Kobiety chętniej niż mężczyźni poznają nowe technologie. W ciągu ostatnich dwóch lat dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn zdobyło kompetencje cyfrowe i zaczęło korzystać z komputera i internetu – wynika z Diagnozy Społecznej 2013, współfinansowanej jest przez UPC Polska. 

  • Z komputera korzysta 62,2 proc. kobiet i 65,7 proc. mężczyzn, z internetu – odpowiednio 61,5 proc. i 65,2 proc. W przypadku pań oznacza to wzrost od 2011 roku o około 8 i 7 pkt. proc., dla panów to wzrost o około 3,5 i 3 pkt. proc.
  • 31,5 proc. kobiet ogląda telewizję ponad 3 godziny dziennie, w przypadku mężczyzn odsetek tych, którzy oglądają telewizję ponad 3 godz. wynosi 33,4 proc.
  • Niezależnie od płci upowszechnienie komputerów i internetu nie oznacza spadku zainteresowania telewizją.

Dane z Diagnozy Społecznej, które przywołujemy z okazji Dnia Kobiet, pokazują jak zmieniło się korzystanie z nowych technologii przez kobiety i mężczyzn na podstawie informacji zawartych w badaniach z 2011 i 2013 r.
Zarówno kobiety, jak i mężczyźni w Polsce korzystają z nowoczesnych technologii coraz chętniej, jednak dane zawarte w Diagnozie Społecznej 2013 wciąż pokazują różnice między płciami pod względem zainteresowania używaniem komputera, internetu czy smartfona. Z tego ostatniego urządzenia korzysta 24,2 proc. kobiet, a mężczyzn – 26,1 proc. Podobne różnice występują w przypadku korzystania z telefonu komórkowego. Dla pań odsetek ten wynosi 85,4 proc., dla panów – 89,6 proc.

Internautek coraz więcej

Wśród wszystkich użytkowników internetu w Polsce – w liczbach bezwzględnych – jest więcej kobiet niż mężczyzn. Wynika to z ogólnie większej liczby kobiet w populacji. Wśród osób w wieku powyżej 16 lat internautami jest 65 proc. mężczyzn i 61 proc. kobiet. Ten odsetek sukcesywnie rośnie – w 2011 r. z dostępu do globalnej sieci korzystało 58 proc. kobiet i 62 proc. mężczyzn. Tak samo wygląda to w przypadku korzystania z komputerów, do czego w 2013 r. przyznawało się 62,2 proc. pań (65,7 proc. panów). Oznacza to spory wzrost w ciągu ostatnich pięciu lat – w 2009 r. odsetek ten wynosił dla kobiet niecałe 55 proc.

Nadal lubimy oglądać telewizję

Telewizja jest nadal głównym medium łączącym Polaków ze światem. W ciągu ostatnich 17 lat znacząco, bo do jednej trzeciej, wzrósł odsetek dorosłych Polaków poświęcających telewizji 3 i więcej godzin dziennie (z 19,5 proc. w 1996 roku do 32,4 proc. w 2013). Różnice w korzystaniu z tego medium między kobietami i mężczyznami są większe niż w przypadku internetu. 55 proc. pań poświęca na oglądanie telewizji od jednej do trzech godzin dziennie, a 31,5 proc. ogląda ją ponad 3 godziny. Z kolei 13,6 proc. nie ogląda telewizji wcale lub poświęca jej maksymalnie godzinę dziennie. Natomiast mężczyźni częściej od kobiet reprezentują postawy skrajne: z jednej strony aż 33,4 proc. z nich poświęca na oglądanie telewizji więcej niż 3 godziny dziennie, z drugiej jednak aż 14,8 proc. z nich nie ogląda telewizji wcale lub poświęca jej do godziny dziennie. Co ciekawe, kobiety oglądające telewizję lepiej oceniają swoje życie niż panowie.

Internet w symbiozie z telewizją

Jak wynika z Diagnozy Społecznej, rosnąca popularność internetu nie zagraża rozwojowi i popularności telewizji. Odsetek gospodarstw posiadających płatną telewizję satelitarną lub kablową stale rośnie i wynosi obecnie 72 proc. Więcej domostw ma telewizję kablową lub satelitarną niż internet. Co więcej, czas spędzany przed telewizorem nie maleje, a odsetek osób oglądających telewizję przez przynajmniej dwie godziny dziennie zwiększa się systematycznie – między 2007 a 2013 rokiem wzrósł z 55 do 59 proc.

Diagnoza Społeczna to cykliczne badanie, prowadzone od 2000 r. UPC Polska jest jednym ze sponsorów wydania z 2013 r. Więcej o Diagnozie znaleźć można na stronie: www.diagnoza.com

źródło: UPC Polska

Kan