Wyniki telefonii komórkowej za 2011 rok

  • przychody rok-do-roku na niezmienionym poziomie, wskutek obniżek stawek MTR
  • z wyłączeniem wpływu obniżek MTR, przychody segmentu komórkowego wzrosły
    o 3,0% względem 2010 roku
  • EBITDA wyższa o 1,7% rok-do-roku, przy solidnej marży 29,8% (+0,5 p.p. rok-do-roku)
  • utrzymanie dobrych trendów komercyjnych: przyrost bazy klientów komórkowych
    o 2,3% rok-do-roku, dzięki 326 tys. przyłączeń netto (w tym 44 tys. w 4 kw.)
  • utrzymanie wiodącej pozycji na rynku w ujęciu wartościowym: stabilny udział w rynku
    na poziomie 30,2% (w 4 kw.)
  • przyrost abonentów dedykowanych mobilnych usług dostępu do internetu o 35,4% rokdo-
    roku
  • wzrost ARPU z przesyłu danych w post-paid w 4 kw. o 20,8% rok-do-roku, odzwierciedla
    wpływ smartfonów, których udział w nowych i przedłużanych umowach post-paid wzrósł
    do 35% w 4 kw.

Kluczowe wskaźniki

telefonia
komórkowa
4 kw.
2011
4 kw.
2010
Zmiana 2011 2010 Zmiana
Przychody (w mln zł) 1 936 2 002 -3,3% 7 706 7 711 -0,1%
Łączna liczba klientów (w tys.) 14 658 14 332 +2,3%
Liczba klientów post-paid (w
tys.)
6 977 6 957 +0,3%
Liczba klientów pre-paid (w tys.) 7 681 7 375 +4,1%
Liczba mobilnych dostępów
szerokopasm. (w tys.
741 547 +35,4%
Marża EBITDA (w % przychodów) 26,9% 28,9% -2,0 pp 29,8% 29,3% +0,5 pp

Przychody segmentu komórkowego nie zmieniły się w skali roku, ponieważ na ich ewolucję niekorzystny wpływ wywarła obniżka stawek MTR za SMS i połączenia głosowe. Z wyłączeniem wpływu tych obniżek, przychody wzrosły o 3,0% w porównaniu do 2010 roku, przy czym wzrost
wynikał przede wszystkim z solidnego przyrostu liczby klientów Orange (o 326 tys., tj. 2,3% rok-doroku),
który z nadwyżką zrównoważył rynkową presję cenową. Nadal zwiększała się liczba
smartfonów, a ich udział w nowych i przedłużanych umowach post-paid wzrósł z 22% w 4 kw. 2010 do 35% w 4 kw. 2011. Miało to korzystny wpływ na ARPU z usług przesyłu danych1 – w skali roku odnotowano wzrost tego wskaźnika o 20,8%.

EBITDA w segmencie komórkowym utrzymała się na solidnym poziomie (wzrost o 1,7% rok-doroku), przy marży 29,8% (wobec 29,3% w 2010 roku). Wynik ten został osiągnięty dzięki stabilnym przychodom przy 5,5% spadku kosztów usług międzyoperatorskich (w wyniku obniżek stawek MTR oraz zmniejszenia asymetrii MTR w rozliczeniach z P4).

Smartfony osiągnęły 35 proc. sprzedaży i używa ich 2,1 mln klientów.

Orange: wyniki telefonii komórkowej za 2011 rok
Orange: wyniki telefonii komórkowej za 2011 rok

źródło: Grupa TP

Kan