Jesteś tutaj:-, Nokia, Pozostałe, Sprzęt, Telefony-Z Nokią N95 na szczycie klimatycznym COP14

Z Nokią N95 na szczycie klimatycznym COP14

Z Nokią N95 na szczycie klimatycznym
Sala obradW związku z uczestnictwem w pracach nad mobilną agendą na szczyt klimatyczny COP14 – oprogramowaniu na telefony komórkowego, przygotowanemu przez firmę Looksoft, redakcja portalu Telix.pl miała możliwość uczestnictwa w tej, organizowanej w Poznaniu przez Ministerstwo Ochrony Środowiska i ONZ, konferencji. W trakcie jednodniowej wizyty mieliśmy okazję zwiedzić wystawę poświęconą najnowszym osiągnięciom technologicznym, pozwalającym na zmniejszenie zużycia energii, produkcję energii ze źródeł odnawialnych i ochronę środowiska. W trakcie zwiedzania wystawy postanowiliśmy sprawdzić, jak w codziennym użytkowaniu sprawdza się w roli aparatu fotograficznego telefon komórkowy. Wybór padł na Nokie N95, która dysponuje całkiem niezłym aparatem o rozdzielczości 5 Mpix. Jak widać na zdjęciach, telefon nie zawsze radził sobie dobrze z gorszymi warunkami oświetleniowymi. Wyraźnie widać, że nadal, jeżeli zależy nam na dobrej jakości zdjęć, lepiej zabrać ze sobą aparat cyfrowy a nie telefon.

Technologie, które opiszemy poniżej nie są jakoś szczególnie związane z telekomunikacją. Mimo to uważamy, że warto je przybliżyć czytelnikom, bowiem wiele z nich prezentuje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie ochrony środowiska i oszczędzania energii. Wszystkie opisy pochodzą od producentów konkretnych urządzeń. Wszystkie zdjęcia ze szczytu klimatycznego dostępne są tutaj.

Stoisko PlusZ firm telekomunikacyjnych, które uczestniczyły w szczycie można było znaleźć tylko Plusa, który dostarczył kilkaset telefonów dla niektórych uczestników kongresu i miał na szczycie swoje stoisko z telefonami i starterami.

Silniki Toyoty
Silnik Toyota DCATSilniki Diesla emitują mniejsze ilości CO2 w porównaniu z silnikami benzynowymi. Z drugiej strony jednak emitują szkodliwe związki NOx i cząstki stałe PM. Silnik Diesla Toyota D-CAT z systemem Diesel Particulate NOx Reduction i z systemem wtrysku Common Rail emituje znacznie zredukowane ilości NOx, cząstek stałych PM a także węglowodorów i tlenku węgla.

Opel Flextreme
W większości przypadków konieczna jest zmiana układu napędowego w pojazdach w taki sposób aby spełnione były wymagania dotyczące ochrony środowiska. Zmiana ta nie może jednak w drastyczny sposób wpłynąć na funkcjonalność takiego pojazdu, w tym ograniczenie zasięgu jazdy. Bardzo dobrze wpisują się tu napędy typu plug-in. Firma GM zaprezentowała koncepcyjny samochód Opel Flextreme, który wyposażono w całkowicie nowy, przyjazny środowisku napęd elektryczny E-Flex. Użytkowanie pojazdu z napędem E-Flex w większości aglomeracji miejskich będzie zachodzić przy zerowej emisji CO2, gdyż zasięg jazdy dla jednego ładowania baterii akumulatorów litowo-jonowych wynosi 55 km. Jest to dystans, który w większości europejskich miast pokrywa się ze średnim dystansem dziennym. Potem konieczne jest doładowanie przy wykorzystaniu energii z sieci energetycznej. Jeżeli pokonywany jest dłuższy odcinek drogi, w napędzie następuje ładowanie baterii przez zespół silnik spalinowy – generator. Zastosowano tu silnik spalinowy Diesla z turbodoładowaniem, dzięki czemu wydłużono zasięg jazdy do 715 km przy zbiorniku paliwa o pojemności 26 litrów.

Fiat Panda Aria
Fiat PandaW samochodzie Fiat Panda Aria zastosowano innowacyjną architekturę układu napędowego – mały dwucylindrowy silnik spalinowy, współpracujący z systemem dwupaliwowego zasilania benzyna/CNG-wodór. Silnik współpracuje z układem Stop/Start i zautomatyzowaną skrzynią biegów MTA. Do budowy pojazdu wykorzystano wiele materiałów pochodzących lub nadających się do recyklingu lub naturalnych – włókna węglowe, kokosowe, bawełna. Zastosowanie dwupaliwowej mieszanki a także zaprojektowanie lekkiej i wytrzymałej konstrukcji pozwoliło na uzyskanie rekordowo niskiej emisji. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych pozwoliło na uzyskanie rekordowo niskiej emisji – 69 g CO2/km

