brak karty kredytowej.

Badania CBRE także wykazały bezpośrednią zależność pomiędzy ilością dokonywanych zakupów on-line, a poziomem korzystania z bankowości elektronicznej.

Kraj Procent
konsumentów, którzy robią

zakupy on-line

Szwecja 69%
Niemcy 66%
Wielka Brytania 58%
Francja 56%
Belgia 41%
Włochy 38%
Hiszpania 37%
Węgry 17%
Polska 15%
Rosja 5%

Źródło: CBRE

Z badań firmy CBRE wynika, że obecnie 40% konsumentów w Europie dokonuje zakupów on-line. Co ciekawe, badania firmy CBRE wykazują, że to właśnie mężczyźni, a nie kobiety, będą dokonywali ich najwięcej w najbliższej przyszłości.

Najważniejsze konkluzje raportu ‘Europe’s Online Consumer’ (Konsument internetowy w Europie):

  • Mężczyźni dokonują zakupów przez internet dwa razy częściej niż kobiety (raz na 2,5 tygodnia, podczas, gdy kobiety tylko raz w miesiącu)
  • Kobiety zdecydowanie częściej kupują w regularnych (stacjonarnych) sklepach niż mężczyźni
  • W Europie Zachodniej dokonywanie zakupów on-line pozostaje w bezpośredniej korelacji ze statusem społecznym – 61% ludzi o wyższych dochodach robi zakupy on-line
  • Bezpieczeństwo zakupów internetowych pozostaje największą barierą przy ich dokonywaniu

Nasze badania wykazują, że sklepy tradycyjne i internetowe ze sobą nie konkurują – nie są wrogami, a raczej graczami tej samej drużyny. Dla konsumentów liczy się cena produktu oraz jego dostępność – a sposób dokonaniu zakupów pozostaje kwestią drugorzędną. Sieci handlowe korzystają ze sprzedaży internetowej, aby testować nowe produkty i nowe rynki. W Europie mamy konsumentów, którzy lubią szybkość i komfort dokonywania zakupów przez Internet, a także takich, którzy uwielbiają tradycyjne zakupy traktując je jako rodzaj rozrywki czy spotkania towarzyskiego. W dobie słabszej kondycji gospodarczej, która stanowi dla nas wszystkich wyzwanie, propozycja zakupów zarówno przez internet jak i tych tradycyjnych, daje nam większe możliwości wyboru, a sieciom handlowych dostarcza dynamicznych rozwiązań i nowych kanałów sprzedaży.’ – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE.

źródło: CBRE

Kan