Rozwiązania chmury prywatnej na bazie Microsoft System Center 2012 wspierają ING Services Polska (ISP), centrum usług IT dla podmiotów Grupy ING na całym świecie. Wdrożenie pozwoliło ustandaryzować obowiązujące procesy i rozwiązania, istotnie skrócić czas uruchamiania nowych serwerów – z 12 dni do maksymalnie 3 godzin, a także obniżyć koszty eksploatacyjne o około 20 procent. Całość przekłada się na dostarczanie zwinnych usług (Agile) dla klientów biznesowych, a także znaczące zwiększenie poziomu automatyzacji po stronie ISP. Szacuje się, że koszt nowej technologii zwróci się już po półtora roku od jej uruchomienia.


ING Services Polska Sp. z o.o. (ISP) to centrum usług zlokalizowane w Katowicach, które świadczy usługi IT na rzecz podmiotów Grupy ING działających na całym świecie. Usługi informatyczne świadczone przez ISP to hosting zasobów systemowych, usługi zdalnego zarządzania zasobami informatycznymi oraz te związane z bezpieczeństwem IT. Obecnie centrum zatrudnia 473 pracowników i obsługuje ponad 70 klientów w 15 krajach.

ISP to dynamiczna i ambitna organizacja – zatrudniamy ludzi, którzy chcą się uczyć, a jednocześnie dajemy im takie możliwości. Nieustannie poszukujemy nowych, lepszych rozwiązań, które pozwolą nam zoptymalizować procesy i wspierać modele wytwarzania oprogramowania według metodyki agile. Wszystko dlatego, że tego potrzebuje klient, a tu cel jest jeden. Chcemy zapewniać naszym klientom najwyższej klasy usługi poprzez ciągłe innowacje” – mówi Michał Paprocki, Wiceprezes Zarządu, ING Services Polska.

Centrum rocznie dostarcza swoim zagranicznym klientom w Grupie ING ponad 250 serwerów klasy x86 i odpowiada za zarządzanie systemami klasy x86 (Windows, Red Hat). W wyniku analizy rozwoju biznesu, ISP podjęło decyzję o zbudowaniu chmury prywatnej, w oparciu o którą możliwe byłoby świadczenie usług elastycznego udostępniania mocy obliczeniowej klientom oraz skrócenie czasu dostarczenia usług (serwerów/maszyn wirtualnych). Istotnym wymogiem były również: standaryzacja procesów, uproszczenie i automatyzacja stosowanych rozwiązań, a także automatyczne rozliczania kosztów.

Podjęliśmy decyzję o realizacji wdrożenia chmury prywatnej na bazie rozwiązań Microsoft na podstawie kilku istotnych czynników. Microsoft, wspólnie z partnerem przedstawił spójną wizję całościowego rozwiązania realizującego nasze cele biznesowe, a nie tylko odpowiadającego na doraźne, pojedyncze potrzeby. Poparła ją przeprowadzona z sukcesem faza pilotażowa (proof of concept) tego rozwiązania” – powiedział Michał Paprocki. „Nie bez znaczenia były również dotychczasowe dobre doświadczenia, również te zagraniczne, między innymi z realizowanego wspólnie przez ING Australia oraz Microsoft projektu Bank in a Box.”

Dzięki wdrożeniu rozwiązania chmury prywatnej na bazie System Center 2012 z komponentami towarzyszącymi, czas uruchomienia pojedynczego serwera zgodnego z globalnymi wymogami bezpieczeństwa stosowanymi w Grupie ING został skrócony z 12 dni roboczych do maksymalnie 3 godzin. Wykorzystanie MS DCS 2.0 pozwoliło dostarczyć spójną platformę zarządzającą całym środowiskiem (m.in dashboard, system raportowania). Znacząco zmniejszyły się również koszty: koszt uruchomienia jednego serwera klasy x86 został całkowicie zredukowany, a poprzez zaproponowanie klientom nowego poziomu serwisu Cloud udało się obniżyć koszty eksploatacji systemów dostarczanych poprzez rozwiązanie chmury prywatnej o około 20% (w stosunku do standardowych kosztów eksploatacji).

Wdrożenie chmury prywatnej na bazie System Center 2012 pozwoliło nam nie tylko na lepszą realizację projektów i obniżenie kosztów, ale także na błyskawiczną reakcję na szybko zmieniające się potrzeby naszych partnerów, co ma niebagatelne znaczenie biznesowe” – powiedział Michał Paprocki, ING Services Polska. „Ponadto rozwiązanie wspiera koncepcję „zero touch datacentre”, wdrażaną w Grupie ING i umożliwia znaczący wzrost kompetencji naszych pracowników.”

Obecnie rozwiązanie obsługuje dwie fizyczne lokalizacje (dwa centra danych) i daje możliwość rozszerzenia na inne lokalizacje w skali globalnej. Architektura systemów pozwala na dalszą ich rozbudowę i szybkie reagowanie na potrzeby biznesowe. Koszty wdrożenia zwrócą się już po 1,5 roku od momentu uruchomienia rozwiązania (zakładając przyrost na poziomie 250 serwerów rocznie).

Wdrożenie trwało 7 miesięcy, a za jego realizację odpowiadał dział Microsoft Services.

źródło: Microsoft

Kan