Mini-E
Mini ESamochód elektryczny mini E, dzięki zastosowaniu czysto elektrycznego układu napędowego, uzyskuje zerową emisję CO2 i eliminację hałasu przy doskonałych osiągach i dynamice pojazdu. Mini E jest napędzany 204-konnym silnikiem elektrycznym uzyskującym energię z wydajnej baterii litowo-jonowej. Bateria ta zapewnia zasięg 240 km i jest ładowana w czasie poniżej 3h. Silnik produkuje 220 Nm i zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 8.5 sek. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 152 kmh i, w połączeniu z doskonałym zawieszeniem i zwinnością auta, podtrzymuje sportowy wizerunek marki MINI. Samochód wykonany został w 500 egzemplarzach.

BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7W samochodzie BMW Hydrogen 7 zastosowano silnik spalinowy, dwupaliwowy, który płynnie przechodzi ze spalania wodoru na zasilanie benzyną. Jednostka napędowa dająca moc 260 KM i moment obrotowy 390 nM pozwala na osiągnięcie przyspieszenia 0-100 km/h w 9.5 sek i szybkość maksymalną 230 km/h, zachowując dynamikę i komfort sportowej limuzyny. Spalanie wodoru pozwala na emisję jedynie pary wodnej a dodatkowo eliminuje hałas. Samochód pozwala na przejechanie ponad 200 km na 8 kg ciekłego wodoru o temperaturze -253 C, znajdującego się w ściśle izolowanym zbiorniku próżniowym i ponad 500 km, korzystając z 74 litrowego zbiornika benzyny.

Mister – podniebne taksówki
MisterMister to nowatorski system publicznego transportu miejskiego. Małe, automatycznie sterowane pojazdy przewożą od jednej do pięciu osób, bezpośrednio między dwoma dowolnymi przystankami lekkiej, nadziemnej struktury szynowej tworzącej sieć transportową Mistera. Ciągły monitoring w pojeździe i na przystankach zabezpiecza przed wandalizmem. Przystanki są małe i bocznicowe, więc nie blokują ruchu na trasach przelotowych, które będą zwykle biegły wzdłuż siatki głównych ulic na wysokości ok. 10 m nad ziemią. Struktura składa się ze słupów i lekkiej kratownicowo-rurowej szyny nośnej zawieszonej 10 m nad ulicami. Po szynie poruszają się małe, automatyczne 5-osobowe kabiny napędzane elektrycznie z trakcji. System ma większą przepustowość niż autobus czy tramwaj. Jest bezkolizyjny, bezpieczny i komfortowy.

Samochód dostawczy Iveco Daily Hybryd
Iveco Daily HybridDaily Hybrid jest samochodem dostawczym z równoległym, hybrydowym układem napędowym. W ruchu miejskim zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na oszczędność paliwa do 30%. Układ napędowy auta składa się z silnika F1A 2300 JTD, maszyny elektrycznej, zrobotyzowanej 6-cio stopniowej skrzyni biegów i baterii NiMH. System pozwala na start w trybie czysto elektrycznym, automatyczne załączanie silnika spalinowego, wspomaganie silnika spalinowego silnikiem elektrycznym w fazach zwiększonego zapotrzebowania na moc, wyłączanie i załączanie silnika spalinowego podczas chwilowych postojów oraz odzysk energii podczas hamowania. Samochód cechuje obniżone o 30% zużycie paliwa.

8-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Skrzynia ZFJednym ze sposobów zmniejszenia zużycia paliwa jest rozwój obecnie używanych w przemyśle samochodowym komponentów. Cechą szczególną nowej 8-biegowej skrzyni biegów ZF jest gotowość do pracy już 350 milisekund po włączeniu silnika spalinowego. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu sprężynowego akumulatora ciśnienia oleju roboczego. Właśnie ta cecha predysponuje tę przekładnię do zastosowania w napędzie pracującym według zasady start/stop tzn kiedy silnik spalinowy na postoju jest całkowicie wyłączany. Rozwiązanie takie owocuje 5% zmniejszeniem zużycia paliwa. Dodatkowo, nowa przekładna ZF jest o 11% sprawniejsza od obecnie stosowanych przekładni automatycznych.

Turbina Vestas 3MW
Turbina Vestas 3MWZastosowanie energetyki wiatrowej znacząco przyczynia się do ograniczenia wykorzystania konwencjonalnych źródeł energii i zmniejszenia emisji CO2. Dzięki zwiększeniu niezawodności oraz rzadszym przeglądom, turbina znakomicie nadaje się do instalowania w trudno dostępnych miejscach, np. na morzu.
Obniżenie wagi turbiny znacznie ogranicza koszty jej produkcji, transportu i instalacji. Dzięki zastosowaniu włókna węglowego i bardziej wytrzymałej stali, firmie Vestas udało się zbudować turbinę, która mimo większego wirnika i generatora waży mniej niż jej poprzedniczka o mocy 2MW.

