Z internetu może dziś korzystać ponad 70 proc. gospodarstw domowych. Praktycznie cała Polska jest w zasięgu sieci. Połowa gospodarstw domowych (16,9 mln osób) ma możliwość dostępu do szybkiego internetu: 30 Mb/s. Zgodnie z Europejską Agendą Cyfrową do 2020 r. możliwość podłączenia do szybkiego internetu powinien mieć każdy, zaś połowa gospodarstw domowych powinna korzystać z internetu co najmniej 100 Mb/s.

To dlatego Polska jest dziś największym w Europie placem budowy infrastruktury telekomunikacyjnej: budujemy ponad 45 tys. km sieci. To sieci szkieletowe i dystrybucyjne (internetowe autostrady) oraz inwestycje, dzięki nim przedsiębiorcy dostarczą Internet do naszych domów(tzw. projekty ostatniej mili).
Najważniejsze inwestycje prowadzone są w ramach 14 kluczowych projektów wojewódzkich. Chodzi o to, by sieć dotarła także tam, gdzie inwestycje nie opłacają się komercyjnym operatorom.

Cztery projekty zostaną zakończone w tym roku (Lubuskie, Wielkopolskie, Dolnośląskie i Pomorskie). Dzięki temu możliwość dostępu do szybkiego internetu zyska ponad 2 mln obywateli. Kolejne projekty zostaną skończone w 2015 r. To da możliwość dostępu do szybkiego internetu dla kolejnych 6 mln obywateli.
W sumie do 2015 r. możliwość dostępu do internetu zostanie zapewniona 25 milionom obywateli– a to tylko w ramach kończonych teraz inwestycji. Równolegle przygotowaliśmy nowe plany, związane z nową perspektywą finansową Unii, gdzie tylko w ramach Polski Cyfrowej na budowę sieci przeznaczymy 1 mld euro.
Na konferencji prasowej dziennikarze pytali o opodatkowanie kabli umieszczonych w kanalizacji. Taki podatek wsparłby samorządy gminne. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji jest podatkowi przeciwne.

Premier Tusk podkreślił na konferencji, że choć rozumie starania samorządów, by zyskać nowe źródła dochodów, to jednak „danie im zielonego światła na opodatkowywanie jest ostatnim krokiem, na jaki powinniśmy sobie pozwolić”.

W kontekście tego pytania – opowiadam się za szybkim internetem – powiedział premier. – Przekonują mnie argumenty MAC.

Rozwój e-administracji

Z e-administracji korzysta 90% przedsiębiorców i co trzeci internauta. Mamy sporo e-usług: e-podatki, CEIDG, KRS, e-rejestracje w urzędzie pracy… i wiele usług świadczonych lokalnie, przez samorządy. – Problem w tym że są one rozproszone, a dostęp nie zawsze jest przyjazny dla obywatela – mówi min. Trzaskowski.

Zadania na ten rok to:

  • doprowadzenie do tego, by jak najwięcej e-usług było spiętych jednym loginem i hasłem– czyli profilem zaufanym (to darmowy podpis elektroniczny do kontaktów z administracją). Celem jest doprowadzenie do tego, by korzystanie z e-usług stało się równie wygodne jak korzystanie z e-usług bankowych
  • usprawnienie działania Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – ma być miejscem, gdzie obywatel znajdzie informacje i dostęp do wszystkich działających e-usług. Powinna działać stabilnie i stać się wygodna dla użytkowników.
  • Usunięcie barier prawnych utrudniających rozwój i upowszechnianie e-usług między innymi dzięki ustawie o informatyzacji, nad którą prace właśnie się zakończyły (wejdzie w życie 11 maja). Ułatwi ona obywatelom uzyskiwanie bezpłatnego pinu do korzystania z e-usług (profilu zaufanego), ułatwi e-korespondencję z urzędami (o ile będzie tego chciał obywatel), pozwoli na przedstawianie skanów – zamiast papierowych oryginałów, zniesie bariery prawne w elektronicznym wglądzie w akta

Co to zmieni? – przykłady

Podatki

– Obywatel ściągnie sobie PIT, który już będzie wstępnie wypełniony – dzięki informacjom, które już teraz są dostępne w bazach danych służb skarbowych. Sprawdzi, czy wszystko się zgadza, wprowadzi poprawki (np. dotyczące ulg). A potem wyśle PITa. To będzie prawdziwa, dojrzała e-usługa – państwo nie będzie pytać obywatela o informacje, którymi już dysponuje.


