Dobra kamerka samochodowa pozwala nam dokumentować naszą jazdę a nagrania mogą być dowodem w przypadku ewentualnych problemów na drodze. Także w przypadku auta stojącego na parkingu kamerka może się przydać, bo jest w stanie zarejestrować np. parkingowe uszkodzenia. Niektóre, bardziej zaawansowane modele oferują też tryb pracy zdalnej, który pozwala nam na dostęp do obrazu z kamerki zdalnie – poprzez smartfon z zainstalowaną aplikacją.

70mai od dawna oferuję różne modele kamerek na każdą kieszeń. Jednym z nowszych i bardziej zaawansowanych modeli kamerek jest A810 4K. Jak można wywnioskować już z samego oznaczenia tego modelu – oferuje ona zapis obrazu z rozdzielczością 4K, czyli 3840×2160 px.

Parametry A810 są imponujące. Oprócz wsparcia dla nagrywania w 4K, model ten oferuje zapis w standardzie H.265, który daje lepszy stopień kompresji przy zachowaniu tej samej jakości nagrania niż starszy H.264. Zarówno przednia jak i tylna kamerka wspiera HDR, czyli dobrze radzi sobie z obrazem o dużej rozpiętości tonalnej. Kto nagrywał zwykłą kamerą obraz pod słońce, ten będzie wiedział o co chodzi.

Przednia matryca kamerki to model Sony Starvis 2 IMX678 pozwalający na rejestrację z prędkością do 60 FPS przy rozdzielczości Full HD i 30 FPS przy rozdzielczości 4K. Obiektyw kamery mą ogniskową 150 stopni a jego przesłona to F/1.8,  co  – dzięki rozwiązaniu Night Owl Vision – przekłada się na dobrą jakość rejestrowanego w nocy obrazu. Tylna kamerka, którą możemy nabyć opcjonalnie – ma rozdzielczość Full HD i też wspiera HDR. Dodatkowo, kamera ma autorskie rozwiązanie 70mai o nazwie Maicolor Vivid+, które poprawia wyświetlanie barw.

Kamerka A810 4K  wyposażona jest w 3-calowy ekran o rozdzielczości 640×360 pikseli z rzędem przycisków pod spodem. Przydają się, gdy chcemy na szybko przejrzeć nagrania lub włączyć nagrywanie awaryjne. Wbudowany GPS pozwala na zapisanie aktualnej pozycji pojazdu. Przydaje się też przy zdalnym monitoringu z wykorzystaniem opcjonalnego modułu LTE.

W pełnym zestawie dostajemy oprócz kamerki przedniej i tylnej kabel USB do zasilania, mocowanie na szybę z zatrzaskiem oraz  specjalną „łyżkę” do odrywania kamerki od szyby.

70mai a810 3

Zestaw kamery przedniej i tylnej

Instalacja zestawu.

Cały zestaw testowy składał się w naszym przypadku z 3 elementów: kamery A810, modułu UP04 do komunikacji przez sieć komórkową i zasilania oraz kamerki tylnej RC12.

Instalację rozpoczęliśmy od montażu kamery na przedniej szybie. Producent dostarcza tutaj specjalne naklejki z folii przeźroczystej, dzięki którym łatwiej jest przymocować kamerę do szyby i łatwiej jest ją potem odczepić. Naklejki te można wykorzystać kilka razy. Kabel zasilający poprowadziliśmy wzdłuż szyby i drzwi aż do schowka przy fotelu pasażera w którym umieszczony był moduł zasilający UP04 ze slotem na kartę SIM. Moduł ten został podpięty do stałego zasilania w aucie, które jest aktywne także przy postoju.

Nieco więcej pracy było z podpięciem kamery tylnej. Na szczęście w naszym samochodzie można było poprowadzić kabel wzdłuż podsufitki i zamaskować go odchylanymi elementami z gumy. W rezultacie całość była praktycznie niewidoczna. Kamerka została zamocowana do tylnej szyby samochodu na samoprzylepną folię.

70mai a810 4

Kabel do kamery tylnej został poprowadzony przy podsufitce

Moduł GSM UP04 podpięliśmy do zasilania w samochodzie przy złączach do radia samochodowego. Pozwala nam to na zapewnienie napięcia także, gdy samochód stoi wyłączony na parkingu. Moduł GSM zapewnia dostęp do Internetu i jednocześnie zasila naszą kamerkę w trakcie jazdy i postoju. UP04 możemy już kupić, lecz pełna obsługa zdalnego nadzoru będzie dostępna dla klientów od października 2023.

Obsługa

Obsługa kamerki możliwa jest na 2 sposoby. Przy pomocy pobranej z Google Play lub Appstore aplikacji 70mai lub przy pomocy klawiszy umieszczonych pod ekranem.

