Play Communications w drugim kwartale 2017 roku miał 39 mln zł zysku netto wobec 39,2 mln zł zysku przed rokiem. Operator na koniec czerwca miał 14,484 mln kart SIM, z tego 12,195 mln kart generujących przychody – podała spółka w komunikacie.
Baza klientów Play zwiększyła się o 15,5 proc. rdr. Udział w rynku wyniósł 22,3 proc. i w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. jest to wzrost o 2,5 proc. Widać niższą dynamikę przyłączeń nowych kart SIM – 142 tys. wobec 197 tys. w zeszłym roku. Play zanotował także 17,2-proc. wzrost liczby użytkowników usług abonamentowych do 8,942 mln. Udział klientów kontraktowych w całej bazie operatora wzrósł do 61,7 proc. z 52,2 proc. na koniec czerwca 2016 roku. W samym drugim kwartale baza usług Play wzrosła netto o 142 tys., z czego wzrost w usługach kontraktowych wyniósł 260,1 tys., a spadek w usługach prepaid sięgnął 118 tys.
EBITDA grupy w okresie kwiecień – czerwiec 2017 roku spadła o 23,7 proc., do 340,8 mln zł z 446,7 mln zł rok wcześniej.
Z kolei oczyszczona EBITDA wzrosła o 22 proc., do 598,7 mln zł z 490,6 mln zł.
Przychody grupy w drugim kwartale wzrosły o 9,4 proc., do 1,63 mld zł z 1,49 mld zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Play wydał na inwestycje w drugim kwartale 150 mln zł, o 55,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a w całym półroczu nakłady inwestycyjne wyniosły 360 mln zł, 65 proc. więcej rok do roku. Spółka prognozuje, że w całym 2017 roku wyda na inwestycje mniej niż 700 mln zł. Zadłużenie netto spółki na koniec czerwca wyniosło 7,067 mln zł, a wskaźnik długu do dwunastomiesięcznego skorygowanego zysku EBITDA spadł do 3,2 wobec 3,4 na koniec marca.
„Wzrost zawdzięczamy w dużej mierze zwiększeniu bazy abonentów kontaktowych, która na koniec drugiego kwartału wyniosła 49,4 proc., czyli wzrosła o 3,8 proc. rdr” – powiedział Jorgen Bang-Jensen, prezes Play.
Pokrycie populacji pod względem LTE wyniosło 76,5 proc., czyli było o 1,5 proc. większe w porównaniu do zeszłego kwartału. Koszt pozyskania klienta abonamentowego (SAC) spadł rok do roku o 10,7 proc. do 338 zł, a koszt utrzymania klienta (SRC) był niższy o 12,2 proc. i wyniósł 324 zł. Play zaraportował 55-proc. wzrost zużycia danych na klienta – wyniosło ono w drugim kwartale 3,91 GB wobec 2,52 GB rok wcześniej.
Pełne wyniki w języku angielskim: Tutaj
Najważniejsze dane finansowe za pierwszą połowę 2017 r.:
Dalszy sukces komercyjny:
- Udział w rynku zwiększył się do poziomu 28.0%[1] (+2.5 p.p. r/r), co stanowi 14,5 mln abonentów, podczas gdy udział abonentów kontraktowych wzrósł do poziomu 61.7% z poziomu 52.2% na dzień 30 czerwca 2016 r.
- Baza abonentów kontraktowych zwiększyła się o 576 tys. netto (+ 260 tys. w II kw. 2017 r.)
- Zagregowane ARPRU[2] wzrosło do poziomu 32,3 zł z 31,0 zł w I kw. 2017 r. oraz z 31,0 zł w II kw. 2016 r.
- W segmencie kontraktowym wskaźnik odejść klientów pozostał na niskim poziomie 0,7%[3]
- Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE, na dzień 30 czerwca 2017 r. zasięg zwiększył się do 92,7% pokrycia populacji (+4,8 p.p. r/r), natomiast zasięg sieci 4G LTE ULTRA zwiększył się do 80,3% pokrycia populacji (+11,0 p.p. r/r)
II. Dobre wyniki finansowe
Komentarz Prezesa spółki P4 Sp. z o.o. na temat wyników osiągniętych w pierwszej połowie 2017 r.:
„Pod wieloma aspektami pierwsza połowa 2017 r. była okresem silnego wzrostu dla spółki PLAY. Osiągnęliśmy udział w rynku na poziomie 28% pod względem liczby abonentów. Co ważniejsze, przez większość pierwszej połowy 2017 r. wzrost był generowany przez znaczny przyrost bazy klientów kontraktowych. Wysoka sprzedaż przełożyła się na solidne wyniki finansowe w pierwszej połowie 2017 r. – przychody osiągnęły poziom 3 210 mln zł, co stanowi wzrost o 9,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r., podczas, gdy skorygowana marża EBITA spółki wzrosła do poziomu 36,2%.
