Komisja Etyki Reklamy uznała za niezgodną z dobrymi obyczajami reklamę operatora Orange „Historie na kartę: 6 złotych monet”. W opinii Zespołu Orzekającego reklama zawiera elementy przemocy i tym samym może zachęcać do aktów przemocy i wpisywać się w sferę brutalizacji życia społecznego i nie można tego usprawiedliwić konwencją dowcipu/pastiszu.

W treści skargi wniesionej do KER na internetową reklamę usług telekomunikacyjnych firmy Orange „Historie na kartę: 6 złotych monet” zarzucono jej, że przedstawia przemoc. „Krew tragedia publikowana w kanale YouTube dodatkowo naraża na publikacje dzieciom – Orange przesadził” – zgłaszał skarżący. Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji. Firma Orange odpierała zarzuty, powołując się na żartobliwy charakter reklamy i nawiązania do epoki średniowiecza, w których podobne sceny nie są rzadkością.

Zespół Orzekający dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia normy art. 5 i art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

W opinii Zespołu Orzekającego przedmiotowa reklama zawiera elementy przemocy i tym samym może zachęcać do aktów przemocy i wpisywać się w sferę brutalizacji życia społecznego i nie można tego usprawiedliwić konwencją dowcipu/pastiszu. Ponadto, trywializacja aktów przemocy i zabijania w przekazach reklamowych (nawet w konwencji żartu), zaprzecza poczuciu odpowiedzialności społecznej.

Całą Uchwałę
Zespołu Orzekającego znajdziecie: Tutaj

Po postanowieniu KER, Orange oznaczył przedmiotową reklamę napisem [MATERIAŁ PRZEZNACZONY DLA OSÓB +18]

źródło: Komisja Etyki Reklamy

Kan