Orange Polska w trzecim kwartale 2017 roku straciło netto 197 tys. klientów telefonii komórkowej, z czego 287 tys. stanowił ubyteki klientów usług przedpłaconych (pre-paid) – podała spółka w raporcie kwartalnym. Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 3 kw. o 89 tys., tj. 0,9% kwartał-do-kwartału. W mobilnych ofertach głosowych, liczba aktywacji netto na poziomie 88 tys. (wobec 103 tys. w 2 kw. 2017 oraz 171 tys. w 3 kw. 2016 roku) odzwierciedlała zwrot od ilości ku wartości oraz rezygnację ze starych ofert rozwadniających wartość. Ponadto, porównanie rok-do-roku zostało zniekształcone przez częściowe zawyżenie wyników w 3 kw. 2016 wskutek zwiększonej migracji z segmentu usług na kartę po wprowadzeniu obowiązkowej rejestracji.

Liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowych zmniejszyła się o 47 tys., wskutek zwrotu ku ofertom mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz rosnących pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął blisko 70% wobec 65% w 3 kw. 2016 roku. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w segmencie głosowych usług abonamentowych nadal podwaja się rok-do-roku.

Podsumowanie 3 kw. 2017 roku:

  • Wyniki komercyjne odzwierciedlają większe zorientowanie na wartość:
    • duży przyrost o +10% kwartał-do-kwartału liczby klientów konwergentnych, dzięki sukcesowi oferty Orange Love
      • kontynuacja odbicia w segmencie Internetu stacjonarnego: przyrost liczby
        klientów o +10% rok-do-roku, +54 tys. przyłączeń netto w 3 kw., napędzane
        stacjonarnym dostępem bezprzewodowym oraz usługami światłowodowymi
    • przyrost o +8% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych, +89 tys. przyłączeń netto w 3 kw.
  • Solidne wyniki finansowe pomimo niekorzystnego wpływu nowych regulacji
    roamingowych
    • spadek przychodów o 1,3% rok-do-roku:
      • rosnąca dynamika wzrostu w segmencie Internetu stacjonarnego
        odzwierciedla wzrost liczby klientów i sukces strategii konwergencji
      • na przychody z usług komórkowych wpłynął roaming po cenach krajowych
        („roam like at home”)
      • wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu odzwierciedla niższe subsydiowanie
        telefonów
      • utrzymująca się presja w obszarze usług tradycyjnych
    • spadek EBITDA o 6,6% rok-do-roku, przy marży na poziomie 27,6% (spadek o 1,5 pp rok-do-roku):
      • ogromny wzrost ruchu roamingowego wpłynął na koszty międzyoperatorskie
      • na koszty sprzedaży korzystnie wpłynął większy udział ofert bez telefonu oraz
        optymalizacja struktury kanałów dystrybucji
    • Cel całoroczny skorygowanej EBITDA podwyższony do „około 3 mld zł” (z 2,8-3,0 mld zł)
    • 2,2 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej (z czego 247 tys.
      objęto zasięgiem w 3 kw.)
    • liczba klientów usług światłowodowych na poziomie 176 tys. (+31 tys. przyłączeń
      netto w 3 kw.)
    • penetracja usługi na poziomie 8,0%
  • Nakłady inwestycyjne w 3 kw. w wysokości 438 mln zł (+19,3% rok-do-roku), w tym 177 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej
    • z wyłączeniem nakładów na sieć światłowodową, spadek nakładów inwestycyjnych w okresie dziewięciu miesięcy o 12% rok-do-roku
  • Skorygowane organiczne przepływy pieniężne3 w wysokości 24 mln zł, odzwierciedlające niższą EBITDA, zapotrzebowanie na kapitał obrotowy oraz płatność za licencję UMTS































































































































































































































































































































































































































    2016   2017    
    III kw. IV kw. I kw. II kw. III kw.
LICZBA KLIENTÓW (w tys.)            
             
-TELEFONIA KOMÓRKOWA (karty SIM)   16266 15799 15272 14 555 14 358
zmiana   -348 -467 -527 -717 -197
–POST PAID   8957 9262 9452 9573 9 662
zmiana   241 305 190 121 89
–PRE PAID   7309 6537 5820 4983 4 696
zmiana   -589 -772 -717 -837 -287
–INTERNET MOBILNY   1355 1377 1364 1334 1 287
zmiana   28 22 -13 -30 -47
             
-STACJONARNE USŁUGI GŁOSOWE   3988 3932 3859 3809 3 744
zmiana   -71 -56 -73 -50 -65
             
-DOSTĘPY SZEROKOPASMOWE   2153 2206 2269 2323 2 377
zmiana   14 53 63 54 54
–ADSL   1562 1503 1451 1407 1 367
zmiana   -51 -59 -52 -44 -40
–ŚWIATŁOWÓD   57 88 117 145 176
zmiana   18 31 29 28 31
–STACJONARNY DOSTĘP BEZPRZEWODOWY   128 191 260 328 377
zmiana   46 63 69 68 49
             
