Reklama zawierając hasło „Internet LTE bez limitu” może wprowadzać konsumentów w błąd co do właściwości reklamowanego produktu oraz nadużywać zaufania odbiorców i wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy – orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Przedmiotem skargi złożonej do KER była reklama internetowa „Internet LTE bez limitu” zamieszczona na stronie internetowej Plusa. Zdaniem skarżącego „Reklama i informacja na stronie jednoznacznie wskazują na BRAK limitów pobierania danych po wyczerpaniu pakietu: 'Po wykorzystaniu pakietu podstawowego: bez limitu pobieranych danych’.

Są już tysiące klientów wprowadzonych w błąd, a Plus nadal używa słowa „nielimitowany” przy opisywaniu dostępnego transferu. Klienci mają ograniczany transfer po przekroczeniu około 50GB, ale to jest bardzo losowo. Nie ma na stronie np. * lub innego znaku, który informowałby o takiej opcji, a moim zdaniem używanie zdania: „Po wykorzystaniu podstawowego pakietu danych korzystasz z internetu bez limitu danych w zasięgu LTE” jednoznacznie pokazuje, że żadnych limitów nie ma – stwierdził autor skargi.

Wniósł także o uznanie reklamy za sprzeczną z Kodeksem Etyki Reklamy, w myśl którego „reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do: „istotnych cech, w tym właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości, pochodzenia (w tym geograficznego) reklamowanego produktu;”.


Przedstawiciele Polkomtela uznali skargę za bezpodstawną i to z wielu powodów. „Po pierwsze, załączony do skargi fragment strony internetowej nie jest reklamą tylko informacją. Po drugie, fragment strony internetowej ze swej istotny nie może stanowić podstawy do oceny zarzutów, ponieważ nie zawiera wszystkich informacji, które w rzeczywistości były prezentowane konsumentowi a informacje i reklamy powinny być oceniane jako całość. Kwestionowana informacja nie naruszałaby postanowień Kodeksu Etyki Reklamy, nawet w sytuacji gdyby Skarżony musiał stosować się do postanowień Kodeksu. W ustawie tej „przeciętny konsument” jest definiowany bowiem jako konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny. Taki model odbiorcy jest stosowany również na gruncie innych przepisów, w tym ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – napisali przedstawiciele Plusa do Komisji Etyki Reklamy.

Zespół Orzekający dopatrzył się jednak w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez Skarżącego. Komisja stwierdziła, że stwierdzenie „Internet LTE bez limitu” może sugerować odbiorcom, że usługa dostępu do internetu w rzeczywistości cechuje się brakiem jakichkolwiek ograniczeń. Dlatego reklama z takim hasłem może wprowadzać konsumentów w błąd.

źródło: KER

Kan