Orange Polska w trzecim kwartale 2017 roku straciło netto 197 tys. klientów telefonii komórkowej, z czego 287 tys. stanowił ubyteki klientów usług przedpłaconych (pre-paid) – podała spółka w raporcie kwartalnym. Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 3 kw. o 89 tys., tj. 0,9% kwartał-do-kwartału. W mobilnych ofertach głosowych, liczba aktywacji netto na poziomie 88 tys. (wobec 103 tys. w 2 kw. 2017 oraz 171 tys. w 3 kw. 2016 roku) odzwierciedlała zwrot od ilości ku wartości oraz rezygnację ze starych ofert rozwadniających wartość. Ponadto, porównanie rok-do-roku zostało zniekształcone przez częściowe zawyżenie wyników w 3 kw. 2016 wskutek zwiększonej migracji z segmentu usług na kartę po wprowadzeniu obowiązkowej rejestracji.
Liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowych zmniejszyła się o 47 tys., wskutek zwrotu ku ofertom mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz rosnących pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął blisko 70% wobec 65% w 3 kw. 2016 roku. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w segmencie głosowych usług abonamentowych nadal podwaja się rok-do-roku.
Podsumowanie 3 kw. 2017 roku:
- Wyniki komercyjne odzwierciedlają większe zorientowanie na wartość:
- duży przyrost o +10% kwartał-do-kwartału liczby klientów konwergentnych, dzięki sukcesowi oferty Orange Love
- kontynuacja odbicia w segmencie Internetu stacjonarnego: przyrost liczby
klientów o +10% rok-do-roku, +54 tys. przyłączeń netto w 3 kw., napędzane
stacjonarnym dostępem bezprzewodowym oraz usługami światłowodowymi - przyrost o +8% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych, +89 tys. przyłączeń netto w 3 kw.
- Solidne wyniki finansowe pomimo niekorzystnego wpływu nowych regulacji
roamingowych - spadek przychodów o 1,3% rok-do-roku:
- rosnąca dynamika wzrostu w segmencie Internetu stacjonarnego
odzwierciedla wzrost liczby klientów i sukces strategii konwergencji - na przychody z usług komórkowych wpłynął roaming po cenach krajowych
(„roam like at home”) - wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu odzwierciedla niższe subsydiowanie
telefonów - utrzymująca się presja w obszarze usług tradycyjnych
- spadek EBITDA o 6,6% rok-do-roku, przy marży na poziomie 27,6% (spadek o 1,5 pp rok-do-roku):
- ogromny wzrost ruchu roamingowego wpłynął na koszty międzyoperatorskie
- na koszty sprzedaży korzystnie wpłynął większy udział ofert bez telefonu oraz
optymalizacja struktury kanałów dystrybucji - Cel całoroczny skorygowanej EBITDA podwyższony do „około 3 mld zł” (z 2,8-3,0 mld zł)
- 2,2 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej (z czego 247 tys.
