Przychody Grupy za trzy kwartały 2012 wyniosły 3.473 mln zł i były niższe o 5,5% rok-do-roku, w
porównaniu do spadku 2,3% rok-do-roku w pierwszym półroczu 2012. Spadek był spowodowany zarówno
nową obniżką stawek MTR, jak również wzrastającą konkurencją cenową na rynku telefonii komórkowej.

Przychody segmentu komórkowego wyniosły 1.853 mln zł w 3 kw.i były niższe o 4,8% rok do roku. Spadek ten wynika głównie z wpływu regulacyjnego wynoszącego 80 mln zł. Skorygowane o wpływ regulacyjny przychody za 3 kw. były niższe o 0,7% rok do roku, w porównaniu do wzrostu w drugim kwartalne wynoszącym 1,5% rok do roku. Spadek ten był głównie wynikiem obniżenia ARPU spowodowanego wprowadzeniem nielimitowanych ofert głosowych i SMS’owych przez wszystkich graczy rynkowych.

Przychody segmentu stacjonarnego za 3 kw. 2012 wyniosły 1.917 mln zł i były niższe rok do roku o 4,0%, w porównaniu do -0,4% w drugim kwartale i -5,4% w 1 kw. 2012. Strukturalny spadek przychodów z usług głosowych był głównym czynnikiem stojącym za spadkiem przychodów w segmencie stacjonarnym, wynikającym z migracji ruchu i linii do usług mobilnych. Zostało to tylko częściowo skompensowane wyższymi przychodami z usług hurtowych i przesyłu danych.

Odnosząc się do wstępnych wyników Grupy w trzecim kwartale 2012 roku, Maciej Witucki, Prezes
Zarządu, stwierdził:

Połączenie niekorzystnych czynników makroekonomicznych oraz wzrastająca konkurencja cenowa w
segmencie telefonii komórkowej pokazały, iż niemożliwym stało się osiągnięcie celów na rok 2012.
Dlatego zdecydowaliśmy opublikować nasze wstępne wyniki dzisiaj, wcześniej niż w planowanym
terminie 24 października oraz zaktualizować nasze cele i przewidywania na bieżący rok.

W następstwie wprowadzenia w 2 kwartale ofert na nielimitowane rozmowy komórkowe i SMS-y przez
wszystkich operatorów w Polsce, średni przychód na użytkownika w naszym segmencie usług dla
biznesu obniżył się znacząco. Środki zapobiegawcze, jakie natychmiast podjęliśmy nie będą
wystarczające, aby w pełni zneutralizować negatywny wpływ tej nowej wojny cenowej na wartość całego
rynku.

Jesteśmy zdeterminowani działać odpowiedzialnie w interesie naszych klientów, pracowników i akcjonariuszy poprzez przezwyciężanie obecnych trudności i kontynuować poszukiwanie nowych
możliwości wzrostu, jak tylko się pojawią. Znakomitym przykładem dla rynku komórkowego jest sprzedaż
zakresu częstotliwości dla usług 4G, ostatnio rozpoczęta przez Regulatora. Będziemy uczestniczyć w
tych przetargach i aukcjach, gdyż wierzymy, że 4G pozwoli nam odejść od czystej konkurencji cenowej i
zmotywować wszystkich operatorów, aby skupili się na tworzeniu wartości poprzez nowe usługi i ich
użytkowanie.

Kończymy sporządzanie naszego nowego planu działań na następne trzy lata, który zaadresuje zarówno
obecne, jak i nadchodzące wyzwania, a także pokaże jak Grupa będzie zmieniać się w kierunku
sprawniejszej i efektywniejszej organizacji, takiej, która jest dostosowana do nadchodzącego trudnego
czasu. Zamierzamy ogłosić ten plan w lutym 2013 roku, wraz z publikacją naszych wyników za rok 2012.”

Kluczowe wskaźniki (w mln zł),
MSSF
3 kw. 2012 3 kw. 2011
pro forma
Zmiana
Skonsolidowane Przychody 3.473 3.677 -5,5%
Segment
telefonii stacjonarnej
1.917 1.997 -4,0%
Segment
telefonii komórkowej
1.853 1.947 -4,8%
Skonsolidowana EBITDA 1.323 1.403 -5,7%
Segment
telefonii stacjonarnej
732 739 +0,4%
Segment
telefonii komórkowej
591 663 -10,7%
EBITDA (jako % przychodów) 38,1% 38,2% -0,1 pp
Wolne przepływy pieniężne netto
(wykazane
w sprawozdaniu)
324 579 -44,0%
Skonsolidowany zysk netto
                  
Z wyłączeniem ulgi podatkowej
307
307
377
269
-18.6%
+14,1%

Wybrane wstępne kluczowe wskaźniki operacyjce telefonii komórkowej


Pełen raport Grupy Orange Polska za trzeci kwartał 2012 roku: Tutaj

źródlo: Orange Polska

Kan