Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat publikuje bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe za I kwartał br. Platforma satelitarna odnotowuje rekordowe przychody, Telewizja Polsat poprawia udziały zarówno w oglądalności, jak i rynku reklamy, a Polkomtel (który 7 maja dołączył do Grupy Polsat) regularnie zwiększa liczbę użytkowników Internetu mobilnego oraz utrzymuje wysoką rentowność biznesu.

  • Liczba abonentów płatnej telewizji na koniec I kw. br. utrzymała się na stabilnym poziomie ok. 3,53 mln;
  • Już 85% abonentów Cyfrowego Polsatu korzysta z dekoderów HD;
  • Około 20% abonentów platformy (ponad 700 tys.) korzysta z usługi Multiroom;
  • ARPU Pakietu Familijnego w I kw. br. wzrosło rok do roku o 2,9% do 49,6 zł, a Pakietu Mini – do 13,6 zł;
  • Wskaźnik odpływu klientów (churn) utrzymany został na stabilnym poziomie i wyniósł 9,3% za okres 12 miesięcy zakończony 31 marca br.;
  • Liczba użytkowników usługi dostępu do Internetu wzrosła do 255 tys.;
  • Średnia miesięczna liczba użytkowników IPLA (witryna i aplikacje) wzrosła w I kw. br. do ok. 4,2 mln;
  • Liczba transakcji VOD/PPV wyniosła w I kw. br. 264 tys., a od momentu uruchomienia usług – 4,8 mln;
  • Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w oglądalności wzrósł w I kw. br. do 22,5%, z czego główny kanał POLSAT miał 13,2%, a kanały tematyczne 9,3%;
  • Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w rynku reklamy telewizyjnej wzrósł w I kw. br. do 24,9%.

Pierwszy kwartał tego roku jest dla nas bardzo udany zarówno pod względem wyników operacyjnych, jak i finansowych. Oprócz bieżącej działalności prowadziliśmy w nim intensywne przygotowania do zakończenia transakcji zakupu spółki Polkomtel, którą z sukcesem sfinalizowaliśmy 7 maja. Przed nami liczne wyzwania i nowe możliwości związane z działalnością powiększonej o Plusa Grupy Polsat. Naszym głównym celem na drugą połowę tego roku jest kontynuowanie procesu integracji obydwu spółek oraz wprowadzanie kolejnych wspólnych produktów i inicjatyw sprzedażowych – mówi Dominik Libicki, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A.

Cyfrowy Polsat jest największym dostawcą płatnej telewizji w Polsce oraz czwartą, co do wielkości platformą DTH w Europie pod względem liczby abonentów. Operator oferuje kompleksowe usługi multimedialne zaprojektowane z myślą o całej rodzinie. Abonentom dostarcza telewizję satelitarną, telewizję mobilną, dostęp do szerokopasmowego Internetu w technologii HSPA/HSPA+ i LTE oraz usługi telefonii komórkowej (jako operator MVNO oraz od kwietnia 2012 roku w ramach współpracy z Polkomtel Sp. z o.o., operatorem sieci Plus).

Na dzień 31 marca 2014 roku nasza klientów Cyfrowego Polsatu liczyła 3.527.519 abonentów płatnej telewizji cyfrowej (w tym 701.733 abonentów usługi Multiroom, co stanowi wzrost o 43,1% rok do roku), 255.205 użytkowników szerokopasmowego Internetu (wzrost o 47,4% rok do roku), natomiast liczba użytkowników telefonii komórkowej wynosiła 131.450, w tym 115.277 użytkowników Cyfrowwego Polsatu usługi MVNO i 16.173 klientów, którzy zakupili usługę telefonii komórkowej Polkomtela w ramach cross promocji.

Abonentom usług DTH Cyfrowy Polsat zapewnia dostęp do ponad 140 polskojęzycznych kanałów telewizyjnych, wśród których znajdują się między innymi kanały rozrywkowe, sportowe, muzyczne, lifestyle, informacyjne, dla dzieci, edukacyjne oraz filmowe. Umożliwia odbiór wszystkich głównych stacji naziemnych dostępnych w Polsce, w tym m.in. POLSAT, TVP1 HD, TVP2 HD, TVN, TV4 i TV6 oraz jako jedyny operator platformy satelitarnej posiadamy w swojej ofercie równocześnie Polsat Sport, Eurosport, Polsat Sport News i Polsat Sport Extra, zajmujące odpowiednio pierwsze, trzecie, czwarte i szóste miejsce w rankingu najchętniej oglądanych kanałów sportowych w Polsce w marcu 2014 roku w grupie komercyjnej 16-49 (NAM). Ponadto udostępnia abonentom 40 kanałów w jakości HD, a także usługi VoD/PPV, telewizję internetową Catch-up TV oraz usługę Multiroom. Abonentom usługi TV Mobilna zapewniamy dostęp poprzez różne urządzenia (w tym smartfon, tablet i laptop) do 20 kanałów kodowanych (8 telewizyjnych i 12 radiowych) oraz do wszystkich kanałów naziemnej telewizji cyfrowej.

