Wyniki telefonii komórkowej Orange za 2 kw. 2012
- wzrost przychodów o 4,7% kwartał-do-kwartału ograniczył spadek rok-do-roku do 0,9%
- z wyłączeniem wpływu regulacji, przychody w segmencie komórkowym wzrosły o 1,5% rok-do-roku
- wzrost ARPU z usług detalicznych o 3,7% w porównaniu z 1 kw., do 32,2 zł
-
pomimo presji rynku po stronie kosztów sprzedaży, EBITDA wzrosła o 5,9% kwartał-dokwartału,
przy marży 28,4% - przyrost bazy klientów komórkowych o 1,5% rok-do-roku dzięki 144 tys. przyłączeń netto
w 2 kw. - powrót do kwartalnego wzrostu w segmencie postpaid
- utrzymanie wiodącej pozycji Orange w ujęciu wartościowym: stabilny udział w rynku na
poziomie 30,2% - przyrost liczby abonentów dedykowanych mobilnych usług dostępu do Internetu o
31,3% rok-do-roku - wzrost liczby smartfonów o 42,7% rok-do-roku, do 2,6 mln
Kluczowe wskaźniki – telefonia komórkowa |
2 kw. 2012 |
2 kw. 2011 |
Zmiana | 1 poł. 2012 |
1 poł. 2011 |
Przychody (w mln zł) | 1 949 | 1 967 | -0,9% | 3 810 | 3 823 |
Łączna liczba klientów (w tys.) | 14 757 | 14 535 | 1,5% | ||
Liczba klientów post-paid (w tys.) |
6 937 | 6 967 | -0,4% | ||
Liczba klientów pre-paid (w tys.) |
7 820 | 7 568 | 3,3% | ||
Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych (w tys.) |
848 | 645 | 31,3% | ||
Marża EBITDA (w % przychodów) | 28,4% | 30,1% | -1,7 pp | 28,3% | 29,2% |
Przychody w segmencie telefonii komórkowej zmniejszyły się o 0,9% rok-do-roku, głównie w wyniku niekorzystnego wpływu obniżek stawek MTR za SMS i połączenia głosowe, który wyniósł 47 mln zł. Z wyłączeniem tego wpływu, przychody segmentu komórkowego zwiększyły się w 2 kw. o 1,5% rok-do-roku. Wzrost z wyłączeniem wpływu regulacji wynikał przede wszystkim z rosnącej liczby klientów (przyrost o 222 tys. rok-do-roku) oraz odporności wskaźnika ARPU z usług detalicznych. Nadal rosła liczba smartfonów, osiągając poziom 2,6 mln, co stwarza solidną podstawę do dalszego wzrostu ARPU z usług przesyłu danych. Jednak rosnąca liczba smartfonów zwiększyła presję po stronie kosztów sprzedaży, co wpłynęło na marżę EBITDA w 2 kw. Marża EBITDA w 2 kw. wyniosła 28,4%, wobec 30,1% w 2 kw. 2011, co było głównie wynikiem
presji po stronie kosztów sprzedaży – wynikającej zarówno z wyższej liczby smartfonów jak i osłabienia złotego (w porównaniu z 2011 rokiem).
źródło:
Orange
Kan
chyba jednak Orange odczuwa odpływ klientów
14.757 mln klientów,ale czy aktywnych.Część rozdawanych za darmo i aktywowanych jeden raz.
Że przechodzą z Orange do Heyah w przypadku prepaid to nic dziwnego – teraz pewnie, jak zlikwidowali pakiet 600 smsów pójdzie więcej, w kontrze Heyah – 1000 smsów do wszystkich za 3,90.