Panasonic dostarczył nowopowstałej stacji telewizyjnej Nowa TV profesjonalny system kamer studyjnych bazujący na modelach 4K AK-UC3000. Choć sygnał nadawany w formacie FHD, cała infrastruktura oraz wyposażenie pozwalają na pracę w formacie 4K. Kanał dostępny jest od 9 listopada dla odbiorców telewizji naziemnej w całej Polsce za pośrednictwem multipleksu Mux 8.


Nowa TV, podobnie jak Polo TV, Focus TV i Eska TV, należy do Grupy ZPR (Zjednoczonego Przedsiębiorstwa Rozrywkowego), jednego z największych wydawców prasowych, radiowych i telewizyjnych oraz właścicieli serwisów internetowych. Od listopada br. jest dostępna na multipleksie Mux 8 jako bezpłatna, uniwersalna stacja telewizyjna. Sztandarową pozycję w ramówce zajmuje codzienne pasmo informacyjne „24 godziny”. Program nagrywany jest w studiu wyposażonym w profesjonalny zestaw studyjny Panasonic.


Przed dokonaniem wyboru stacja przeprowadziła testy sprzęt, w których porównano techniczne parametry torów kamerowych Panasonic oraz czołowych producentów konkurencyjnych. Bardzo ważnym czynnikiem był stosunek ceny do jakości. Okazało się, że urządzenia Panasonic oferujące obsługę formatu 4K są porównywalne cenowo do konkurencyjnego sprzętu, ale pracującego w jakość FHD. Oprócz tego istotną zaletą modeli AK-UC3000 okazała się wysoka czułość F10 (59,94 Hz) i F11 (50 Hz) przy 2000 lx. Dzięki niej ograniczono konieczność wykorzystywania dużej ilości światła w studiu, co przełożyło się na oszczędność finansową.


Studio Nowej TV wyposażono w cztery tory kamerowe Panasonic AK-UC3000, które pozwalają na rejestrację obrazu w rozdzielczości 4K, HD i SD. Sprzęt dostarczyła w czerwcu 2016 r. firma Niewojt Sp. z o.o., oficjalny dystrybutor Panasonic w obszarze Broadcast. Każdy tor kamerowy składa się ze stacji bazowej Panasonic AK-UCU500, panelu obsługi zdalnej AK-HRP1000, wizjera LCD AK-HVF100 oraz wizjera typu „lupa” AK-HVF21. Stworzony w ten sposób system studyjny, mimo iż pracuje w formacie FHD, jest w pełni przystosowany do obsługi formatu 4K. Niezbędnym elementem składowym całego systemu jest mikser AV-HS6000 pracujący w formacie FHD oraz 4K.

System studyjny Panasonic cechuje wyjątkowa ergonomia obsługi. Zarówno panel obsługi zdalnej, jak
i wyraźny wyświetlacz LCD sprawiają, że sterowanie kamerami jest wygodne i proste, co jest dużą zaletą dla operatorów. Po kilku miesiącach używania sprzętu wiemy, że możemy mu w pełni zaufać, doceniamy jego niezawodność szczególnie w sytuacjach, które wymagają szybkiego działania ,/i>- mówi Bogdan Szetela, dyrektor działu technologii i realizacji telewizyjnych w Grupie ZPR.


Wysoką jakoś obrazu nagrywanego z pomocą kamer AK-UC3000 zapewniają takie funkcje, jak wspomaganie ustawiania ostrości i redukcja pochylenia obrazu realizowana przez szybki skan z matrycy MOS. Dostępna jest także funkcja udoskonalonej „bezszokowej” regulacji wzmocnienia (od -6 dB do 36 dB), możliwość zapisania własnej gammy użytkownika oraz cyfrowa redukcja szumów w skali od 1 do 5.

Dużym plusem torów kamerowych Panasonic jest szereg interfejsów wejść i wyjść zarówno w główce kamerowej, jak i stacji bazowej. Jednostka sterowania kamerą AK-UCU500 oferuje 8 złączy SDI OUT, 4 złącza zwrotnego sygnału wideo, 2 złącza telepromptera, 2 złącza magistrali danych i 1 złącze 1000Base-T. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie dodatkowych niezależnych sygnałów SDI oraz Ethernet (funkcja Video oraz Data TRUNK).

O przewadze konkurencyjnej kamer AK-UC3000 decyduje przede wszystkie dobry stosunek jakości do ceny – mówi Izabela Pikus, Field Marketing Manager w Panasonic. – System spełnia obecne wymagania stacji Nowa TV, zapewniając wysoką jakoś obrazu oraz prostą obsługę. Jednocześnie w przyszłości może pozwolić na łatwe przejście z formatu HD na UHD, co sprawia że jest bardzo opłacalną inwestycją – dodaje Izabela Pikus.

Po miesiącu stosowania kamer studyjnych Panasonic inżynierowie techniki z Grupy ZPR zdecydowali się uzupełnić system o trzy kamery typu PTZ Panasonic AW-UE70. To kompaktowe modele, które można zainstalować w różnych miejscach studia. Umożliwiają rejestrowanie obrazu w rozdzielczości HD i 4K, oferując przy tym doskonały zakres zoomu oraz szeroki zakres obrotu i odchyłu. Kamery te wymagają podłączenia jedynie dwóch kabli (wizyjnego SDI oraz kabla Ethernet do sterownia oraz zasilania PoE+). Do sterowania funkcjami i ruchem kamer PTZ stosowany jest sterownik AW-RP120.

Dodatkowo stacja Nowa TV wykorzystuje mikser 2ME Panasonic AV-HS6000 zapewniający ogromne możliwości integracji. Jego główny moduł obejmuje między innymi 32 wejścia SDI i 2 wejścia DVI oraz 16 wyjść SDI. Każda jednostka ME jest przy tym wyposażona jest w 4 układy do tworzenia efektów cyfrowych (DVE).

Efekty współpracy Panasonic z Grupą ZPR można zobaczyć na kanale Nowa TV w programie informacyjnym „24 godziny”, który emitowany jest codziennie o godzinie 18.30.

źródło: Panasonic

Kan