Większość dekoderów wchodzących w skład zestawów odbiorczych płatnej telewizji jest produkowana we własnej fabryce. W pierwszym kwartale 2014 roku dekodery produkowane w fabryce Cyfrowego Polsatu stanowiły ponad 90% wszystkich dekoderów sprzedanych lub wydzierżawionych naszym abonentom.

Cyfrowy Polsat jest właścicielem telewizji Internetowej IPLA. IPLA jest liderem rynku wideo online w Polsce zarówno w zakresie dostępności na różnych urządzeniach (komputery/laptopy, tablety, smartfony, telewizory z dostępem do Internetu, dekodery, konsole do gier) jak i pod względem ilości oferowanego kontentu. IPLA posiada również wiodącą pozycję pod względem liczby użytkowników oraz średniego czasu spędzonego na oglądaniu kontentu wideo przez jednego użytkownika. Według naszych danych w pierwszym kwartale 2014 roku liczba użytkowników IPLI wyniosła średnio-miesięcznie ponad 4,2 miliona.

Sprzedaż usług odbywa się za pośrednictwem sieci sprzedaży obejmującej swym zasięgiem całą Polskę. Dystrybucję produktów i usług prowadzi za pośrednictwem dwóch głównych kanałów sprzedaży: kanał sprzedaży detalicznej i kanał sprzedaży bezpośredniej D2D (door-to-door). Na dzień 31 marca 2014 roku nasza sieć sprzedaży składała się z 723 punktów sprzedaży oraz 14 biur sprzedaży bezpośredniej D2D. Ponadto, od kwietnia 2012 roku w ramach współpracy z operatorem sieci Plus prowadzi wzajemną sprzedaż usług. Dzięki temu standardowa oferta na koniec marca 2014 roku była dostępna dodatkowo w 768 punktach sieci sprzedaży spółki Polkomtel Sp. z o.o.

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej

POLSAT, jest liderem oglądalności, posiadającym 13,2% udziału w oglądalności w pierwszym kwartale 2014 roku, podczas gdy udział w rynku nadawanych przez nas kanałów tematycznych wyniósł łącznie 9,3%.

Cyfrowy Polsat zajmuje się również sprzedażą czasu reklamowego na włsanych kanałach oraz na niektórych kanałach innych nadawców. Portfolio kanałów Grupy Polsat składa się z 25 stacji, w tym 5 kanałów HD. Wśród nadawanych kanałów znajdują się kanały rozrywkowe, sportowe, informacyjne, biznesowe, lifestyle, filmowe, muzyczne oraz dla dzieci. Na podstawie danych Starlink, Operator szacuje, że w pierwszym kwartale 2014 roku zdobył 24,9% udziału w polskim rynku reklamy telewizyjnej wartym około 831,7 mln złotych (nie w tysiącach).

Połączenie operacyjne działów Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu

Cyfrowy Polsat i Polkomtel powołały wspólnie zarządzane departamenty w ramach struktur obydwu firm. Wspólnie zarządzane departamenty zostały powołane w obszarach kluczowych dla obydwu firm: marketingu, sprzedaży, obsługi i utrzymania klienta oraz IT. Na czele wspomnianych departamentów stanęły wybrane osoby z Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.

Połączenie działów stanowi kolejny istotny krok w kierunku pełnej integracji Polkomtelu z Cyfrowym Polsatem i budowy wartości obydwu spółek. Jest również kolejnym etapem, który ułatwi osiągnięcie celu, jakim jest uzyskanie jak największych korzyści oraz synergii wynikających z coraz bliższej współpracy obydwu firm.

