Według International Data Corporation (IDC) w pierwszym kwartale 2016 roku sprzedano w Polsce 1,88 milionów smartfonów. To wzrost o 7% w porównaniu z zeszłorocznym wynikiem 1,75 mln. Ten miniamlny wzrost wynika przede wszystkim z rosnącego nasycenia rynku smartfonów – w roku 2015 Polacy zakupili 7,5 miliona smartfonów, co wynosi 73% całej sprzedaży telefonów komórkowych. – Polska pozostaje w tyle za Europą Zachodnią w kwestii penetracji rynku smartfonów – mówi Marek Kujda, starszy analityk IDC Polska. – Jednak nie o tak dużo; smartfony stanowiły 88% wszystkich telefonów sprzedanych w Europie Zachodniej w 2015 – dodaje.

Polski rynek smartfonów kontynuuje dywersyfikację, ponieważ coraz więcej marek smartfonów wchodzi na bardzo konkurencyjny rynek. Nowe firmy korzystają na tendencji oddzielania ceny urządzenia od kosztu kontraktu wśród operatorów GSM. Przy telefonach sprzedawanych na abonament klienci porównują koszt takiej umowy z kosztem urządzenia z innych kanałów sprzedaży, co prowadzi do ciągłego przyrostu udziału sprzedawców detalicznych. Ci zaś szukają tanich modeli, dzięki czemu mniej znane marki mają większą szansę na osiągnięcie sukcesu.

Udział telefonów sprzedawanych detalicznie rośnie, podczas gdy proporcjonalnie spadła sprzedaż urządzeń przez operatorów telekomunikacyjnych; dodatkowo spadła średnia cena smartfonów. W zeszłym roku operatorzy byli odpowiedzialni za 70% sprzedaży smartfonów, a w pierwszym kwartale 2016 ich udział wynosi już tylko 56%. Średnia cena spadła z 225 euro (ok. 1000 zł) do 159 euro (ok. 700 zł).

Największą zmianą na polskim rynku smartfonów był silny wzrost udziału Huawei. Ta chińska firma w 2015 roku znalazła się na drugim miejscu w ilości sprzedanych smartfonów. Pierwsza trójka w pierwszym kwartale 2016 to Huawei (23%) oraz Apple z 11%. Sukces Huawei można przypisać do połączenia bogatych specyfikacji z konkurencyjnymi cenami.

– Chińscy producenci smartfonów dostosowali swoje oferty i strategie rynkowe, co pozwoliło im zdobyć łącznie 1/3 polskiego rynku – mówi Kujda. – Huawei odnosi największe sukcesy z chińskich firm, podczas gdy reszta tamtejszych marek dzielą łącznie 10% rynku w Polsce.

Źródło: idc.com

paulina