Kolektor słoneczny Velux
Kolektor słoneczny VeluxKolektory słoneczne Velux służą do podgrzania wody użytkowej, wspierania ogrzewania lub podgrzewania basenów kąpielowych. Wyposażone są w wysoce selektywne pokrycie próżniowe, dzięki czemu cechują się aż 9% współczynnikiem pochłaniania energii. Można je montować na dachach o minimalnym kącie nachylenia 15 stopni w zestawach z oknami lub samodzielnie. Kolektory są kompatybilne z każdym systemem grzewczym i pokrywają 70% zapotrzebowania na ciepłą wodę. Średni roczny uzysk energii dla kolektora wynosi ponad 500 kWh/m2.

Nowoczesne ogniwa słoneczne Sony
Ogniwa słoneczne Sony - mini wahadełka zasilane energią słonecznąFirma Sony jest zaangażowana w badania ogniw słonecznych korzystających z mechanizmu elektrochemicznego oraz światłoczułych organicznych barwników w procesie wytwarzania energii elektrycznej. W odróżnieniu od konwencjonalnych rozwiązań, ogniwa nie są wykonane z krzemu. Zapewniają one doskonałą wydajność konwersji energii słonecznej na elektryczną, nawet w warunkach słabego oświetlenia oraz w pomieszczeniach zamkniętych. Nowe ogniwa mogą być produkowane przy użyciu technologii drukowania, dzięki czemu maleje zużycie materiałów i energii a tym samym ich koszt. Rozwiązanie jest jedną z najbardziej obiecujących technologii ogniw słonecznych, zarówno z uwagi na wysoką efektywność jak również niższą cenę.

Szklarnia jako źródło energii
SzklarniaTradycyjne szklarnie znane są z wysokiego stopnia zużycia paliw kopalnych, w ten sposób przyczyniając się do negatywnych zmian klimatu. Realizując program „Szklarnia jak źródło energii” plantatorzy stają się dostawcami energii, a nie jej konsumentami. Holenderski pomysł zakłada całkowite uniezależnienie się plantatorów od paliw tradycyjnych w 2020 roku. W Holandii program wspierany jest finansowo przez Ministra Rolnictwa, poza tym wpisany jest w krajowy plan działań na rzecz efektywności energetycznej.
Szklarnia działa na zasadzie ogromnego kolektora słonecznego, magazynując energię słoneczną w ciągu lata i oddając ciepło zimą poprzez pompy ciepła, jak również magazynując chłód zimą i oddając go latem poprzez system klimatyzacyjny. Obecnie prowadzone są prace zmierzające do przekazywanie nadwyżki ciepła okolicznym budynkom mieszkalnym. Szacuje się, że 30-50% energii pozyskanej ze słonecznych szklarni możemy być przekazane do systemu ciepłowniczego. Wg. pomysłodawców, ciepło słoneczne pozyskane z 1 hektara może być użyte do ogrzania 150 domów.

Kolektor słoneczny Solior
Kolektor słoneczny SoliorW kolektorze Solior zbiornik na gorącą wodę umieszczono w panelu grzejnym, dzięki czemu może on być stosowany w budynku, w którym nie ma miejsca na bojler. Sprawność została zwiększona dzięki zastosowaniu specjalnych zwierciadeł wewnątrz kolektora. Może on pracować wydajnie przez cały rok, dzięki posiadanym zabezpieczeniom przed zamarzaniem jak i przed przegrzewaniem. Wydajność cieplna wynosi 3.1 GJ na jeden kolektor (2.5m2).

