W 2007 roku przychody z abonamentu radiowo-telewizyjnego wyniosły prawie 900 milionów złotych, natomiast w ubiegłym roku – zaledwie 470 milionów. W ciągu kliku lat nastąpił więc spadek niemal o 50 proc. – przypomina w materiałach wprowadzających do dzisiejszej debaty Jolanta Wiśniewska z zarządu Polskiego Radia, zarazem prezes Związku Pracodawców Mediów Publicznych.

Autorka opracowania podkreśla, że stanowi to poważne zagrożenie dla stabilnego funkcjonowania mediów publicznych i zmusza je do konkurowania z komercyjnymi rozgłośniami radiowymi i nadawcami telewizyjnymi. Przypomina też , że „w nowoczesnych demokracjach media publiczne są jednym z filarów państwa obywatelskiego i dobrem wspólnym wszystkich jego mieszkańców”.

Obowiązujące w Polsce opłaty abonamentowe należą do najniższych w Europie. Mimo to regularnie opłaca je jedynie 40 proc. gospodarstw domowych. Tymczasem w większości państw Unii Europejskiej wskaźnik ten przekracza 90 proc. – w Wielkiej Brytanii 94,8 proc., w Czechach 95 proc., w Austrii 96 proc., w Niemczech 98 proc.

We Francji obowiązuje system mieszany, który opiera się zarówno na podatku, jak i opłacie abonamentowej. W Finlandii media publiczne będą od przyszłego roku finansowane z samych podatków, a na Słowacji tylko z budżetu państwa.

Podczas targów Poznań Media Expo 2012, w dniach 19-21 kwietnia br., Telewizja Polska zaprezentuje usługę dystrybucji programów opartą na platformie multicast. W ramach tej usługi operatorzy telekomunikacyjni i dostawcy telewizji kablowej uzyskają dostęp do pełnej oferty programowej TVP – w tym TVP1 HD i TVP2 HD, które będą nadawane w wysokiej rozdzielczości od 1 czerwca 2012 r.

Za pomocą platformy multicast Telewizja Polska będzie dodatkowo dostarczać widzom realizowaną w standardzie HbbTV usługę telewizji hybrydowej, która zostanie uruchomiona przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej 2012.

Bezpośrednimi adresatami oferty dystrybucji programów za pomocą platformy multicast będą podmioty rozprowadzające programy TVP w sieciach kablowych, a korzyści z niej płynące powinna odczuć duża część klientów tych sieci.

źródło: TVP

Kan