Wspólny program Cyfrowego Polsatu i Plusa – smartDOM

Dnia 18 lutego 2014 roku Cyfrowy Polsat i sieć Plus, zgodnie z ogłoszoną strategią integracji produktów i usług dla nowoczesnego domu, uruchomiły wspólny program – smartDOM, który pozwala na korzystne łączenie nowoczesnych usług Plusa i Cyfrowego Polsatu takich jak telewizja, Internet LTE oraz telefon i oszczędzanie na każdej dodanej usłudze z portfolio obu operatorów. W kwietniu 2014 roku program został rozszerzony o usługi finansowe świadczone przez PlusBank. Celem uruchomienia wspólnego programu jest realizacja zapowiedzianych synergii przychodowych.
Dnia 13 maja 2014 roku promocja oparta jest o prosty i elastyczny mechanizm – wystarczy posiadać jedną usługę z abonamentem w wysokości minimum 49,90 zł i dokupić drugą i/lub trzecią usługę o wartości minimum 49,90 zł, aby zyskać atrakcyjne rabaty na cały okres trwania umowy: drugą usługę za 24,95 zł, a trzecią za 1 zł.
Program lojalnościowy Paszport Korzyści
W dniu 13 maja 2014 roku uruchomiony został program lojalnościowy dla klientów Plusa, Cyfrowego Polsatu i Plus Banku – Paszport Korzyści. Posiadacze Paszportów Korzyści otrzymają m.in. specjalne promocje na produkty Plusa, Cyfrowego Polsatu i PlusBanku, dostęp do programu smartDom i oferty „Drugi produkt za połówkę, trzeci za złotówkę”, zniżki na produkty z oferty partnerów programu, bilety na Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn oraz inne ważne wydarzenia sportowe, a także koncerty, festiwale oraz programy rozrywkowe Telewizji Polsat, możliwość zagrania w serialu Telewizji Polsat oraz możliwość udziału w konkursach i loteriach.
Obecnie partnerami Paszportu Korzyści są: AXA Assistance, sieci sklepów należące do Grupy Eurocash, Orlen, superpolisa.pl oraz Telepizza, a już wkrótce dołączą do nich nowi Partnerzy z różnych branż.

Rozszerzenie oferty programowej Cyfrowego Polsatu

W pierwszym kwartale 2014 roku Cyfrowy Polsat rozszerzył swoją ofertę programową o 5 nowych kanałów: FilmBox Arthouse, Polsat News HD, TVP Sport HD, Stopklatka TV, ID HD. Oferta programowa kanału FilmBox Arthouse obejmuje klasykę światowego kina, a także twórczość mniej znanych reżyserów, których dzieła można obejrzeć głównie na festiwalach filmowych. Polsat News HD to bliźniacza stacja informacyjnego Polsatu News nadawana w wysokiej rozdzielczości. TVP Sport HD emituje mistrzostwa świata w piłce nożnej, igrzyska olimpijskie oraz inne popularne dyscypliny sportowe. W ramówce kanału Stopklatka TV znajdą się produkcje europejskie, kino światowe i filmy polskie. ID HD od Discovery Networks to kanał tematyczny poświęcony trzymającym w napięciu śledztwom, zbrodniom, pełnym emocji historiom, dramatom i tajemnicom.
Ponadto, 22 marca 2014 roku miała miejsce 26 Gala Konfrontacji Sztuk Walki. Wydarzenie na żywo w systemie „pay-per-view” (PPV) mogli obejrzeć abonenci Cyfrowego Polsatu oraz użytkownicy największej telewizji internetowej IPLA.
Zwiększenie zasięgu Internetu LTE oraz HSPA/HSPA+

W wyniku rozbudowy sieci, od końca 2011 roku do końca 2013 roku, zasięg sieci LTE wzrósł z 21% do około 67% mieszkańców Polski (na koniec 2012 roku zasięg sieci LTE obejmował około 48% mieszkańców Polski), natomiast zasięg sieci HSPA/HSPA+ wzrósł z 69% do niemal 100% mieszkańców Polski (na koniec 2012 roku zasięg sieci HSPA/HSPA+ obejmował około 91% mieszkańców Polski). Wzrost zasięgu naszej usługi dostępu do Internetu miał pozytywny wpływ na liczbę abonentów, co przełożyło się na znaczący wzrost naszych przychodów z usług telekomunikacyjnych w omawianych okresach.

Rozszerzony skonsolidowany raport kwartalny za okres trzech miesięcy zakończony 31 marca 2014 roku: Tutaj

źródło: Cyfrowy Polsat

Kan