Netflix w Polsce!” – słowa te internauci powtórzyli w styczniu blisko 10 tysięcy razy. Jak wynika z monitoringu social media w IMM, tylko dzięki serwisom społecznościowym, blogom i portalom internetowym informacja o wejściu giganta VOD do Polski trafiła do ponad 15 mln osób. I choć po pierwszej fali entuzjazmu emocje nieco opadły, to nadal większość polskich internautów pozytywnie wypowiada się o Netfliksie.


Ze skrzynki pocztowej na cały świat

Netflix to amerykańska platforma filmowa, oferująca w ramach usług „wideo na żądanie” dostęp do tysięcy filmów i seriali przez internet. Netflix sponsoruje też własne produkcje, takie jak „House of Cards”, „Narcos” czy „Orange is The New Black”. Według Forbesa, firma warta jest ponad 25 mld dolarów. Netflix zaczynał działalność jako wysyłkowa wypożyczania płyt DVD na terenie USA. Dziś oferuje usługi VOD niemal na całym świecie. Od początku stycznia – także w Polsce.

„Netflix is now global” – ogłosił 6 stycznia w czasie konferencji CES 2016 szef koncernu Reed Hastings. Na reakcję Polaków nie trzeba było długo czekać. Tylko w ciągu 24 godzin od zapowiedzi, w polskojęzycznych mediach społecznościowych pojawiło się ponad 5 tysięcy wzmianek na ten temat. Do 20 stycznia, dyskusja urosła do kilkunastu tysięcy publikacji, których autorzy komentowali ekspansję Netfliksa. Nieoficjalną społeczność usługi w Polsce – „Netflix Polska” – śledzi na Facebooku blisko 16 tysięcy osób.


Pół miliona razy Netflix

Dzięki hałasowi w mediach społecznościowych i internecie, wiadomość o wejściu giganta VOD do Polski miała szasnę trafić do ponad 15 mln osób. Z publikacjami na temat Netfliksa polscy internauci podjęli blisko pół miliona interakcji, w tym udostępnień i polubień. Główne źródła dyskusji to Twitter i Facebook, choć wiele wzmianek na temat Netfliksa pojawiło się również w komentarzach pod filmami w YouTube oraz pod artykułami w portalu Onet.pl. Temat obecny był również na Instagramie.

Netflix w Polsce stał się faktem. Jakie ceny?

Z analizy wydźwięku wypowiedzi w serwisach społecznościowych w IMM wynika, że największy entuzjazm wobec usługi wykazują użytkownicy Facebooka. Spośród wszystkich komentarzy, których autorzy użyli wobec Netfliksa słów wartościujących i oceniających, 76% to wzmianki pozytywne, a 24% – krytyczne. Na Twitterze jest to odpowiednio 67% i 32%. Więcej chłodnych i zdystansowanych komentarzy pojawiło się m.in. w serwisie Wykop.pl, gdzie tylko 38% wpisów o Netfliksie to publikacje, których autorzy przychylnie wypowiadali się na temat wejścia giganta do Polski.

Polska premiera Netflixa przeszła bez większego echa

Na podstawie wyników monitoringu social media można także zauważyć, że im dalej od ogłoszenia premiery Netfliksa w Polsce, tym mniejszy entuzjazm w wypowiedziach internautów. O ile w pierwszym tygodniu po premierze usługi pozytywne komentarze stanowiły 74% wzmianek, to w kolejnym było to już 64%. Pozostałe – były negatywne.

Dobra wiadomość bez napisów

Czego Polacy nie lubią w lokalnej odsłonie Netfliksa? Jak wynika z analizy wydźwięku komentarzy w social media, najwięcej krytyki padło pod adresem ceny usługi (słowa „zbyt drogo” lub „za drogo” pojawiły się w blisko 50% wszystkich oceniających komentarzy) i braku polskiej ścieżki dźwiękowej lub napisów do wybranych filmów i seriali (krytyka w 24% wpisów). Niemal tyle samo komentarzy dotyczyło regionalizacji i zbyt ubogiej – w stosunku do amerykańskiej oferty – biblioteki materiałów dostępnych dla Polaków.

Netflix w Polsce stał się faktem. Jakie ceny?

Za co chwali się tę nową w Polsce usługę VOD? Najczęściej za… sam fakt, że firma w końcu zauważyła polski rynek. Według danych serwisu Finder.com, polscy klienci Netfliksa mają obecnie dostęp do 17% seriali i 12% filmów dostępnych dla amerykańskiego widza, co wynika z faktu – jak komentuje oficjalnie Netflix – że firma „jest więźniem regionalnego koncesjonowania” wielu produkcji filmowych i telewizyjnych. Ceny abonamentu w Polsce i USA są tymczasem zbliżone, a jak wynika z monitoringu IMM – to właśnie cena i zawartość biblioteki serwisu to dla Polaków rozważających zakup usługi VOD kwestie najważniejsze.

Pomimo tego, entuzjazm polskich internautów wobec usługi nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Już teraz wśród zmonitorowanych przez IMM komentarzy pojawiają się deklaracje zakupu jednego z trzech dostępnych pakietów abonamentowych.

Autor badania: Łukasz Jadaś, Ekspert ds. badań internetu i social mediów.

O badaniu:
Raport oparty na monitoringu mediów społecznościowych z dni 06.01 – 19.01.2016 r. Monitorowano wzmianki o marce „Netflix”, wraz z kilkoma wariantami zapisu, hasztagami i odmianą gramatyczną.

źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Kan