CEPiK

Dziś do danych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców CEPiK ma policja. Chcemy, by do 2016 r. mogli z Ewidencji korzystać obywatele np. do

  • sprawdzania historii pojazdu kupowanego z drugiej ręki (m.in. liczba właścicieli, zdarzenia ubezpieczeniowe)
  • sprawdzenia własnych danych ( w tym punktów karnych)
  • płacenie mandatu przez internet
  • do tego, by system przypominał im o zbliżającym się końcu ubezpieczenia czy ważności badań technicznych

eRecepta

To będzie kolejna (po eWUŚ) e-usługa możliwa dzięki informatyzacji służby zdrowia i komunikacji z ZUS:

  • Lekarze będą mogli wystawiać elektroniczne recepty, które trafią wprost do aptek.
  • Pacjent z kolei uzyska informację nie tylko o tym, jaki leki mu został przepisany, ale też, w których aptekach może go wykupić
  • Zniknie też problem nieczytelnego charakterem pisma

Centralna baza ofert pracy administracji publicznej

Dzięki rozwojowi e-usług dotyczących rynku pracy otrzymamy jeden punkt dostępu do wszystkich ofert wychodzących z administracji publicznej i kompleksowe e-pośrednictwo pracy (dziś można się e-rejestrować w urzędzie pracy – dojdzie dostęp do ofert, informacje od pracodawców, elektroniczna aplikacja na oferty w sektorze publicznym)

Przetwarzanie Danych Publicznych

– Przetwarzanie danych jest kołem zamachowym nowoczesnej gospodarki – powiedział min. Trzaskowski. – Będziemy w tym roku wspierać dostęp do tych danych, uruchamiając nowe narzędzia i standaryzując dostęp do informacji.

  • Uruchomione zostanie Centralne Repozytorium Informacji Publicznej, w którym pojawią się – na początek – zasoby z 11 instytucji centralnych.

Ten portal będzie dawał dostęp do danych w sposób uporządkowany. To znaczy, że łatwiej będzie przetwarzać, przeszukiwać i analizować np. listy hotspotów w miejscach publicznych, listy produktów regionalnych (z podziałem na województwa), bazę teleadresowa samorządów, zestawienia prowadzonych studiów na kierunkach, zestawienia osób ze stopniami i tytułami naukowymi i wiele innych. Kolejne zasoby stopniowo uzupełniane.

Inne plan MAC z tej dziedziny to:

  • Rozwijanie Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej. Chodzi o standaryzację Biuletynów Informacji Publicznej, co będzie wielkim ułatwieniem dla obywateli i przedsiębiorców. Ograniczy to jednocześnie koszty ponoszone przez instytucje zobowiązane do prowadzenia BIP – bo to system udostępniany nieodpłatnie
  • Usuwanie barier związanych z niepełnosprawnością. Obywatele niesłyszący, niewidzący czy z niesprawnością ruchową, mogą z powodzeniem korzystać z informacji w sieci – wystarczy, by ci, którzy przygotowują serwisy internetowe, wiedzieli, jak je poprawnie przygotować.

Jak przypomniał min. Trzaskowski, Parlament Europejski przegłosował raport komisji IMCO dotyczący dyrektywy o dostępności stron www sektora publicznego. Min. Trzaskowski pracował nad tym projektem jako poseł, a teraz będzie działał na rzecz dyrektywy w Radzie.

Warto pamiętać, że nowa ustawa o informatyzacji dale Ministrowi Administracji i Cyfryzacji prawo do ogłaszania konkursów na działania wspierające rozwiązywanie konkretnych problemów – w ten sposób MAC może dzielić fundusze na wpieranie dostępności serwisów publicznych dla obywateli niepełnosprawnych.

Polska Cyfrowa w Europie

Wiele decyzji kluczowych dla cyfrowego rozwoju podejmowanych jest na szczeblu europejskim. – Przykładem jest europejska debata o ochronie prywatności w sieci. Ma ona doprowadzić do zmiany przepisów, które mają już prawie 20 lat i są w różny sposób wdrożone przez kraje członkowskie – przez co przedsiębiorcom europejskim i spoza granic Unii trudno trzymać się standardów, a obywatele tracą zaufanie do sposobu wykorzystania danych o nich.

Reforma ma wprowadzić jedno prawo dla całej Unii, prawo uwzględniające zmiany cyfrowe, jakie zaszły wokół nas. Polska uczestniczy w tych pracach bardzo aktywnie – podkreślił Rafał Trzaskowski.

źródło: MAiC

Kan