Budowa kolektorów słonecznych metodą „Zrób to sam”
Kolektory słoneczne zrób to samWykorzystanie kolektorów słonecznych jest coraz bardziej popularne. Wg. szacunków w 2007 roku zainstalowano w Polsce ok. 67 tys. m2 kolektorów słonecznych. Cena zakupu instalacji słonecznych jest jeszcze na tyle wysoka, iż nie wszyscy zainteresowani energetyką słoneczną są w stanie inwestować w takie rozwiązanie. Wpływ na to ma również brak możliwości dofinansowania instalacji dla mieszkańców prywatnych domów. Kolektor wykonany metodą „zrób to sam” jest o 50% tańszy od produkowanego fabrycznie i możliwy do wykonania właściwie przez każdą osobę z ogólnie dostępnych materiałów. Rozwiązanie to jest szczególnie istotne dla mieszkańców obszarów wiejskich i słabo zurbanizowanych, którzy zazwyczaj używają węgla w indywidualnych systemach grzewczych.
W 2006 roku Stowarzyszenie Klub Sportowy Kuńkowce zrealizowało projekt „Chwytamy słońce we wsi Kuńkowce” w ramach programu „Rzeczpospolita internetowa” organizowanego przez fundację grupy TP i program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP). Mieszkańcy wsi samodzielnie zbudowali panele słoneczne. W czasie 6 miesięcy trwania projektu powstało 15 kolektorów słonecznych. Istotnym elementem projektu było zaangażowanie mieszkańców w realizację projektu. Tylko te osoby, które brały udział we wspólnych warsztatach budowy kolektorów miały prawo do instalacji urządzenia w swoim gospodarstwie. Poza tym mieszkańcy nabyli nowe umiejętności przydatne na rynku pracy, poznali także praktyczne sposoby wykorzystania energii odnawialnych w swoich gospodarstwach. Z uwagi na ogromne zainteresowanie tematyką i efekty projektu, Stowarzyszenie postanowiło nadal propagować budowę kolektorów słonecznych metodą „zrób to sam”. Obecnie przygotowuje wspólnie z partnerami projekt na sfinansowanie szkoleń z tego zakresu na terenie całego kraju.

Energooszczędne silniki elektryczne Siemens
Energooszczędne Silniki SiemensFirma Siemens wprowadziła na rynek linię silników elektrycznych o wydajności przekraczającej najbardziej restrykcyjne normy NEMA Premium. Silniki dostępne są w dwóch wersjach: z podwyższoną sprawnością (89.5%) – z klatką aluminiową oraz wysoko sprawne (90.7%) z- klatką miedzianą. Zastosowanie materiałów o dużej przewodności (tj miedź) oraz likwidacja łopatek chłodzących w pierścieniu wirnika, powodują redukcję strat energii nawet o 40% w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. Silniki charakteryzują się dodatkowo przedłużoną żywotnością oraz niskim kosztami produkcji i eksploatacji.

Carbonfibrestone – nowoczesny materiał budowlany
Carbonfibrestone (CFS)jest nowoczesnym materiałem budowlanym wyprodukowanym w oparciu o technologię StoneComposite Technology. CFS jest materiałem wykonanym z naturalnego granitu, włókien węglowych oraz żywic epoksydowych. Dzięki takiemu połączeniu materiał charakteryzuje się dużą wytrzymałością (porównywalną do wytrzymałości stali) oraz elastycznością. Dodatkowo jest lekki, odporny na wysokie ciśnienia, nierdzewny a jednocześnie zachowuje niskie parametry rozszerzalności cieplnej. W porównaniu do tradycyjnych materiałów budowlanych, proces produkcji CFS jest zdecydowanie mniej energochłonny.

Pompy ciepła Danfoss
Pompa Ciepła DanfossW pompach ciepła Dandoss realizowany jest obieg identyczny z obiegiem chłodniczym umożliwiający wykorzystanie ciepła o niskiej temperaturze (z gruntu) do wytwarzania ciepła o wyższej temperaturze, które można wykorzystać do ogrzewania i klimatyzacji lub do przygotowania ciepłej wody użytkowej. Najważniejszym elementem systemu jest nowoczesna sprężarka, która zapewnia wysoką sprawność pompy, zmniejszenie poziomu hałasu oraz długi czas pracy systemu. Zaletami pompy ciepła jest wysoka wydajność, niskie koszty operacyjne, łatwa eksploatacja, ale przede wszystkim dostępność darmowej energii cieplnej. To przyjazne dla środowiska rozwiązanie pozwala na zmniejszenie kosztów energii cieplnej o ponad 50%.

Masdar City – Pierwsze miasto bez emisji CO2
Masdar CityW 2006 roku Zjednoczone Emiraty Arabskie zadecydowały, aby zbudować pierwsze na świecie miasto bez emisji CO2, bez odpadów i bez transportu samochodowego. Ma ono stanowić wielką promocję dla odnawialnych źródeł energii oraz dla zrównoważonego rozwoju. Masdar City zaprojektowane zostało dla 50.000 mieszkańców na obszarze 6 km2. Ma ono być siedzibą kilku instytutów naukowych zajmujących się rozwojem odnawialnych źródeł energii oraz innowacjami technologicznymi. Energia elektryczna ma być w całości wytwarzana z energii słońca. Również odsalanie wody morskiej dokonywane będzie przy użyciu energii solarnej. Woda do irygacji okolicznych pól, stanowiących zaplecze żywnościowe, będzie pochodzić z tzw wody szarej oraz oczyszczonych ścieków.

Marcin Horecki



Autor |2009-01-04T16:40:09+01:004 stycznia 2009 16:40|Kategorie: Artykuły, Nokia, Pozostałe, Sprzęt, Telefony|Tagi: , , , |0 komentarzy

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.