objęto zasięgiem w 3 kw.) - liczba klientów usług światłowodowych na poziomie 176 tys. (+31 tys. przyłączeń
netto w 3 kw.) - penetracja usługi na poziomie 8,0%
- Nakłady inwestycyjne w 3 kw. w wysokości 438 mln zł (+19,3% rok-do-roku), w tym 177 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej
- z wyłączeniem nakładów na sieć światłowodową, spadek nakładów inwestycyjnych w okresie dziewięciu miesięcy o 12% rok-do-roku
- Skorygowane organiczne przepływy pieniężne3 w wysokości 24 mln zł, odzwierciedlające niższą EBITDA, zapotrzebowanie na kapitał obrotowy oraz płatność za licencję UMTS
2016 | 2017 | |||||
III kw. | IV kw. | I kw. | II kw. | III kw. | ||
LICZBA KLIENTÓW (w tys.) | ||||||
-TELEFONIA KOMÓRKOWA (karty SIM) | 16266 | 15799 | 15272 | 14 555 | 14 358 | |
zmiana | -348 | -467 | -527 | -717 | -197 | |
–POST PAID | 8957 | 9262 | 9452 | 9573 | 9 662 | |
zmiana | 241 | 305 | 190 | 121 | 89 | |
–PRE PAID | 7309 | 6537 | 5820 | 4983 | 4 696 | |
zmiana | -589 | -772 | -717 | -837 | -287 | |
–INTERNET MOBILNY | 1355 | 1377 | 1364 | 1334 | 1 287 | |
zmiana | 28 | 22 | -13 | -30 | -47 | |
-STACJONARNE USŁUGI GŁOSOWE | 3988 | 3932 | 3859 | 3809 | 3 744 | |
zmiana | -71 | -56 | -73 | -50 | -65 | |
-DOSTĘPY SZEROKOPASMOWE | 2153 | 2206 | 2269 | 2323 | 2 377 | |
zmiana | 14 | 53 | 63 | 54 | 54 | |
–ADSL | 1562 | 1503 | 1451 | 1407 | 1 367 | |
zmiana | -51 | -59 | -52 | -44 | -40 | |
–ŚWIATŁOWÓD | 57 | 88 | 117 | 145 | 176 | |
zmiana | 18 | 31 | 29 | 28 | 31 | |
–STACJONARNY DOSTĘP BEZPRZEWODOWY | 128 | 191 | 260 | 328 | 377 | |
zmiana | 46 | 63 | 69 | 68 | 49 | |
-TV | 761 | 766 | 775 | 792 | 814 | |
zmiana | -42 | 5 | 9 | 17 | 22 | |
-USŁUGI PAKIETOWE | 738 | 835 | 938 | 1084 | 1 195 | |
zmiana | 59 | 97 | 103 | 146 | 111 | |
MIESIĘCZNE PRZYCHODY NA KLIENTA (ARPU) | ||||||
-TELEFONIA KOMÓRKOWA | 27,9 | 28,3 | 28,1 | 30,1 | 30,5 | |
zmiana | -0,1 | 0,4 | -0,2 | 2 | 0,4 | |
–POST PAID | 43,6 | 41,8 | 39,6 | 39,6 | 37,7 | |
zmiana | -0,6 | -1,8 | -2,2 | 0 | -1,9 | |
–PRE PAID | 12 | 12,6 | 12,6 | 15,2 | 17,6 | |
zmiana | 0,1 | 0,6 | 0 | 2,6 | 2,4 | |
-TELEFONIA STACJONARNA | 38,4 | 37,9 | 37,3 | 37,0 | 37,1 | |
zmiana | -0,3 | -0,5 | -0,6 | -0,3 | 0,1 | |
-DOSTĘP SZEROKOPASMOWY | 59,9 | 59,2 | 58,2 | 57,1 | 58,1 | |
TELEWIZJA I VOIP | ||||||
zmiana | -0,2 | -0,7 | -1 | -1,1 | 1,0 |
Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 3 kw. o 89 tys., tj. 0,9% kwartał-do-kwartału. W mobilnych ofertach głosowych, liczba aktywacji netto na poziomie 88 tys. (wobec 103 tys. w 2 kw. 2017 oraz 171 tys. w 3 kw. 2016 roku) odzwierciedlała zwrot od ilości ku wartości oraz rezygnację ze starych ofert rozwadniających wartość. Ponadto, porównanie rok-doroku zostało zniekształcone przez częściowe zawyżenie wyników w 3 kw. 2016 wskutek zwiększonej migracji z segmentu usług na kartę po wprowadzeniu obowiązkowej rejestracji. Liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowych zmniejszyła się o 47 tys., wskutek zwrotu ku ofertom mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz rosnących pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął blisko 70% wobec 65% w 3 kw. 2016 roku. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w segmencie głosowych usług abonamentowych nadal
podwaja się rok-do-roku.
Odnosząc się do wyników za 3 kwartał 2017 roku, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:
„W trzecim kwartale, najważniejsze znaczenie miała dla nas istotna modyfikacja ofert, zarówno konwergentnych jak i komórkowych, na rynku klientów indywidualnych. Wprowadzone zmiany mają na celu nie tylko radykalne uproszczenie ofert, ale także zwiększoną generację wartości, zgodnie z naszą nową strategią Orange.one. Mamy obecnie mniej ofert i są one prostsze.