-TV   761 766 775 792 814
zmiana   -42 5 9 17 22
             
-USŁUGI PAKIETOWE   738 835 938 1084 1 195
zmiana   59 97 103 146 111
             
MIESIĘCZNE PRZYCHODY NA KLIENTA (ARPU)            
             
-TELEFONIA KOMÓRKOWA   27,9 28,3 28,1 30,1 30,5
zmiana   -0,1 0,4 -0,2 2 0,4
–POST PAID   43,6 41,8 39,6 39,6 37,7
zmiana   -0,6 -1,8 -2,2 0 -1,9
–PRE PAID   12 12,6 12,6 15,2 17,6
zmiana   0,1 0,6 0 2,6 2,4
             
-TELEFONIA STACJONARNA   38,4 37,9 37,3 37,0 37,1
zmiana   -0,3 -0,5 -0,6 -0,3 0,1
             
-DOSTĘP SZEROKOPASMOWY   59,9 59,2 58,2 57,1 58,1
TELEWIZJA I VOIP            
zmiana   -0,2 -0,7 -1 -1,1 1,0

Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 3 kw. o 89 tys., tj. 0,9% kwartał-do-kwartału. W mobilnych ofertach głosowych, liczba aktywacji netto na poziomie 88 tys. (wobec 103 tys. w 2 kw. 2017 oraz 171 tys. w 3 kw. 2016 roku) odzwierciedlała zwrot od ilości ku wartości oraz rezygnację ze starych ofert rozwadniających wartość. Ponadto, porównanie rok-doroku zostało zniekształcone przez częściowe zawyżenie wyników w 3 kw. 2016 wskutek zwiększonej migracji z segmentu usług na kartę po wprowadzeniu obowiązkowej rejestracji. Liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowych zmniejszyła się o 47 tys., wskutek zwrotu ku ofertom mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz rosnących pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął blisko 70% wobec 65% w 3 kw. 2016 roku. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w segmencie głosowych usług abonamentowych nadal
podwaja się rok-do-roku.

Odnosząc się do wyników za 3 kwartał 2017 roku, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:

W trzecim kwartale, najważniejsze znaczenie miała dla nas istotna modyfikacja ofert, zarówno konwergentnych jak i komórkowych, na rynku klientów indywidualnych. Wprowadzone zmiany mają na celu nie tylko radykalne uproszczenie ofert, ale także zwiększoną generację wartości, zgodnie z naszą nową strategią Orange.one. Mamy obecnie mniej ofert i są one prostsze.

Zrezygnowaliśmy z ofert, rabatów i promocji, które rozwadniały wartość. Zarówno oferty
komórkowe jak i konwergentne są obecnie zbudowane na zasadzie „więcej za więcej”. Oferujemy subsydiowane smartfony, ale są one dostępne wyłącznie z ofertą Orange Love – naszą flagową propozycją dla gospodarstw domowych, która konsoliduje ich wydatki na usługi telekomunikacyjne.

W oparciu o nowy układ ofert chcemy maksymalizować budowanie wartości w nadchodzącym
szczycie sezonu komercyjnego. Oferta Orange Love nadal bardzo dobrze się sprzedaje: pozyskaliśmy już ponad 400 tys. klientów i – co ważniejsze – wskaźnik satysfakcji jest wśród nich dwukrotnie wyższy niż wśród odbiorców pojedynczych usług.

Jednym z kluczowych priorytetów w ramach strategii Orange.one jest poprawa na rynku płatnej telewizji. Z wielkim zadowoleniem przyjąłem zatem to, iż łączna liczba przyłączeń netto w segmencie usług telewizyjnych była w trzecim kwartale najwyższa od ponad pięciu lat. Nasza baza klientów technologii IPTV zwiększyła się o 41% rok-do-roku. Jednocześnie, stale rośnie wskaźnik penetracji usług dla sieci światłowodowej. W pierwszych dziewięciu miesiącach bieżącego roku, już podwoiliśmy liczbę klientów tych usług – a najlepszy okres roku jeszcze przed nami.

Klienci bardzo szybko przyzwyczaili się do darmowych usług roamingowych. Przesył danych w
roamingu na obszarze Unii Europejskiej w szczycie sezonu urlopowego wzrósł w porównaniu z
ubiegłym rokiem ponad dwudziestokrotnie. Miało to naturalnie niekorzystny wpływ na nasze wyniki finansowe w trzecim kwartale. Pracujemy nad sposobami ograniczenia tych niekorzystnych skutków w przyszłości.

Niecałe dwa miesiące temu przedstawiliśmy nową strategię o nazwie Orange.one, która ma
spowodować poprawę wskaźników finansowych oraz ukształtować model biznesowy, który
pomoże w budowaniu wartości w dłuższym okresie. Chciałbym podkreślić, że cała organizacja
Orange Polska jest skoncentrowana i zmotywowana, żeby osiągnąć cele określone w tym planie. Z przyjemnością informuję, że ponad 90% menedżerów zdecydowało się na udział w dobrowolnym planie motywacyjnym opartym na kursie akcji.”

Wyniki finansowe: Tutaj

źródło: Orange

Kan