W czerwcu 2017 r. wprowadziliśmy nową ofertę pod nazwą STAN NIELIMITOWANY, która łączy w sobie siedem nielimitowanych usług, tj. rozmowy, SMSy i MMSy, Internet, roaming w UE oraz dostęp do Showmax, Tidal i Play NOW. W segmencie prepaid rozwijaliśmy ofertę NIC NIE PRZEPADA, która cieszy się ogromnym powodzeniem.
Kontynuujemy naszą strategię rozwoju sieci na terenie całego kraju – na koniec czerwca 2017 r. zwiększyliśmy zasięg sieci 4G LTE do 92,7% pokrycia populacji kraju (co stanowi wzrost o 4,8 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.) oraz zasięg sieci 4G LTE Ultra do 80,3% pokrycia populacji kraju (co stanowi wzrost o 11,0 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.). Łącznie z roamingiem krajowym, w zasięgu naszej sieci znajduje się ponad 99% populacji kraju. Ponadto, w sierpniu 2017 r., do naszego silnego portfolio częstotliwości dodaliśmy pasmo z zakresu 3.7GHz.
Nasze wyniki w pierwszej połowie roku są zgodne z wytycznymi na cały rok 2017, które zostały przedstawione w prospekcie emisyjnym z dnia 30 czerwca 2017 r., który został zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Sektora Finansowego Luksemburga (Commission de Surveillance du Secteur Financier).” – powiedział Jorgen Bang-Jensen, prezes Play.
1 dane średniomiesięczne przedstawione dla abonentów raportowanych; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;
2 dane średniomiesięczne przedstawione dla aktywnych abonentów w okresie II kw. 2017 r.; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;
3 zawierają nakłady jednorazowe w związku z pierwszą ofertą publiczną (IPO) oraz transakcją refinansującą;
4 Podane miary nie są porównywalne z podobnie nazwanymi miarami stosowanymi przez inne spółki. Zachęcamy do przejrzenia naszych informacji finansowych w całości i odradzamy opieranie się na pojedynczych miarach finansowych. Wyjaśnienie pewnych ograniczeń w zakresie stosowania tych miar znajduje się w raporcie zatytułowanym „Prezentacja informacji finansowych – miary‑nie występujące w MSSF”;
5 z wyłączeniem wypływów środków pieniężnych w związku z nabyciem rezerwacji na częstotliwości.
Wyniki PLAY za drugi kwartał 2017 r. oraz pierwszą połowę 2017 r.:
źródło: Play
Kan
Aktywne też podają… Trochę mniej jest 😉
OK – nie zauważyłem, że jest info o przynoszących przychód 😉
Słabo, teraz jak jest rejestracja prepaid to widać ile było kart SIM w rozdawnictwie w wynikach finansowych
Roamingowa pseudoscieć pół MVNO pół wydmuszka się kończy:-) Gimbaza tego nie przeżyje! Plej im dawał, plej im zapewniał, plej reklamował…. a oni nie chcą pleja bo to dziadostwo. I odchodzą:-D
Dla posiadaczy akcji wyniki raczej nie zachęcają do dalszego inwestowania
Będą jaja jak Play będzie nr 1. Nie rozumiem fenomenu tej sieci. Niby oferty gorsze jak kiedyś, problemy z zasięgiem i transmisja danych, a jednak ludzie biorą Play.
@Mirek Ten tzw. fenomen tej sieci polega na żyjącym w społeczeństwie „micie taniości plej” oraz na drugim micie z billboardów „o zasięgu 4 sieci” (którego nie ma i nigdy nie było).
Ludzie są durni, rzucają się na pleja, nie analizują aspektów technicznych, ma być niska cena (choć plej nie jest już żadną konkurencją dla nikogo), i niskiej jakości pseudousługi, takie jak ich ultra niemobilny internet (artykuł na telepolis).
@gosc jak się chce spłodzić sensację to wszędzie można znaleźć martwe punkty bez zasięgu internetu, niezależnie od operatora. A to fakt, że dużo w tym dawnej opinii o taniości Play, chociaż dziś to już historia.
@Benja Pewnie że tak. Tylko nie porównujmy „martwych” punktów pleja z operatorami którzy mają w pełni wartościowe zbudowane sieci. To jest poprostu nieporównywalne.
Głównym czynnikiem sukcesu (czy nabijania bazy martwymi kartami typu promocje etc.)
jest własnie mit żyjący u ludzi którzy rynku nie analizują że „plej jest tani” że „plej im dużo da”. Tak (niestety) myśli dziś większość ludzi, stąd ta „ogromna” baza plej.
Są różne opcje. Od kilkunastu czy kilkudziesięciu zł do kilkuset zł.
Dużo zależy od skali potrzeb, do rzeczy jakie będziesz przy jego pomocy przygotowywał.
Proponuję sprawdzić jeszcze tutaj [url]https://sklep.bio-space.pl/produkty/urzadzenia-pomiarowe,2,352[/url] – mają tam duży wybór, w różnych opcjach cenowych.
Play bliżej do wirtualnej sieci niż mno
Plej jest MVNO. Własna sieć to dramat. Bez roamingu krajowego poza dużymi miastami nie ma pleja albo jest ultra bida z nędzą. Oni są skazani na roaming.