Zrezygnowaliśmy z ofert, rabatów i promocji, które rozwadniały wartość. Zarówno oferty
komórkowe jak i konwergentne są obecnie zbudowane na zasadzie „więcej za więcej”. Oferujemy subsydiowane smartfony, ale są one dostępne wyłącznie z ofertą Orange Love – naszą flagową propozycją dla gospodarstw domowych, która konsoliduje ich wydatki na usługi telekomunikacyjne.
W oparciu o nowy układ ofert chcemy maksymalizować budowanie wartości w nadchodzącym
szczycie sezonu komercyjnego. Oferta Orange Love nadal bardzo dobrze się sprzedaje: pozyskaliśmy już ponad 400 tys. klientów i – co ważniejsze – wskaźnik satysfakcji jest wśród nich dwukrotnie wyższy niż wśród odbiorców pojedynczych usług.
Jednym z kluczowych priorytetów w ramach strategii Orange.one jest poprawa na rynku płatnej telewizji. Z wielkim zadowoleniem przyjąłem zatem to, iż łączna liczba przyłączeń netto w segmencie usług telewizyjnych była w trzecim kwartale najwyższa od ponad pięciu lat. Nasza baza klientów technologii IPTV zwiększyła się o 41% rok-do-roku. Jednocześnie, stale rośnie wskaźnik penetracji usług dla sieci światłowodowej. W pierwszych dziewięciu miesiącach bieżącego roku, już podwoiliśmy liczbę klientów tych usług – a najlepszy okres roku jeszcze przed nami.
Klienci bardzo szybko przyzwyczaili się do darmowych usług roamingowych. Przesył danych w
roamingu na obszarze Unii Europejskiej w szczycie sezonu urlopowego wzrósł w porównaniu z
ubiegłym rokiem ponad dwudziestokrotnie. Miało to naturalnie niekorzystny wpływ na nasze wyniki finansowe w trzecim kwartale. Pracujemy nad sposobami ograniczenia tych niekorzystnych skutków w przyszłości.
Niecałe dwa miesiące temu przedstawiliśmy nową strategię o nazwie Orange.one, która ma
spowodować poprawę wskaźników finansowych oraz ukształtować model biznesowy, który
pomoże w budowaniu wartości w dłuższym okresie. Chciałbym podkreślić, że cała organizacja
Orange Polska jest skoncentrowana i zmotywowana, żeby osiągnąć cele określone w tym planie. Z przyjemnością informuję, że ponad 90% menedżerów zdecydowało się na udział w dobrowolnym planie motywacyjnym opartym na kursie akcji.”
Wyniki finansowe: Tutaj
źródło: Orange
Kan
To Play już liderem
Tak, jak zawsze, biedy,dziadostwa,celebrytów,mydlenia oczu, tak plej liderem.
Nie liczą się tylko papierowe statystyki kart które leżakują w szufladach, liczy się przede wszystkim sieć, czyli to czego plej nie zdążył zbudować przez 10lat i dalej dziaduje. Ale reklamy piękne.
@Kan – czy Orange ma na pewno 14 358 kart sim a straciło 197 000 ?
Wiem, już poprawiłem. Dzięki za zwrócenie uwagi. Chyba mogę tylko przeprosić Orange, za tę wpadkę. Andrzej
hasztag na orange.pl #1 zniknoł z ich strony
a Plus ma 25 mln kart sim i też nie wie co z nimi zrobić
Bardzo dobrze spece Orange, nie róbcie dalej nic z prepaidem, jest dobrze obecnie, drogo, nieelastycznie. Do końca roku jeszcze do miliona rezygnacji dobijecie w prepaidze. Brawo francuskie łby od marketingu!
Coraz więcej ludzi przechodzi do tych mniejszy sieci jak a2mobile bo dają no limit na social media i innych podobnych.
Te się do nich wybieram przez te pakiety. czekam tylko aż umowa mi się skończy.