W przypadku aplikacji mobilnej kamerka tworzy hotspot, do którego podłączamy się telefonem przez WIFI. Uzyskujemy w ten sposób dostęp do ustawień urządzenia oraz galerii zdjęć i nagranych filmów.

W sekcji ustawień mamy dostęp do sporej ilości parametrów pracy kamery. Możemy wybrać rozdzielczość nagrywania, włączyć i wyłączyć HDR, wybrać kodek (H.264 i H.265) a także włączyć różnego rodzaju opcje nagrywania parkingowego, wykrywania ruchu i kolizji. W przypadku tych dwóch ostatnich opcji, kamerka rozpocznie nagrywanie w momencie gdy zarejestruje ruch w pobliżu pojazdu lub wstrząs.

Ponadto w aplikacji mobilnej możemy też ustawić parametry hotspota WIFI oraz sprawdzić status pozycjonowania GPS. Interesującą funkcją jest też linia czasu, na której możemy zobaczyć wszystkie nagrania ułożone według daty rejestracji. Nagrania są oznaczone odpowiednim kolorem, co pozwala szybko ocenić czy są to standardowe filmy, filmy poklatkowe czy też nagrania sytuacji krytycznych lub z parkingu.

 

Ustawienia w aplikacji mobilnej dostępne są też bezpośrednio w kamerce. Jeśli nie chcemy podpinać telefonu komórkowego do hotspota, to wszystkich zmian parametrów pracy można dokonać przy pomocy przycisków pod ekranem.

Interesującym rozwiązaniem jest system ADAS, który wyświetla ostrzeżenia o pieszych lub opuszczeniu pasa ruchu. 70mai analizuje w tym celu obraz przed pojazdem i stara się wykrywać potencjalne niebezpieczeństwa.

Zdalny monitoring

Stałe podłączenie kamery do Internetu realizowane dzięki modułowi 4G, pozwala na zdalny dostęp do obrazu z kamery z dowolnego miejsca przy pomocy aplikacji 70mai. W przypadku wykrycia kolizji (kamera ma wbudowany czujnik G-Sensor) lub ruchu w pobliżu, dostaniemy na telefon powiadomienie. Możemy wtedy odpowiednio zareagować. Zdalny dostęp przyda się też, jeśli zapomnieliśmy gdzie został pozostawiony nasz samochód – jego pozycję możemy sprawdzić zdalnie.

Filmy

Jakość nagrań w 4K jest znacznie lepsza niż w przypadku Full HD. Detale są lepsze, możemy też łatwiej rozczytać tablice rejestracyjne w razie potrzeby. Kamera dobrze radzi sobie z nagraniami w nocy co jest zasługą dobrego sensora Sony i obiektywu o dużej jasności. Także nagrania dzienne – w tym także to pod słońce – są dosyć dobrej jakości.

Musimy jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że filmy 4K zajmą znacznie więcej miejsca na karcie pamięci. Mimo wykorzystania kodeka HEVC H.265 nagranie 1-minutowego filmu zajmuje ok 250 – 300 MB, więc zalecane jest zakupienie karty pamięci o większej pojemności – co najmniej 32GB.

Rozwiązaniem problemu z pamięcią mogą być filmy poklatkowe. W tym przypadku kamera rejestruje obraz z prędkością 1 klatki na sekundę co znaczącą ogranicza ilość zajmowanego miejsca w trybie parkingowym.

 

nagranie dzien

Nagranie dzienne. Pobierz plik HEVC H.265

nagranie dzien tyl

Nagranie dzienne tylną kamerką. Pobierz plik HEVC H.265

tryb parkingowy

Tryb parkingowy – timelapse. Pobierz plik HEVC H.265

nagranie noc

Nagranie w nocy. Pobierz plik HEVC H.265

tryb parkingowy noc

Nagranie nocne w trybie parkingowym. Pobierz plik HEVC H.265

Podsumowanie

A810 to zaawansowany zestaw dający nam możliwość nagrywania w 4K. Obsługa HDR dodatkowo zwiększa jakość nagrywania w zróżnicowanych warunkach oświetleniowych. Kamerka może być wygodnie obsługiwana przez aplikacje mobilną a dzięki wbudowanemu ekranowi możemy ja też obsługiwać przy pomocy przycisków w dolnej części obudowy. Montaż opcjonalnej tylnej kamerki dodatkowo zwiększy monitorowany obszar a jakość filmów nagranych z tyłu pojazdu to Full HD. Podobała nam się też wysoka rozdzielczość i jakość filmów oraz opcja zdalnego monitoringu.

Kamerkę możemy nabyć w sklepie producenta w cenie 849 zł