Wyniki telefonii komórkowej Orange za 2 kw. 2012

  • wzrost przychodów o 4,7% kwartał-do-kwartału ograniczył spadek rok-do-roku do 0,9%
    • z wyłączeniem wpływu regulacji, przychody w segmencie komórkowym wzrosły o 1,5% rok-do-roku
    • wzrost ARPU z usług detalicznych o 3,7% w porównaniu z 1 kw., do 32,2 zł
  • pomimo presji rynku po stronie kosztów sprzedaży, EBITDA wzrosła o 5,9% kwartał-dokwartału,
    przy marży 28,4%
  • przyrost bazy klientów komórkowych o 1,5% rok-do-roku dzięki 144 tys. przyłączeń netto
    w 2 kw.
  • powrót do kwartalnego wzrostu w segmencie postpaid
  • utrzymanie wiodącej pozycji Orange w ujęciu wartościowym: stabilny udział w rynku na
    poziomie 30,2%
  • przyrost liczby abonentów dedykowanych mobilnych usług dostępu do Internetu o
    31,3% rok-do-roku
  • wzrost liczby smartfonów o 42,7% rok-do-roku, do 2,6 mln
Kluczowe wskaźniki – telefonia
komórkowa
2 kw.
2012
2 kw.
2011
Zmiana 1 poł.
2012
1 poł.
2011
Przychody (w mln zł) 1 949 1 967 -0,9% 3 810 3 823
Łączna liczba klientów (w tys.) 14 757 14 535 1,5%
Liczba
klientów post-paid (w tys.)
6 937 6 967 -0,4%
Liczba
klientów pre-paid (w tys.)
7 820 7 568 3,3%
Liczba mobilnych dostępów
szerokopasmowych (w tys.)
848 645 31,3%
Marża EBITDA (w % przychodów) 28,4% 30,1% -1,7 pp 28,3% 29,2%

Przychody w segmencie telefonii komórkowej zmniejszyły się o 0,9% rok-do-roku, głównie w wyniku niekorzystnego wpływu obniżek stawek MTR za SMS i połączenia głosowe, który wyniósł 47 mln zł. Z wyłączeniem tego wpływu, przychody segmentu komórkowego zwiększyły się w 2 kw. o 1,5% rok-do-roku. Wzrost z wyłączeniem wpływu regulacji wynikał przede wszystkim z rosnącej liczby klientów (przyrost o 222 tys. rok-do-roku) oraz odporności wskaźnika ARPU z usług detalicznych. Nadal rosła liczba smartfonów, osiągając poziom 2,6 mln, co stwarza solidną podstawę do dalszego wzrostu ARPU z usług przesyłu danych. Jednak rosnąca liczba smartfonów zwiększyła presję po stronie kosztów sprzedaży, co wpłynęło na marżę EBITDA w 2 kw. Marża EBITDA w 2 kw. wyniosła 28,4%, wobec 30,1% w 2 kw. 2011, co było głównie wynikiem
presji po stronie kosztów sprzedaży – wynikającej zarówno z wyższej liczby smartfonów jak i osłabienia złotego (w porównaniu z 2011 rokiem).


źródło:

Orange

Kan