Radioodbiorniki o niebanalnym designie, świetnie wykonane, a do tego z obsługą Spotify i odtwarzaczem CD – taki pomysł na zdobycie klientów ma firma Ferguson. Po sukcesie internetowego radia Ferguson i300 (Test radia internetowego Ferguson I300) przyszedł czas na zaoferowanie odbiorcom czegoś więcej. Czymś więcej jest internetowe radio z obsługą Spotify i odtwarzaczem CD: Ferguson i400s – sprzęt, który świetnie wygląda i przyzwoicie gra.


Odbiorniki radiowe wciąż trzymają się dzielnie i nie odejdą szybko do lamusa. Co więcej, innowacyjna technologia DAB+ (Digital Audio Broadcasting Plus) otwiera przed nimi nowe możliwości. Analogowa emisja naziemna FM doszła do wartości granicznych, zarówno technicznych jak i programowych i wykorzystuje obecnie wszystkie dostępne częstotliwości. rynek FM uniemożliwia pojawienie się na nim nowych uczestników, wciąż krytykuje się ilościową przewagę zasobów częstotliwościowych radia publicznego w porównaniu ze stacjami komercyjnymi. Natomiast cyfrowe radio DAB+ umożliwia dalszy rozwój obu sektorów radiofonii i zapewnia ich konkurencyjność.

DAB+ doskonale uzupełnia Internet (i wzajemnie), ale Internet nie jest substytutem DAB-u. W przeciwieństwie do Internetu, naziemna emisja programów radiowych zapewnia słuchaczowi anonimowość oraz jest bezpłatna, bez względu na ilość przesyłanych danych. Mobilny Internet i LTE są około 40 razy droższe niż DAB+. Pokrycie obszaru o promieniu ok. 70 km wymaga w przypadku mobilnego Internetu około 150 nadajników, DAB+ załatwia ten problem jednym multipleksem. Internet może uzupełniać DAB+, zwłaszcza w przypadku odsłuchu w domu i konieczności zapewnienia połączenia użytkownika z dodatkowymi usługami opartymi na sieci. DAB+ wyraźnie ogranicza ilość danych dla radia mobilnego. Obecnie sądzi się, że dla radia najbardziej odpowiednia jest strategia hybrydowa, zapewniająca wszystkie, dogodne dla słuchacza, możliwości transmisji. Niemniej, aby korzystać z nowego standardu należy posiadać specjalny odbiornik wspierający technologię DAB +. DAB+ wróży w miarę spokojną przyszłość temu wiekowemu medium. Poza usługami dodatkowymi, radio cyfrowe udostępnia słuchaczom także ofertę nowych programów, w tym szeroką gamę kanałów tematycznych. Niebagatelną rolę odgrywa przede wszystkim łatwość odnajdywania stacji radiowych oraz fakt, że radio „nie szumi”, podczas ich wyszukiwania. Dawne, czasy gdy siedziało się przy odbiorniku radiowym kręcąc potencjometrem, penetrując skalę w poszukiwaniu zanikającego często sygnału, wydają się odejść już na dobre do historii.

Z raportu „Polski rynek sprzętu RTV wyposażonego w tuner radia cyfrowego DAB w okresie styczeń 2013 – wrzesień 2016” przygotowanego na zlecenie KRRiT przez firmę GfK Polonia wynika, że sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+. Z raportu wynika również, że sprzedaż odbiorników DAB+ stale rośnie. W 2013 r., kiedy Polskie Radio jako pierwsze uruchomiało emisję cyfrowych programów, było ich na polskim rynku około 3 tys. Liczba ta powoli, ale systematycznie rośnie. W III kwartale 2016 r. ich łączna liczba (radioodbiorniki domowe, przenośnie i samochodowe) wyniosła ponad 42 tys. Prawie dwukrotny wzrost sprzedaży nastąpił w okresie styczeń-wrzesień 2016 r. mimo, że nie nastąpił w tym czasie przyrost zasięgu, nie zwiększyła się znacząco oferta cyfrowych programów, nie było też kampanii informacyjno-promocyjnej nowej technologii.


Na chwilę obecną należy podkreślić, że nie wszyscy mieszkańcy Polski mogą korzystać z dobrodziejstw cyfrowego radia. Natomiast do 2020 swoim zasięgiem obejmie całą Polskę – tak przynajmniej zakłada Krajowa Rada Radiofoni i Telewizji w związku z konsultacjami w sprawie przyjęcia przez KRRiT kierunków strategicznych prac w latach 2017-2022. Na potrzeby DAB+ zostały uzgodnione międzynarodowo trzy multipleksy o zasięgu ogólnokrajowym. Z pierwszego z nich korzystają obecnie i będą korzystać w przyszłości Polskie Radio oraz Rozgłośnie Regionalne Polskiego Radia. W przyszłość.
Wraz z popularyzacją tej technologii na półkach sklepowych pojawia się coraz więcej urządzeń. Przed zakupem należy bardzo dobrze się wczytać w opisy produktów, aby zakupić właściwy radioodbiornik. Klienci mają do wyboru radia cyfrowe DAB+ z możliwością odbierania fal FM, ponad to niektóre z nich posiadają tuner internetowy, inne oferują stacje dokujące dla urządzeń mobilnych. Są też hybrydy umożliwiające odbiór zarówno cyfrowego, analogowego oraz sygnału FM. Dostępne są też radia internetowe umożliwiające odbiór programów jedynie po podłączeniu do sieci Internetowej.