Czy ITI Neovision jednostronnie zmieniając cenę i ofertę programową telewizji n na ofertę nc+ tym abonentom, którzy zawarli umowy na czas oznaczony naruszyła zbiorowe interesy konsumentów – wykaże postępowanie UOKiK.

Uruchomiono ją 21 marca. Wkrótce na założonej na Facebooku stronie „Anty NC+” klienci zaczęli wyrażać niezadowolenie i doradzać sobie, jak napisać wypowiedzenie. Obecnie przeciwko zmianom wynikającym z fuzji platformy n i Cyfry+ protestuje prawie 30 tys. osób.

Abonenci narzekają także na brak komunikacji z operatorem. Że nikt nie poinformował ich o wprowadzonych 21 marca zmianach w ofercie. Teraz, jak twierdzą, nie mogą się dodzwonić do biura obsługi klienta.

Zdaniem Urzędu, konsument, zawierając umowę na czas oznaczony ma prawo do jej realizacji na niezmiennych warunkach do końca obowiązywania kontraktu. Jednostronna zmiana warunków umowy może naruszać dobre obyczaje, ponieważ uzależniona jest wyłącznie od woli przedsiębiorcy. Konsument w takiej sytuacji może przyjąć propozycję lub ją odrzucić – nie ma możliwości realizacji usług na dotychczasowych zasadach. Tym bardziej, że aby móc skorzystać z oferty n musiał ponieść koszty zakupu i instalacji dekodera oraz anteny satelitarnej – nieodzyskanie pieniędzy za sprzęt w przypadku rozwiązania umowy może skutecznie zniechęcać konsumentów do wycofania się z kontraktu.

Z informacji UOKiK wynika, że analiza skarg dała podstawę do podjęcia 2 kwietnia br. decyzji o wszczęciu postępowania przeciwko spółce ITI Neovision. Wątpliwości UOKiK wzbudziło dokonanie przez spółkę jednostronnej zmiany umów (ceny usługi oraz oferty programowej) zawartych na czas oznaczony, a także zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji oraz informowanie o nowej ofercie listem zwykłym. Jeśli klient z niej nie zrezygnuje, to 1 maja operator zastąpi stare umowy nowymi.

Jeśli będą podstawy naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, nie wykluczamy podjęcia kroków polegających na wszczęciu postępowania administracyjnego w tej sprawie – poinformował Maciej Chmielowski z Biura Prasowego UOKiK.

Zdaniem Urzędu konsument zawierając umowę na czas oznaczony ma prawo do jej realizacji na niezmiennych warunkach do końca obowiązywania kontraktu.

Ponadto wątpliwości UOKiK dotyczą przekazywania istotnych informacji listem zwykłym z zastrzeżeniem zbyt krótkiego terminu na złożenie rezygnacji. Zdaniem Urzędu taki sposób informowania nie gwarantuje, że każdy abonent będzie miał możliwość skutecznego zapoznania się z nowymi warunkami i podjęcia świadomej decyzji o korzystaniu z usług. Warto podkreślić, że w przypadku braku odpowiedzi konsumenta – nowa oferta zaczyna go obowiązywać automatycznie.

Jak informuje UOKiK, postępowanie przeciwko ITI Neovision może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Platforma nC+ milczy. Reprezentujący ją Michał Stryjecki poinformował jedynie, że jego firma nie dostała żadnego oświadczenia od UOKiK. – Na obecnym etapie nie możemy się ustosunkować do przytaczanych wypowiedzi – poinformował w piśmie.

źródło: UOKiK, PAP

Kan